Gatdäck vs racedäck..

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Läste i en tråden myter om fäste med däck. Blev lite nyfiken och vetgirig.. Kan någon inbiten däckfreak förklara hur stor skillnaden är mellan racedäck och gatdäck. Jag vet skillnaden i utsende/design mellan slicks, regndäck allround osv. Har själv ett lite bättre allrounddäck och åker gathoj.

Det jag är nyfiken på är förklaringar och exempel på vad stora skillnaderna är i grepp, möjlig kurvhastighet, livslängd i mil osv. Typ som den som lägger 59or på sviestad med slicks, vad gör den personen för varvtider med gatdäck

Skillnaden är väl ungefär, rasp mot fil. Raspen bettar bra bättre och hårdare och längre (i kurvan / nerlägg).

Rajsdäck har en högre arbetstemp vilket gör att vi vanliga dödliga som kör lungt på gatan få sämre grepp med ett rajsdäck än med gatudäck.

Skillnaden är väl ungefär, rasp mot fil. Raspen bettar bra bättre och hårdare och längre (i kurvan / nerlägg).

Det är den uppenbara biten jag med greppat. Om jag ställer på frågan så här då. Om man kränger på gatdäck, vad många % av maxtempo med racedäck klarar man då?

Rajsdäck har en högre arbetstemp vilket gör att vi vanliga dödliga som kör lungt på gatan få sämre grepp med ett rajsdäck än med gatudäck.

Är jag också med på. Dessutom har gatdäck ganska annorlunda gummiblandningar mot racedäck för att fungera optimalt vid andra arbetstemperaturer. Greppet hänger inte enbart på däckstemperaturen. Fast högre temp, bättre åtföljandeyta mot underlaget och fäste. Men högre temp -> lösare gummi -> mer slitage -> kortare livslängd.. men vad mycket kortare??

Ganska solklara saker. Har faktiskt jobbat i ett provlab på en gummifabrik.

Last edited:
Det är den uppenbara biten jag med greppat. Om jag ställer på frågan så här då. Om man kränger på gatdäck, vad många % av maxtempo med racedäck klarar man då?

Frågan är ändå mer komplex faktiskt - med gatdäck, menar du då gatlagliga däck eller däck avsedda för gatkörning? Det finns däck som inte direkt lämpar sig för gatkörning men ändå är gatlagliga, som de som används i SuperStock-serier som skiljer sig ganska lite från slicks - de skiljer sig men inte så mycket som t.ex. ett Pilot Power eller Sportec M3.

Är jag också med på. Dessutom har gatdäck ganska annorlunda gummiblandningar mot racedäck för att fungera optimalt vid andra arbetstemperaturer. Greppet hänger inte enbart på däckstemperaturen. Fast högre temp, bättre åtföljandeyta mot underlaget och fäste. Men högre temp -> lösare gummi -> mer slitage -> kortare livslängd.. men vad mycket kortare??

Ganska solklara saker. Har faktiskt jobbat i ett provlab på en gummifabrik.

Jag har inte jättekoll på det hela men jag vet av erfarenhet att ett par kalla slicks slits fortare än ett par varma - alltså om jag går ut varje pass på kalla slicks så slits de mer än om jag går ut med dem förvärmda mha däckvärmare. Hur det funkar rent fysikaliskt vet jag inte för din 'ekvation' på slutet är väldigt logisk, kan det vara att ett varmt däck behåller gummiresterna på - och på så vis behåller mängden gummi på däcket - medan ett kallt däck tappar dem?

Du ställer en fråga som är svår att svara på.

Jag skulle tro att rent tidsmässigt med en bra förare på t.ex Sviestad som redan kör 56-57tider kan köra under minuten med vanliga gatdäck (ej DOT-race däck) om man får lite träning. För skillnaden är nämligen att vanliga gatdäck rör sig mycket mer. Du lägger mycket mer gummi kvar på backen än som faktiskt rör dig framåt. Du ritar alltså mer svarta streck istället för att få gummit att trycka dig framåt.

Så på sviestad, 2-3 sek långsammare bästatider.

Frågan är ändå mer komplex faktiskt - med gatdäck, menar du då gatlagliga däck eller däck avsedda för gatkörning? Det finns däck som inte direkt lämpar sig för gatkörning men ändå är gatlagliga, som de som används i SuperStock-serier som skiljer sig ganska lite från slicks - de skiljer sig men inte så mycket som t.ex. ett Pilot Power eller Sportec M3.

Avsåg normaldäck med mönster för en mc som kör enbart på gatan. Inser frågan blir komplex. Finns många däckstyper och variationer beroende på bana, marktemp osv... Var mer ute efter en höftning mellan tumme och pekfinger vad mycket däcket påverkar varvtiden. Blir man 1s sämre eller 10s sämre på en bana som sviestad med samma hoj och förare men olika däck.

Vad gäller hållbarthet. Återigen bara en häöftning som söktes för jämförelse.. Mina däck till gatuhojen kör jag ca 1 säsong på. Det är ungefär 600-800 mil. ETt par slicks håller 10-20mil i racetempo?

Du ställer en fråga som är svår att svara på.

Jag skulle tro att rent tidsmässigt med en bra förare på t.ex Sviestad som redan kör 56-57tider kan köra under minuten med vanliga gatdäck (ej DOT-race däck) om man får lite träning. För skillnaden är nämligen att vanliga gatdäck rör sig mycket mer. Du lägger mycket mer gummi kvar på backen än som faktiskt rör dig framåt. Du ritar alltså mer svarta streck istället för att få gummit att trycka dig framåt.

Så på sviestad, 2-3 sek långsammare bästatider.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :) :) :)

Där kom svaret jag fiskade efter. Visste det var knepigt att svara på. Har försökt tänka till lite själv utan lycka. Men insåg att erfarenhet kan ge svaren snabbare. Hann svara imaster innan jag såg svaret. Nu känner jag mig hyfsat nöjd!!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage