Garrett 2056v (vnt)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som provat en VNT snurra på hoj? Jag håller på hjälpa en snubbe bygga en Xr600r stånka turbo och funderar då på om vi ska bygga med en vanlig GT2056 eller en variabel utblåsvensnurra (vnt) gt2056v ???
VNT ska ju ge bättre botten/tidigare ladd men är de märkbart eller anus?
Vad är fördel vs nackdel med VNT med andra ord?
 
Jag svarar mig själv efter lite studier i vnt snurror.
Vnt snurror är högst ovanliga på bensinmotorer pga för varma avgaser ,,Koenigsegg och Porsche är dem enda som har variabel snurra men då har de exotiska material i turbons rörliga vener. Men en diesel vnt snurra skulle säkert hålla rel länge på hoj då man inte kan hålla full mutter så länge. Största problemet är att styra venerna på ett effektivt sätt, På dieselbilarna är de elektroniskt styrt så turbon jobbar helt ber på varvtal och last. De finns ett fåtal motorcyklar med vnt snurror och de påstår att de funkar bra med endast en wastegateklocka kopplad till venerna men de blir långt från effektivt. De som provat vnt turbo på bensinmotorer och enbart styrt venerna med wastegateklocka klagar på kraftig surging på låglast samt jämn fart.
De är så få mc byggen att läsa om som kör vnt så de blir vanlig turbo till att börja med :gråta
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top