Ge bort förstahandskontrakt?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Har precis köpt hus och har en polare som gärna tar över min hyresrätt.

Hur gör man för att slippa hyra ut den i 2:e hand?

Du knatar till hyresvärden o ber han skriva över den på din polare...

Var bor du?
Antingen ger (hänvisar) åt nån, annars säljer man (i sthlm) en förstahand till nån för flehahundratusen.
Skitlagligt.

Det är nog olika beroende på din hyresvärd.

Hos vissa kan du skriva över ditt kontrakt till en annan person så länge han/hon blir godkänd, men i de flesta fall så går det inte då de troligen har en kö med personer som väntar på lägenheter.

Har din kompis inget att byta med? Byten går ju före...

Jag knatade upp till hyresvärden och sa som det var!!
Sen sålde jag lite av inredningen till den nya hyresgästen för dyra pengar!!
Det är dyrt med larm och persiener...
Detta är dock enklare med en privat värd än en stor förening!!
Sista allternativet är annars att göra ett skenbyte!!
Hur bor din polare idag?
Du kanske kan byta din hyresrätt mot hans och sedan säga upp hans gammla...

ni kan skriva er tillsammans i minst ett halvår, sen har han rätt att ta över lägenheten om du vill ge den till honom, så funkar det iaf på familjebostäder.
Men ni måste vara skrivna tillsammans annars funkar det inte.

Jag knatade upp till hyresvärden och sa som det var!!
Sen sålde jag lite av inredningen till den nya hyresgästen för dyra pengar!!
Det är dyrt med larm och persiener...
Detta är dock enklare med en privat värd än en stor förening!!
Sista allternativet är annars att göra ett skenbyte!!
Hur bor din polare idag?
Du kanske kan byta din hyresrätt mot hans och sedan säga upp hans gammla...
Gjorde du?!!! Och det gick bra?!!! Vad menar du med en stor förening?!!! En hyresfastighet ägs väl inte av någon förening!!! Tur att man kan göra skenbyte som du säger!!!

HSB tex har hyreslägenheter och jag tror att det är svårt att få dem till o fuska lite! Lättare med en människa som äger 30-40 lägenheter!

Att be hyresvärden om att få överlåta kontraktet till din vän kan sluta med tårar. Mycket möjligt att denne går med på det. Mest troligt kommer han att neka.

Jag skulle välja en annan väg om jag inte personligen kände hyresvärden och visste att han skulle godkänna den nya hyresgästen.

Precis det är en stor hyresvärd med kösystem.

Har självklart ingen fundering på vinst och skiter i en eventuell sådan, vill bara hjälpa en polare att kunna få den på förstahand så fort som möjligt.

Men om han skriver sig här och jag adressändrar till mitt hus fast har kvar kontraktet hit går det att senare ge honom förstahandskontraktet direkt? Och efter hur lång tid?

Gärna om ni kan länka till eventuella lager eller liknande.

Kontakta hyresnämnden eller en jurist hos hyresgästföreningen. De bör kunna svara på dina frågor om det är möjligt att överlåta lägenheten till din vän på laglig väg. Finns säkert redan prejudikat på det.

Jag tror att ett byte är lämpligaste vägen att gå förutsatt att din vän har ett eget förstahandskontrakt. Risken finns att din hyresvärd kommer att ifrågasätta bytet om han är medveten om att du kommer att flytta till hus och släppa den nya lägenheten omgående. Hyresnämnden skulle nog stå på hans sida om de prövas. Den här typen av lösningar är inte populära. Är det en fastighetsägare du i framtiden vill stå i god fot med kanske du ska undvika att tänja på lagarna.

Om du litar på din vän skulle du kunna ha honom som inneboende i lägenheten. Tror dock inte att det kommer att leda till att du kan skriva över kontraktet på honom. Det lär krävas väldigt speciella omständigheter för att det ska gå igenom.

f[r man inte besittningsratt pa lagenheten om man bott dar en viss tid_

Polare haller just nu pa att strula med storre hyresforening, hans farmor har haft lagenheten i 22 ar, dom senaste 4 aren har polarn bott dar, nu har han blivit vrakt, polarn har dock overklagat och havdar pa att han har fatt besittningsratt eftersom han bott dar sapass lange.

ursakta mitt tangentbord

Back