Hur många är vi som blir blåsta på konsumentköpslagen av slicka eller okunniga säljare? Jag köpte mej en ny Yamaha 2007 och dom lämnar ju som bekant GARANTI. När cykeln efter 4 månader började läcka olja var det inget snack om att det var ett garanti jobb. Väl inlämnad fick jag veta att det var många före i "kön" samt att det kunde ta ett par veckor innan dom kunde börja kolla på hojen, sedan visste man inte hur lång tid det skulle ta att fixa läckan (det beror ju helt på vad som måste göras). Då bad jag som ödmjukast om att få en låne hoj under tiden
Svaret var att det har vi inga och det är ingen policy vi har och att dom aldrig hört talas om något sådant. Där brukar det väl sluta för dom flesta. Jag började kolla konsumentköpslagen, döm om min förvåning när jag hittade stöd både i lagen och prejudicerande fall. Med detta i ryggen gick jag till baka till firman och berättade att jag tänkt hyra en likvärdig mc på annat håll, givetvis enligt deras prislista för att inte fördyra saker, samt att jag skulle ge notan till dom så fort jag fick min egen mc tillbaka. Simsalabim! Så fanns det en mc jag kunde låna tills min vart klar. Jag fick skriva under ett kontrakt liknande det som skrivs vid hyr-mc och saken var klar
Nu är det dags igen, och jag måste dra samma visa igen, pust. Då kan jag inte låta bli att undra, finns det fler som är lika jobbiga som jag eller känner sej dom flesta besvikna som jag gjorde innan?