Gatåka vs. banåka

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
På förekommen anledning så skulle jag villa ha lite fakta från banåkarmaffian och gatbuset för och emot av båda delar. :tungan

T.ex. kostnader för endast banåkare, endast gatåkare, de som kör båda delarna?

Vad får er att åka bana?

Vad får er att inte åka bana?

Ni som kör båda delar, hur beter er ni på gatan?

Osv skriv va f-n ni vill :)

Jag svarar på frågorna från min sida: gatåkning nedan:

Engångssummor:
Hoj: ca 75k
Skydd: ca 12k
=87k

Säsongskostnader:

Försäkring: ca 16k ( hel )
En omgång däck: 3k
Soppa: ca 8k
Service: 2-5k
Övrigt: ca 1-5k
=30-37k

Hypotetisk vurpa som går bra för mig men inte hojen, orsakad av mig:
6k

Jag kör inte bana för att:

Det finns ingen bana på rimligt avstånd.
Värdeminskning på hojen.
Det kostar mer pengar ( för att jag vill köra gata med )
Finns ingen försäkring som gäller.
Åka hoj en gång i veckan räcker inte.
Jag kan inte göra det när andan faller på.

Detta är vad jag tycker, vad tycker ni?

Hur många skadas svårt, har kvarvarande men efter banåkning? Hur löses ekonomin i de fallen?

Hur många kör bana i Sverige jämfört mot gata?

Ett dödsfall på bana blir procentuellt vad mot de som går bort vid gatåkning?

Shoot

Det har tydligen sagts någonstans på sh.com,

-"Att äga en sporthoj men välja att inte köra den på bana, är som att vara [bara] kompis med världens snyggast tjej:"

Försök inte att rättfärdiga banåkning ekonomiskt eller rationellt - att äga och åka sporthoj är en finansiell/rationell katastrof hur man än gör.

Om du hade åkt bana någon gång hade du insett att dina frågor är onödiga. Banåkning ger så pass mycket mer i körning och erfarenhet gentemot att åka på gata.

Last edited:
Pejo skrev:
2217845 Det har tydligen sagts någonstans på sh.com,

-"Att äga en sporthoj men välja att inte köra den på bana, är som att vara [bara] kompis med världens snyggast tjej:"

Försök inte att rättfärdiga banåkning ekonomiskt eller rationellt - att äga och åka sporthoj är en finansiell/rationell katastrof hur man än gör.

Om du hade åkt bana någon gång hade du insett att dina frågor är onödiga. Banåkning ger så pass mycket mer i körning och erfarenhet gentemot att åka på gata.

Många som har snygga tjejvänner isåfall..

Fastigheter å mark sparar man pengar på, motorer är bling bling.

Men kan inte ni som kör bana svara på dem då ist?

sandstream skrev:
2217864 Klockrent Pejo :tummenupp

Försök att överbevisa mig med det jag vill veta utan att jag vart där, då har ni något att bita i :)

Pejo skrev:
2217845 .....Försök inte att rättfärdiga banåkning ekonomiskt eller rationellt - att äga och åka sporthoj är en finansiell/rationell katastrof hur man än gör......
Klockrenaste på länge :rofl

Gatåkning påminner om när man passerat start/mål rakan och sett att dom vinkar röd flagg. Man vet då att man ska köra en sträcka med höjd uppmärksamhet i touring tempo och vara beredd på hinder precis var som helst på banan.

Jag kör både bana & gata, tävlar i ERF och har kul på hjul.

För att ha råd så skaffade jag gamla två billiga rejshojar, har även en 16 år gammal gathoj som jag har haft sedan den var ny.

Man behöver inte ha en nyare hoj för att ha kul på hjul, lägg pengarna på däck och bandagar istället.

Pejo skrev:
2217845 Det har tydligen sagts någonstans på sh.com,

Vilken del av det här var även riktat till mig sa du? :tungan

Tolka detta som du vill:

Jag har kört hoj på gata i 30 år. I år har jag gjort min debut på bana men endast kört 2 ggr. Efter bankörningarna så står hojen mer i garaget än den rullar på gata. Bantider jagas frenetiskt.

Kostnader: JA, oavsett gat- eller banåka.

Anderzzon skrev:
2217837Det finns ingen bana på rimligt avstånd.
Stackare :rolleyes:
Med tanke på hur kul man har på bankörningarna så finns det ingen bana som ligger för långt bort. Du behöver bara köra ca 9 mil från Stockholm för att vara framme vid Gotland Ring :)

Anderzzon skrev:
2217880Försök att överbevisa mig med det jag vill veta utan att jag vart där, då har ni något att bita i :)
Det är som att förklara vitsen med sex, för någon utan sexualdrift!

-"Ja, så ligger du där, och sen stoppar du in din grej där"
-"Varför?"

sandstream skrev:
2217864 Klockrent Pejo :tummenupp
RePsEcKt! :hihi

Last edited:
Jag tycker faktis inte att det är så kul att köra bana som alla säger. Att löda på efter en kuperad landsväg kan vara riktigt fint det och rulla runt inne i stan och köra som det passar är också kul.

Förstår dina frågor och funderingar, men det blir nog svårt att få konkreta svar. Dels så är frågan vad man definierar bankörning som och dels så finns nog inte statistiken som du efterfrågar.

Bankörning kan ju vara allt från att delta i någon broms och kurvkurs per år, till att enbart köra bana, exempelvis träningar för de med licens. Självklart blir kostnader olika för alla. Skillnad på att köpa en gammal 250 eller 600:a och enbart köra licensträningar jmf med att ha gathoj och köra säg 10 bandagar per år.

Jag bor själv i Stockholm, började sent med att testa bana, körde 5 dagar förra året. Är väldigt långsam jmf med de snabba, men har skitkul, och vill bara köra mer. Det funkar att åka till Sviestad, Gelleråsen, Gotland (som iofs blir dyrt med färja och övernattningar) även om man bor i Stockholm. Sviestads kvällsåkning är en perfekt kvällsutflykt, och både Sviestad och Gelleråsen kan man köra till på morgonen, åka bana under dagen, för att sen köra hem på kvällen.

Det stämmer som någon skrev, att de "vanliga" landsvägsmilen minskar, inte ffa pga av kostnaderna, men eftersom man märker hur mycket roligare (och riskfriare) det är med bankörning.

Lägg ned en av supardagarna under en fyllehelg som du beskrev ovan, och lägg stålarna på en bandag och testa. Gillar du det inte så måste du ju inte fortsätta. Gillar du det väljer du ju engagemangs- och kostnadsnivå själv!

Last edited:
Att köra en sporthoj på det sätt den är avsedd för på gata är alltid förenat med stora risker för allvarlig personskada. Bankörning är inte riskfritt på något sätt, men chansen att komma ifrån en krasch utan allvarligare skada är är betydligt större än på gata.
För egen del har jag kört på bana de senaste sex åren, och det har medfört att jag tar det betydligt lugnare på gatan. På bana har jag inte tagit det (tillräckligt) lugnt och vurpat vid tre tillfällen, och varje gång lyckats ådra mig en lättare personskada. Skriver detta med foten i gipspaket berikad med två spikar och en skruv efter en highsider på Anderstorp.
Trots detta, eller kanske på grund därav, är jag övertygad om att sporthojar för att komma till sin rätt skall nyttjas på bana. Törs knappast tänka på konsekvenserna av en highsider ute på vägen...
Dessutom; jag tycker inte längre det är särskilt kul att köra sporthoj på gata.
Om gata, bana eller en kombination av båda är rätt är upp till var och en. För egen del kan jag konstatera att sedan jag började åka bana har jag inte råkat ut för några incidenter på gata, men å andra sidan klotat flera gånger på banan. Jag är alltså uppenbrligen mer riskbenägen där. Trots detta tycker jag absolut att ni som inte testat banåka skall göra så. Det är en högre dimension av mc-åkning, där man samtidigt minskar risken för allvarlig skada väsentligt.

De banbitna verkar ofta se sig lite högre upp än de övriga.
Jag har kört på bana vid ett flertal tillfällen, men det är så annorlunda än gatåka. Som att jämföra hur man kan älska både Mamma och sin tjej, fast på olika sätt.
Att löda varv efter varv och inte komma fram nånstans känns inte riktigt som min grej, fast det är roligt som fan också.
Att köra i touringtempo+ mot ett visst mål är klockrent, att rejsa lite på motorvägen då och då. Hoppa i trappor med motarden och göra stoppies vid övergångsställen framför en söt tjej. Eller känna att man får till den där riktigt sköna wheelien. Gatåka kan erbjuda så mycket mer!

Efter att ha tävlat ett par år känns det hopplöst tråkigt att köra gata med sporthoj. Börjar lura på att skaffa en fet HD eller en motard för gata istället. En sporthoj är helt felplacerad. Som en F1-bil i en bilkö....

-PLM- skrev:
Att köra i touringtempo+ mot ett visst mål är klockrent, att rejsa lite på motorvägen då och då. Hoppa i trappor med motarden och göra stoppies vid övergångsställen framför en söt tjej. Eller känna att man får till den där riktigt sköna wheelien. Gatåka kan erbjuda så mycket mer!
Låter som att du finner meningen med hojåkande i att leka med andra på vägen och kanske impa lite på polarna och tjejerna, eller?

sandstream skrev:
2219224 Låter som att du finner meningen med hojåkande i att leka med andra på vägen och kanske impa lite på polarna och tjejerna, eller?

Då jag mestadels kör ensam vet jag inte om jag instämmer. Men leka med andra på vägen, absolut!

Robban W skrev:
2218755 Jag tycker faktis inte att det är så kul att köra bana som alla säger. Att löda på efter en kuperad landsväg kan vara riktigt fint det och rulla runt inne i stan och köra som det passar är också kul.

Grejjen är att det är rätt kul med bankörning. Men bara om man har lite tempo och vågar luta hojen på väl valda ställen.
Jag förstår att det är tråkigt att snurra runt på en bana i touringtempo men det måste det väl vara på gata också?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT