Garagelack med sprayburk, eltejp och ett glatt humör! Hjälp!

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Go middag!

Nu är det så här att mina storslagna planer med ny lack på hojen har gått i stöpet. Var väll för sent ute... som vanligt, då ingen verkar ha tid över just nu. Hur som haver, så skall det kladdas på lite röd färg på frontkåpan. Det är en kraschkåpa som är helvit och det ser lite tråkigt ut. Så detta får bli en nödlösning inför sommaren.

Det jag undrar över nu är hur jag skall gå tillväga? Den vita färgen som är på ser okej ut, jag orkar inte slipa ner och lacka om hela kåpan. Så hur skall jag göra nu?

Räcker det med att markera upp med tejpen och sedan spraya rätt på eller skall man slipa ner dom ställena man skall lacka? Och hur blir skarvarna när man har tejp och grejer där?

Jag är inte ute efter nått toppresultat, men det hade ju vart kul om det såg hyffsat ut. Sedan slänger jag på lite dekaler för att lura ögat ifrån garagelacken!

Så ge mig nu lite tips och råd! :yoparty

Edit: Lade till en snabbskiss från photoshop, ja ner ser iaf var det skall lackas.

Före:
blade98tq4.jpg

Efter:
bladerdlack3ht8.jpg

Last edited:
matta det som ska lackas, annars släpper färgen!

hm, lite trix... jag hade bara satt dekaler! till det stora röda i botten o det tunna röda upptill finns ju på löpmeter så kan du klippa o skära precis hur du vill! slipper lacka o du kan byta färg efter humör! :tummenupp

Matta ner ytan som skall lackas med 400-papper, köp riktig billack laddad på sparayburk, nästan samma pris som skitfärgen på OK/Micro men betydligt bättre täckning och troligen billigare sett till lackad yta, dessutom hyffsad sprutbild.
Maska inte med eltejp, använd riktig maskeringstejp och se till att maska av så fort färgen är dammtorr.

Finns ingen anledning att resultatet skulle bli sämre än hos en "riktig" lackerare.

hm, lite trix... jag hade bara satt dekaler! till det stora röda i botten o det tunna röda upptill finns ju på löpmeter så kan du klippa o skära precis hur du vill! slipper lacka o du kan byta färg efter humör! :tummenupp

Ja det är ju en idé, men hur är det att jobba med? Blir det inte fula skarvar och bubblor om ytan inte är jämn? Eller är det töjbart?

Matta ner ytan som skall lackas med 400-papper, köp riktig billack laddad på sparayburk, nästan samma pris som skitfärgen på OK/Micro men betydligt bättre täckning och troligen billigare sett till lackad yta, dessutom hyffsad sprutbild.
Maska inte med eltejp, använd riktig maskeringstejp och se till att maska av så fort färgen är dammtorr.

Finns ingen anledning att resultatet skulle bli sämre än hos en "riktig" lackerare.

Tackar för tipsen! Handlar man sådana burkar på lackfirmor då eller?

Jag håller med sticke! Kör bara på dekaler!
Mkt lättare & snyggare. Inte så svårt att få till själv.

Ja det är ju en idé, men hur är det att jobba med? Blir det inte fula skarvar och bubblor om ytan inte är jämn? Eller är det töjbart?

Tackar för tipsen! Handlar man sådana burkar på lackfirmor då eller?

De flesta färgbutiker som säljer billack brukar ha möjlighet att ladda sprayburkar.
Det är inte helt ovanligt att mindre lackfirmor använder sig av dessa till småjobb, dels kan man köpa en mindre mängd färg dels så slipper man kladdet med blandning och en sprutrengörning.
Räkna med 2-300 spänn för en burk vilket jag anser är rena fyndet jämfört med "vanliga" sprayburkar som mest består av lösningsmedel.
Åtgångsmässigt så kan du lätt måla hela kåpan med 1 sån burk.

skarvar ska inte va nåt problem, lite töjbart e det, beror på vilken kvalle o tjocklek du använder! stora ytor kan du använda vatten med lite diskmedel i så kan flytta runt materialet ett bra tag o få det bra!

...o tvätta m sprit eller liknande för att få den fettfri!
Se min byggtråd för resultat (dugligt) m Biltemas lacker. :tummenupp

Ja det såg ju helt okej ut på bilderna! SPettan blev jävligt fin!

Var inne ock kollade på colorite.com för att finna rätt färgkod:
http://www.colorrite.com/CRPLfactor...eet=1&IsDirt=&imageField.x=53&imageField.y=10
"R158P Pure Red Pearl", kan det vara rätt kod?

Edit:

Om man skall köra med dekor, är det sådan man skall ha då?
http://www.tmolson.se/prodecal/product_info.php?products_id=463

Last edited:
ingen som nämner något om "Plasthäftgrund" det är varfall något jag alltid använder vid lackning av plaster...

ingen som nämner något om "Plasthäftgrund" det är varfall något jag alltid använder vid lackning av plaster...

Undrar också om detta med "Plasthäftgrund". Kanske lite ot men funkar detta också när man skall lacka kolfiber? Har hört att det skall vara lite struligt att få färgen att fästa bra.

Undrar också om detta med "Plasthäftgrund". Kanske lite ot men funkar detta också när man skall lacka kolfiber? Har hört att det skall vara lite struligt att få färgen att fästa bra.

Min far är målare och det är han som har sagt åt mig att använda det.
och av namnet att dömma så kan det ju inte skada tänkte jag, och jag har alltid fått bra resultat. kan läsa på lite vad det står på kannan när jag kommer hem för vidare info.
hurvida det funkar på kolfiber vet jag inte, men du kanske ska testa "kolfiberhäftgrund" hehe

Min far är målare och det är han som har sagt åt mig att använda det.
och av namnet att dömma så kan det ju inte skada tänkte jag, och jag har alltid fått bra resultat. kan läsa på lite vad det står på kannan när jag kommer hem för vidare info.
hurvida det funkar på kolfiber vet jag inte, men du kanske ska testa "kolfiberhäftgrund" hehe

Men funkar det som nån grundfärg då typ? Som du lägger innan?

Men funkar det som nån grundfärg då typ? Som du lägger innan?

Precis, rugga upp underlaget lite med fint slippapper sen drar då på ett lager för att få den lacken du sen ska ha att sitta bättre vilket resulterar i att det håller längre, blir tåligare osv...

OT: Har lackat lite metallic lack engång som måste skyddas med klarlack.
Det vart rätt "knottrigt" med klarlacken på. Hur gör man för att slippa det?

Har ringt å snackat med två firmor som säljer dekaler, verkar som det blir billigast iaf. Kosta mellan kosta ca: 100:-/löpmeter. Så 65cm x 200cm = 200.-

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra