GAS och VARVSTOPP!!

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
1. Är det någon skillnad i acc
vid A att vrida rullen i bott
eller att B snabbt öka gasen alteftersom?
Låter puckat ja men någon fattar säkert vad jag menar.

2 Om man vrider rullen i bott, drar en hoj med insprutning mindre soppa då jämfört med förgasare på vägen dit? Tänkte att den med insprutning känner av att all soppa inte behövs vid dom lägre varven.

3. Är det farligt för motorn att ligga på varvstoppet, hur länge är det ok, 10 sekunder lr 10 minuter?

Varje människa med lite mekanisk sympati undviker varvstoppet till varje pris. Det finns en rödmarkering på varvräknaren långt innan varvstoppet. Kan det vara en slump?

Mattias skrev:
2295862 Varje människa med lite mekanisk sympati undviker varvstoppet till varje pris. Det finns en rödmarkering på varvräknaren långt innan varvstoppet. Kan det vara en slump?

Troligen inte. :hihi Men på bilar har jag fått intrycket att maxvarv är satt långt under vad som skulle kunna vara maxvarv, för att spara motorn. Skulle kunna vara samma på mc.

Det går ju betydligt snabbare vid rejs att fullgasväxla (då slår nålen mot stoppet någon tiondels sekund). Snabbare med bil iallafall.

Sen vet jag inte hur dåligt det är för motorn. Sporthojar blir våldtagna ändå - för alla kör skiten ur dem.

de flesta motorer klarar väl mer än vart varvstoppet är satt. varvstoppet finns för att motorn är testad dit och hållbarheten finns där. så länge du itne går över varvstopp så skall de hålla. men skall du ligga å hålla fullt länge e väl rekomenderat att ligga utanför rödmarkering.

ex. min 850 turbo har varvstopp vid 6400 orginal. jag varvade 8500 med den utan problem och med orörd topp i 600 mil. hade inga problem med de men sänkte ändå varvstoppet till 7700 då jag köpte mindre snurra.

en nissan 200 som varvar ca 7000 orginal varvade vi 9000 vid bankörning rätt ofta och körde mycket rejs med den. Helt orginal topp så när som på en portning. den gick 200 mil iaf och de var aldrig några problem med den.

kollar man hur hårda tester bilar hojjar genomgåg så blir man förvånad att de klarar så mö som de gör.

General E skrev:
2295848 1. Är det någon skillnad i acc

På en CV-förgasare som de flesta moderna förgasarhojar har går inte trottlarna i taket bara för att gashadtaget är i bott. Är förgasarna rätt bestyckade och det är rätt luftburk på så är det bara att vrida fullt och åka med, förutsatt att hojen inte wheelar eller spinner.

På ett sprut så vet jag inte. Men rent teoretiskt så ger ju en stor spjällöppning vid ett lågt varv låg genomströmningshastighet av luften. Kan tänka mig att det är bättre att inte ge helt fullt från jättelåga varv.

heliac skrev:
2300662 På en CV-förgasare som de flesta moderna förgasarhojar har går inte trottlarna i taket bara för att gashadtaget är i bott.
Aha! Nyheter för mig, har bara kikat på Zenith-Strohmberg förgasare lr vad dom hette för länge sedan.

heliac skrev:
Kan tänka mig att det är bättre att inte ge helt fullt från jättelåga varv.

Jag inbillar mig faktiskt det, det känns iaf som om den accar mer om man först ökar gasen steglöst tills man kommit halvvägs, och då vrider fullt.

General E skrev:
2295848 1. Är det någon skillnad i acc

Om man drar fullt direkt, så blir som sagt genomströmningshastigheten lägre, och accet blir aningen sämre, så precis som du känt, det accar bättre om man följer med med gasen.

På nya R6 sitter det ju ingen vajer, så där kan man ge fullt direkt, då fattar datorn i hojen att föraren vill accelera max, ock anpassar sen spjälet efter det.

/Pajje

Psychobiker skrev:
På nya R6 sitter det ju ingen vajer, så där kan man ge fullt direkt, då fattar datorn i hojen att föraren vill accelera max, ock anpassar sen spjälet efter det.

Grymt. Snart kommer första hojen med handkontroll á la playstation! :yoparty

freestyle skrev:
2295945 de flesta motorer klarar väl mer än vart varvstoppet är satt. varvstoppet finns för att motorn är testad dit och hållbarheten finns där. så länge du itne går över varvstopp så skall de hålla. men skall du ligga å hålla fullt länge e väl rekomenderat att ligga utanför rödmarkering.

ex. min 850 turbo har varvstopp vid 6400 orginal. jag varvade 8500 med den utan problem och med orörd topp i 600 mil. hade inga problem med de men sänkte ändå varvstoppet till 7700 då jag köpte mindre snurra.

en nissan 200 som varvar ca 7000 orginal varvade vi 9000 vid bankörning rätt ofta och körde mycket rejs med den. Helt orginal topp så när som på en portning. den gick 200 mil iaf och de var aldrig några problem med den.

kollar man hur hårda tester bilar hojjar genomgåg så blir man förvånad att de klarar så mö som de gör.

Så är inte fallet på en MC där varvtalstoppet är satt betydligt närmare gränsen för när motorn exploderar och det är dessutom oftast satt betydligt över vad som är lämpligt maxvarv under drift mer än några tiondelar. Enskilt största anledningen till ökat motorslitage (totalrenovering efter 1000 mil) på supersportcyklar i RR är att man höjer varvtalstoppet ca 1500 varv något som ger en fingervisning om hur nära gränsen man är orginal.

Boris JR skrev:
2300889 Så är inte fallet på en MC där varvtalstoppet är satt betydligt närmare gränsen för när motorn exploderar och det är dessutom oftast satt betydligt över vad som är lämpligt maxvarv under drift mer än några tiondelar. Enskilt största anledningen till ökat motorslitage (totalrenovering efter 1000 mil) på supersportcyklar i RR är att man höjer varvtalstoppet ca 1500 varv något som ger en fingervisning om hur nära gränsen man är orginal.

Hur går det ihop då? Hur kan varstoppet ligga så att man trashar motorn efter några tiondelar samtidigt som RR gubbarna ligger 1500 över det och motorn håller 1000 mil? Har dom specialdelar överallt :va
Eller har jag missuppfattat dig?

General E skrev:
2301019 Hur går det ihop då? Hur kan varstoppet ligga så att man trashar motorn efter några tiondelar samtidigt som RR gubbarna ligger 1500 över det och motorn håller 1000 mil? Har dom specialdelar överallt :va
Eller har jag missuppfattat dig?

Jo du har missuppfattat mig totalt....

På moderna sportcyklar har man idag pressat varvstopp så mycket närmare punkten när det är direkt skadligt att marginalerna i många fall har blivit ohälsosamt små med tanke på de idioter som handhar vissa exemplar.
Visst din motor överlever troligen tom att stå och hetsas mot sarvstopp flera sekunder i sträck något man ser praktiseras under fylleslag vid landets motorcykelträffar.
Detta är dock helt förkastligt ut hållbarhetsynpunkt då du mycket väl kan framkalla ett 30000kr motorras redan efter en sekund mot varvstopp.....

I SS höjer man varvstoppet ca 1500 varv (varierar beroende på tillverkare och hur vågad man är). Detta leder till att en motor förkortar livslängden från 7-10k mil till ungefär 1000 innan allt i motorn är slut, och ändå är det ytterst sällan det höjda varvtalstoppet används då varvstopp är långt efter max effekt så de sista varven sliter något enormt.

Varvstopp är en sista nödåtgärd för att rädda motorn inte en "change gear now" indikator.......

Att slå sig med en hammare i huvudet är oftast inte livshotande men inte fan gör du det ändå :huvet

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon