Gastryck bakdämpare

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Fick nyss hem en daytona 675 som de senaste åren bara gått bandagar.
Visste att fjädern bak var bytt och anpassad till en förarvikt på 45kg.
Tänkte att det bara var att byta tillbaka till original och ta inställningarna jag har sen förra daytonan.
Men så såg jag nu protokollet från fjäferbytet, att gastrycket var ändrat.
Därmed blev det helt utanför min kompetens. Hur mycket påverkar detta? Kommer jag kunna få till en vettig inställning till en förarvikt på 70kg utan att ändra gastrycket?

Bifogat

• 20210313_232717.jpg
    20210313_232717.jpg
    585.5 KB · Visningar: 23
Det gastrycket styr bla är kavitation i oljan när den strömmar genom chimsen , så risken är stor att hela settuppen är helt felaktig för dej, troligen gäller detta framgaffel setting med.

Du kan lugnt byta till original fjäder. Jag har testat allt från 7 till 15 bar på min crossdämpare utan att kunna känna någon skillnad. Det finns alldeles säkert en mätbar skillnad men den är för liten för att jag skulle kunna känna skillnaden.

Inga dämpare har så lågt tryck som 4 bar så OM det verkligen var så lågt som 4 bar i dämparen så betyder det att det läckt ut, och jag antar att 11 bar är säkert standard rekommenderat tryck i dämparen eftersom det är vad dom tryckt in vid service.

Sen så är jag lite nyfiken på vad det är för firma som har viskosimeter och mäter viskositeten på gamla oljor innan de tömmer den i spilloljetanken. 7 cst är väldigt tunn olja och knappast standard i någon dämpare, den tunnaste olja jag har hemma på hyllan är 11cst.
Och jag undrar vad dom har för metod att mäta trycket i en dämpare utan att trycket i dämparen samtidigt sänks.

Jag kan ha fel men det faktum att dom anger dessa osannolika "mätvärden" ger mig intrycket av att det är en firma som försöker göra sig märkvärdigare än vad de egentligen är.

Wattz som har gjort jobbet.
Kan stämma att den då har läckt. Det var 2019 detta gjordes, och det var första gången fjädringen fick service sen den var ny (2007)
Då byter jag fjäder och börjar med inställningarna jag kört in mig på en gång för en massa år sen.

Jag har sett Watz mäta trycket i Öhlinare och det görs med en mätare med nål enl Öhlins föreskrivna metod.
Något millibar försvinner säkert men mätpunkten är väl så konstruerad att det ska gå att mäta.

Jag har sett Watz mäta trycket i Öhlinare och det görs med en mätare med nål enl Öhlins föreskrivna metod.
Något millibar försvinner säkert men mätpunkten är väl så konstruerad att det ska gå att mäta.

Jag gjorde ett lite överslag och fick fram att om mätarens volym är som en matsked, 15 ml så har du förlorat 10 mbar förutsatt inget läkage och med nål blir det knappast nåt läkage. Men sitter det schraderventiler i dämparen så tror jag det dels blir mer läkage och även svårare bygga en mätare med liten volym.

Jag tror att ventilen är nog bara konstruerad för att kunna fylla gas med önskat tryck, knappast för att mäta efteråt. Jag tror att gasvolymen i behållaren är för liten för att det ska vara lämpligt att mäta trycket i en dämpare utan att man påverkar trycket.

Om jag ville veta trycket så skulle jag nog hellre mäta fjäderkraften på kolvstången och via dess diameter räkna fram trycket. Men jag har lite svårt att se syftet med att mäta trycket på en dämpare innan service.

Men nu blev jag av akademiska skäl lite nyfiken på att göra just det, sätta upp en dämpare och tryckmäta den flera gånger och se se hur kraften förändras på kolvstången.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman