Garanti för nya hojar hos Bike i Trollhättan?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag vet att det finns trådar om Bike i Trollhättan, men det finns ändå något jag vill varna er köpare för... Förra året så hade Bike Trollhättan en "NY" Hayabusa -10 som dom hade annonserat ut som en NY kampanjhoj, jag var väldigt intresserad av den och ringde butiken för offert, sagt och gjort. Sedan av ren slump så kollade jag upp hojen i transportsyrelsens hemsida och såg att hojen hade varit tagen i trafik 2011, med andra ord så hade redan 1 år av garantin försvunnit!

Last edited:
Varför skulle garantin börja gälla innan kunden köpt hojen?

Garanti gäller från köpedatum, inte från 1 år innan köpet.

Jag köpte en Ducati av Italia Bike Center som hade varit påställd i ett år och gått som demohoj en säsong innan jag köpte den. Trots detta så började garantin ticka från det datum jag tog över ägandet.

Med detta vill jag säga; är du verkligen säker på att garantin redan börjat förbrukas eller är det bara något du fått för dig?

Last edited:
Öhhhhh lugn nu litegranna..

Hur vet du att inte garantierna gäller från den dagen en köpare skriver på pappret? Vet du hur Bike och mc tillverkarna har kommit överens.

Visst ska värdelösa företag hängas ut men på dessa grunder är det lite väl vagt.

Varför skulle garantin börja gälla innan kunden köpt hojen?

Garanti gäller från köpedatum, inte från 1 år innan köpet.

Därför att xxx KTM garanti gäller från påställningsdatum? :va

Edit:
Läste fel märke

Last edited:
Alla garantier börjar gälla från påställningsdatum:fakta
Och varför ställer man på ett nytt fordon?:va

Dålig på detta med garantier men en sak vet jag! Skriver butiken man köper från 2-års nygaranti så är det 2-års nygaranti som gäller. Så för mig spelar det egentligen ingen roll när den ställdes på eller om den är 5 år gammal, det butiken skriver får butiken stå för (givetvis med köpekontrakt).

Har du ringt och kollat med butiken om dom gällande "nygarantin" eller antar du bara att dom luras?

Dålig på detta med garantier men en sak vet jag! Skriver butiken man köper från 2-års nygaranti så är det 2-års nygaranti som gäller. Så för mig spelar det egentligen ingen roll när den ställdes på eller om den är 5 år gammal, det butiken skriver får butiken stå för (givetvis med köpekontrakt).

Har du ringt och kollat med butiken om dom gällande "nygarantin" eller antar du bara att dom luras?

Verkar ju vara "Non-Stop"-garanti 5 år, inte tillverkargarantin.
KTM är väl najs, men skulle inte vilja byta ut yamahas 5årsgaranti mot "nonstop"

http://www.biketrollhattan.se/pages.php?pages_id=145

För dig som köper en ny MC på Bike, och väljer att sköta servicearna hos oss, är trygg med:

5 ÅRS NON-STOP GARANTI Gäller av oss sålda nya BMW, Ducati, Kawasaki, KTM, H-D, Honda, Suzuki och Yamaha.

Non-Stop Garanti omfattar inte lekfordon, mopeder, cross, enduro, ATV (undantaget ATV över 450cc), 125cc eller fordon som används för tävlingsbruk, tävlingsliknande förhållanden eller fordon som används yrkesmässigt.

Omfattning:

Kostnadsfri reparation av motor och elektronik gällande både delar och arbete på nya motorcyklar levererade från och med 2013-01-01.
Fri motorcykel eller ATV vid driftstopp.
Företräde i verkstaden vid försäkringsskada.
Non-stop garantin gäller första ägaren.
Ingen milbegränsning.
Från tiden två år efter leverans till fem år efter leverans gäller Non-Stop Garantin på motor och elektronik.
Med motor menas även bränslesystem, växellåda och i förekommande fall kardan.
Med elektronik avses styrenheter för tändning, bränsleinsprutning, generator och laddningsregulator.
Med elektronik avses inte t.ex. glödlampor, strömbrytare och batterier.

Non-Stop Garantin omfattar ej avgasrör eller missfärgningar/färgsläpp på motor eller liknande.

Detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer omfattas inte av reklamationsrätten, t.ex. kopplingslameller, vajrar och drivpaket. Kunden ansvarar för transport till och från vår verkstad.

5års Non-Stop Garanti förutsätter att alla servicear enligt anvisningar i tillverkarens instruktionsbok utförts hos Bike Trollhättans eller Bike Göteborgs auktoriserade verkstäder. Föreskrifterna för användning i instruktionsboken följts och att motorcykeln inte byggts om eller ändrats så att förutsättningarna för motor och elektronik avviker från originalutförande.

Modifieringar utförda och godkända av Bike Trollhättan och Bike Göteborg påverkar inte Non-Stop Garantins gällande.

Reklamation:
Om köparen vill påtala fel ska säljaren underrättas om detta inom skälig tid, normalt 14 dagar efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

Bike Trollhättan och Bike Göteborg avgör hur fel som uppkommer under garantitiden lämpligast ska avhjälpas. Avhjälpande ska ske inom skälig tid.

Fel som väsentligen inte påverkar användandet avhjälps normalt i samband med ordinarie servicetillfälle.

Serviceanvisningar:
Service ska ske enligt tillverkarens angivna intervall avseende körd sträcka, dock minst en gång per år.

För kunder som köpt MC med Trygghetsavtal övergår detta per automatik till Non-Stop Garantin.

Vad händer om butiken går i konkurs?
Jag har ringt till både KGK Suzuki och Yamaha Sverige! Så jävla nojig är jag, och gissa vad bägge sa?...
Garantin börjar gälla från påställningsdatum, Sen spelar det ingen roll om du heter Barack Obama eller Bike Trollhättan. Samma regler gäller alla, vad butiken säger har noll betydelse. Det är inte butiken som sätter reglerna för garantierna.

KTM är väl najs, men skulle inte vilja byta ut yamahas 5årsgaranti mot "nonstop"

Ingen milbegränsning.
Från tiden två år efter leverans till fem år efter leverans gäller Non-Stop Garantin på motor och elektronik.
Med elektronik avses styrenheter för tändning, bränsleinsprutning, generator och laddningsregulator.

// Här har du svaret :) Nonstop garantin gäller första ägaren. Bike Trollhättan har redan ställt på hojen och därmed blivit första ägaren till motorcykeln:fakta
Det finns ett fint ordspråk... Nu har dom skitit i det blåa skåpet:D

Ingen milbegränsning.

// Här har du svaret :) Nonstop garantin gäller första ägaren. Bike Trollhättan har redan ställt på hojen och därmed blivit första ägaren till motorcykeln:fakta

Nja, så behöver det nog inte vara. Nonstopgarantin kan ju mycket väl vara en försäkring bike fixat i egen regi sas. Då bestämmer de vem som är första ägaren själva.

Ingen milbegränsning.

När du köper en hoj gör du ett avtal med butiken som säljer hojen, du ingår inte avtal med en generalagent eller tillverkare. Om butiken och du avtalar om garanti i X år så gäller det. Butiken kan lämna hur mycket garanti man vill, det är upp till dem oavsett vad tillverkaren tycker, och det är butiken som då står för garantin (och allt annat som står i avtalet). Och självklart gäller Bikes garanti deras kund, inte dem själva.

Du drar lite för stora växlar här, och hänger ut en seriös och skötsam aktör helt i onödan.
Det som dom skriver i köpekontraktet är det som gäller, och det är det dom förhåller sig till. Skriver dom två år, så är det två år från köpedatumet som gäller och inget annat.

Jag har ingenting med Bike i Trollhättan att göra, förutom att jag är en mycket nöjd kund hos dom, och har varit i många år. Men jag tycker att den här tråden skall tas bort omgående. Hade det varit mitt företag som "hängdes ut" med Varning helt oförtjänt, så hade jag blivit jäkligt sned.

Ett tips till trådskaparen... Ring åtminstone och kolla med företaget vad som gäller innan du hänger ut dom med Varningar i Sveriges största MC-forum!!

Tycker inte TS hänger ut handlaren utan tvärt om ganska sakligt informerar om vad saken gäller. TS visar ju även på att han är potentiell kund hos handlaren ifråga.

Trådar av karaktären "Handlaren X är skit!!!" är ju ganska vanliga men denna tråd var mer informativ och saklig om ett möjligt problem.

Är det så att handlaren själv erbjuder den 5åriga nån stopp garantin, så skulle det mycket väl kunna bli problem om man köpt en hoj där som varit påställd sedan länge, och butiken sedan konkar. Säger inte att det kommer hända, men konstigare saker har hänt. Och skulle det hända så sitter man troligen i kläm mellan generalagenten och ett konkat bolag.
Är nonstoppgarantin en försäkring som handlaren i sin tur köpt av någon, och inte står för själva så är läget dock ett annat.

Tycker inte TS hänger ut handlaren utan tvärt om ganska sakligt informerar om vad saken gäller. TS visar ju även på att han är potentiell kund hos handlaren ifråga.

Trådar av karaktären "Handlaren X är skit!!!" är ju ganska vanliga men denna tråd var mer informativ och saklig om ett möjligt problem.

Är det så att handlaren själv erbjuder den 5åriga nån stopp garantin, så skulle det mycket väl kunna bli problem om man köpt en hoj där som varit påställd sedan länge, och butiken sedan konkar. Säger inte att det kommer hända, men konstigare saker har hänt. Och skulle det hända så sitter man troligen i kläm mellan generalagenten och ett konkat bolag.
Är nonstoppgarantin en försäkring som handlaren i sin tur köpt av någon, och inte står för själva så är läget dock ett annat.

Då den bara gäller första ägaren så sänker det andrahandsvärdet rätt rejält.

Knappast några problem eftersom en sådan hoj brukar bli inlöst waaay innan garantin gått ut ändå.

Du drar lite för stora växlar här, och hänger ut en seriös och skötsam aktör helt i onödan.
Det som dom skriver i köpekontraktet är det som gäller, och det är det dom förhåller sig till. Skriver dom två år, så är det två år från köpedatumet som gäller och inget annat.

Jag har ingenting med Bike i Trollhättan att göra, förutom att jag är en mycket nöjd kund hos dom, och har varit i många år. Men jag tycker att den här tråden skall tas bort omgående. Hade det varit mitt företag som "hängdes ut" med Varning helt oförtjänt, så hade jag blivit jäkligt sned.

Ett tips till trådskaparen... Ring åtminstone och kolla med företaget vad som gäller innan du hänger ut dom med Varningar i Sveriges största MC-forum!!

Den är bevisligen inte ny, nyskick ja, men ny näe?

Företag får hängas ut hur man vill, företag kan inte förtalas.

vet att jerker (vd på bike)är medlem här så får han se detta så kommer han att svara :)

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back