Garmin Zumo 390 vs 395

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Last edited:
Jag kan inte på rak arm säga vad skillnaderna är men av produktnamnen låter det ju som en uppgradering av förra modellen (bara ändrat sista siffran). Hittar inte heller något vid en snabb googling.

Jämförelsen var ju väldigt översiktlig så den sa inte så mycket men jag har väldigt svårt att tro att inte 390 har MP3-spelare, det har till och med min gamla 220 från 2011.

Jag tror du blir nöjd med vilken som, för egen del är det själva navigeringsfunktionen jag använder. Jag har lekt med tanken att byta ut min GPS men som sagt, jag har inte behov av någonting annat än att navigera så det skulle inte ge mig något mervärde att lägga en hög med slantar på en ny GPS då jag har lifetime-uppdateringar till min. Mitt tips är att fundera över vad du vill göra och använda den till och leta fram en modell som klarar det.

Lycka till med köpet! :tummenupp
 
Skillnaden mellan 360 och 390 är ju inte direkt stor heller, verkar mest vara mjukvaruuppdatering.
Nästa GPS blir en TOMTOM för min del.
 
Kan slå ett slag för TomTom Rider 40/400 (skiljer bara hur mycket kartor som ingår).

När den släpptes i början på förra året så låg den efter mjukvarumässigt men nu har de kommit ifatt :)
 
Jag har förra versionen av TomTom Rider (v4), den första med "kurviga vägar" som val (den funktionen är hysteriskt rolig!). Jag är väldigt nöjd med den, både till funktion och användbarhet. Visst, den är inte anpassad för terrängkörning, men jag kör ändå bara på vägar.

Om min Rider skulle dö så kommer jag att köpa en ny TomTom.


Om någon är på jakt efter en TomTom Rider 40 så ligger CDON och NetOnNet bra till nu (2990 kr):
http://cdon.se/hemelektronik/tomtom...ign=prisjakt_se_home-electronics_GPS+Receiver
https://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigation/bilnavigering/tomtom-rider-40-eu23/216913.9072/
 
Last edited:
395 sägs vara mer anpassad för motorcykelkörning, och skiljer sig från 390 på följande vis: (amerikansk jämförelse)

Garmin Adventurous Routing™: 

Rider Alerts: 
Helmet Law Notifications: 

Tire pressure monitor system: 
( individual sensors sold separately )

Hur mycket av detta som följer med i Europaketet kan man fråga sig.
Information om hjälmkrav i respektive stat känns väl så där aktuellt i Europa...?

395 har MP3 spelare, till skillnad från 390.

Däremot SAKNAR 395 möjlighet att ta emot trafikinformation i realtid via radio, och saknar därför även "trafficTrends" som bygger ruttförslag baserat på denna digitaliserade trafikinformation.
Märklig prioritering, tycker en som inte gillar att sitta fast i köer när solen steker.


Här har jag hämtat uppgifterna, och jag tog med gamla generationens 660 som jämförelse också:

http://www.gpscity.com/compare/zumo660&zumo390lm&zumo395lm


Prisskillnaden mellan modellerna anges till USD 50 over there
 
Last edited:
Titta även på TomTom, i mitt tycke enklare att använda.

Kan slå ett slag för TomTom Rider 40/400 (skiljer bara hur mycket kartor som ingår).

När den släpptes i början på förra året så låg den efter mjukvarumässigt men nu har de kommit ifatt :)
Går det att föra över en planerad rutt från datorn direkt till gps via sladd nu då? innan behövde man väl lägga den på ett kort och sätta i det i gpsen

395 sägs vara mer anpassad för motorcykelkörning, och skiljer sig från 390 på följande vis: (amerikansk jämförelse)



Hur mycket av detta som följer med i Europaketet kan man fråga sig.
Information om hjälmkrav i respektive stat känns väl så där aktuellt i Europa...?

395 har MP3 spelare, till skillnad från 390.

Däremot SAKNAR 395 möjlighet att ta emot trafikinformation i realtid via radio, och saknar därför även "trafficTrends" som bygger ruttförslag baserat på denna digitaliserade trafikinformation.
Märklig prioritering, tycker en som inte gillar att sitta fast i köer när solen steker.


Här har jag hämtat uppgifterna, och jag tog med gamla generationens 660 som jämförelse också:

http://www.gpscity.com/compare/zumo660&zumo390lm&zumo395lm


Prisskillnaden mellan modellerna anges till USD 50 over there

Däcktrycket kan kollas i 390an också. Jag är ute efter en vägvisare i första hand, finns det möjlighet att få in rösten via BT är detta en fördel om man köper scala rider eller något i framtiden.

Tack för alla svar, får fortsätta klia mig i huvudet ett tag, men priset på 395an gör att den inte är intressant när man kollar vad man får för de extra tusingarna. Musik är inte intressant för mig när jag kör hoj
 
Med lite tur kanske 390an går ner i pris nu när 395 kommer.
Även tomtom slipper ju 410 med världskartor nu om jag förstått det rätt
 
Går det att föra över en planerad rutt från datorn direkt till gps via sladd nu då? innan behövde man väl lägga den på ett kort och sätta i det i gpsen

...

Det kan man på Rider v4, jag kan inte tänka mig att det är annorlunda på de nya. Jag har aldrig kluddat runt med kort. I med en USB-sladd, starta Tyre, skapa dina rutter, exportera till Rider, ut och kör.
 
Jag vill påstå att lanseringen var under all kritik, men med deras agila utvecklingsteam som släpper en releae var tredjemånad samt personer därifrån som är inne på TomTom forumet MikkoK bland annat, så kommer kritiken fram och de har utifrån det lyckas leverera en kompitent GPS nu i efterhand.

Zumo är inte dåliga, mycket imponerande. Men rätt tilltagna i pris. PPA't (PrisPerAnvändande) blir rätt högt på dem.
 
Jag har kört både grusvägar (skakiga vägar) och semestrar med min 390 och den fungerar finfint än så länge, har köpt till gröna kartan så den blir med på enduro körandet höst/vinter halvåret,

tidigare Zumo har jag haft en del krångel med men då jag skickat in för översyn har dom aldrig ens diskuterat utan bara skickat en ny produkt till mig,
så åberopar man garantier så kan man känna sig trygg även då.

Garmin för mig inger största förtroende.
 
Jag har kört både grusvägar (skakiga vägar) och semestrar med min 390 och den fungerar finfint än så länge, har köpt till gröna kartan så den blir med på enduro körandet höst/vinter halvåret,

tidigare Zumo har jag haft en del krångel med men då jag skickat in för översyn har dom aldrig ens diskuterat utan bara skickat en ny produkt till mig,
så åberopar man garantier så kan man känna sig trygg även då.

Garmin för mig inger största förtroende.

Vad jag hört (ej provat) är att Zumo levererar lite bättre när det kommer till grusväg, kollegor på jobbet föredrar just dessa i de sammanhangen.
 
det är hugget som stucket tycker jag,
med min TT600 på grusvägarna så fungerar den lika bra som när jag semestrar i Norge
med min Aprilia,,
jag har båda kartorna lerladdade i gpsen så näg jag kör grus växlar jag till friluftstkartan o sen
tillbaka till bilkartan vid landsvägskörning,,
har hittils fungerat bra för mig iaf :)

Vad jag hört (ej provat) är att Zumo levererar lite bättre när det kommer till grusväg, kollegor på jobbet föredrar just dessa i de sammanhangen.
 
Kan jag ställa en fråga ang Tomtom?

Vad är det för skillnad på 400 och nya 410?

Vad jag kan se så är det bara att 410 har världskartor samt 100st färdiga rutter.

Stämmer detta?
 
Fick svar ifrån Tomtom:

"Hej Andreas,

En Rider 40 har ett internminne på 8 GB och kommer med en livstids kartuppdateringstjänst över Västeuropa och Livstids TomTom Traffic (genom att ansluta en smartphone) samt en 3 månaders fartkameratjänst i Europa.

Skillnaden mellan Rider 400 och Rider 410 är att Rider 410 har en livstids kartuppdateringstjänst för världskartor och en Rider 400 har en livstids kartuppdateringstjänst för Europa.
Samt att Rider 410 kommer förinstallerad med 100 rutter.

Därefter har de samma funktioner, internminne på 16 GB, livstids TomTom Traffic (genom att ansluta en smartphone), livstids fartkameratjänst i Europa.

Med vänliga hälsningar
TomTom"


Köpte en 400 igår till min 990 adv.

19b4940ba263d20a4f5482584430bf4d.jpg
 
...


Köpte en 400 igår till min 990 adv.

19b4940ba263d20a4f5482584430bf4d.jpg

Grattis! Återkom gärna med erfarenheter när du har testat den ett tag.


(Du vet väl att tanken är att du skall ta ut den ur kartongen? Det blir så svårnavigerat om du använder den sådär... :7peta )
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top