Garmin GPS rutter i Skåne

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Hej!

Undrar om någon har skapat några rutter över roliga mc turer i Skåne?
Har fått tag i en mc karta med för trevliga mc vägar, tänkte lägga in dom i mapsource så småningom. Delar med mig om ngn är intresserad.

Finns det någon som som har en rolig runda att dela med sig är jag intresserad.

Inte mycket action här.
Hur gör alla?
Sitter och plitar med MapSource (el. motsvarande) hemma på egen hand?

Vägtips här på sajten hjälper ju men ger inga färdiga GPS-rutter.

Last edited:
Inte mycket action här.
Hur gör alla?
Sitter och plitar med MapSource (el. motsvarande) hemma på egen hand?

Vägtips här på sajten hjälper ju men ger inga färdiga GPS-rutter.

Att skapa en bra rutt med Mapsource tar bara några minuter, så vad är problemet? Lägg till viapunkter så routar mapsource själv. Det är ju busenkelt.
Ännu enklare blir det om du har en bra papperskarta intill. Kolla in de roliga vägarna på kartan (bättre översikt) och pricka in dom i din mapsource...

Grejen är som alltid med planer, hur vet man att det blir bra i verkligheten?
Här i skåne så spelar det inte så stor roll då nästan alla mindre vägar är kul att köra på :)

En del av upplevelsen är ju att upptäcka guldkornen själv.
T.ex hittade jag en kanonsträcka igår på väg hem från Tomelilla (i alla fall bitvis kanon).

Men en del (många?) sträckningar som ligger klart över genomsnittet missar man förmodligen. Och omvänt, en del ruter är kanske usla att köra på eller t.o.m. har möjliga dödsfällor som man måste se upp för.
Sådana saker vill jag gärna se i en rutt/POI-samling för motorcyklar.

Last edited:
Jag är jätteintresserad av att få tips på fina turer att lägga in på GPSen!:tummenupp

Jag försökte lägga en egen runda idag.
Det visade sig bli alldeles för många 90-sträckor :(

Har era gps'er triplogg ? Isåfall är det ju bara att nolla loggen innan ni ger er ut o låta den spela in vägen ni kör , om ni inte orkar joxa i mapsource ? Sen kan ni antingen göra om loggen(spåret) till en rutt i gps'en... ( i alla fall i Garmin Zumo ) eller i datorn. Gör alla så o kör sin favvoväg , så kan det ju bli ett bra antal rutter en helg ?

EDIT: Utvecklade tanken lite... Även om man inte har en mc-gps eller fäste/strömförsörjning på hojen , så har ju de flesta(alla ??) gps'er idag ngn form av internbatteri med 2-3 timmars drifttid. Starta den o släng den i en ryggsäck o ge dig ut o kör ! Spara loggen i datorn , starta en sticky-tråd om "Dina bästa gps-rutter" o posta loggen/spåret/rutten där...eller om ngn sitter på ett litet serverutrymme , så går det ju att kategorisera upp rutterna där efter landskap , län eller kommun........

Last edited:
Last edited:
GPS är ju fusk och skräp när det gäller att hitta bra vägar. :tummenner
KPT (helst dom där gratiskartorna dom har på Information Skåne), rita in rutten, kör, missa den inritade vägen, så, nu har ni hittat dom där guldkornen. Tro mig, jag har hållt på sådär i fem år nu.

GPS.... tssssssss... sånt humbug.

Bakåtsträvare ;)
Du föredrar säkert häst o vagn också?

De bästa turerna jag haft hitills är att ställa GPS:en på någon liten håla och sedan välja "kortaste vägen" och "spärra grusvägar". Det brukar också bli kringlig-krokigt :)

Jag provade Geochachning som waypoints nu igår och förgår enligt samma princip men då en del av dem ligger bakom vägbommar och andra hinder blir det för mycket "lågsniffning" intill de punkterna.

Jag tycker att att all fusk som fungerar är ok :banana

Bakåtsträvare ;)
Du föredrar säkert häst o vagn också?
Min sambo säger att det inte är nån mening att jag skaffar GPS med motiveringen:
- Du lyssnar ändå inte på en kvinna som säger, "om hundra meter sväng höger". Då tänker du, nääää, det där kan inte vara rätt... :hihi

Min sambo säger att det inte är nån mening att jag skaffar GPS med motiveringen:
- Du lyssnar ändå inte på en kvinna som säger, "om hundra meter sväng höger". Då tänker du, nääää, det där kan inte vara rätt... :hihi

:rofl
Tur då att det går att stänga av rösten på GPS:en i alla fall. :)

Eller ändra till en mansröst ?:)

Eller ändra till en mansröst ?:)
Usch nej, senast jag hade en man som berättade vad jag skulle göra var när jag låg i lumpen. Redan då var jag beredd att skjuta honom, en GPS hade åkt ut efter en stund om den varit inställd på vägvisningar från en man. :hihi

Någon som kollat in www.mctur.nu ?
Inga rutter till GPS:en men däremot lite kartor eller vägbeskrivningar.
Och den fokuserar enbart på Skåne :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC