Garageförvaring - skötsel fram till vår

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

En snabb fråga bara: Min Honda Hornet som jag nu har i garaget, brukar gå ner till henne en-två ggr i veckan för att köra runt henne lite. Då hon väntar tills våren, behöver jag på något sätt underhålla så att mår bra under dessa månader?

Tack

Beror på vem du frågar. Mina hojar står alltid utomhus under ett kapell hela vintern, utan någon som helst tillsyn. Och dom har alltid startat snällt på våren. Vissa anser dock att allt annat än inomhusförvaring med underhållsladdning av batteri är otänkbart.

Det bästa för motorn är om du kan hålla dig ifrån att starta den tills våren. Det blir kondens och skit i motorn om du startar den utan att den blir rejält driftsvarm en längre stund och det blir den knappast om du bara kör runt den lite i garaget.

Finns många trådar i detta ämnet här på SH att förkovra sig i, det finns också många olika teorier om vinterförvaring och alla säger att just deras sätt är det rätta.

Här får du MINA samlade erfarenheter

Full tank - Så det inte bildas kondens

Underhållsladda batteriet - De "nya" intelligenta laddarna typ C-tek funkar bra, men liknande säljs på ex vis Biltema till lägre priser

Ny olja i motorn - Varför inte passa på med storservice också när hojen ändå inte används, själv brukar jag byta kopplings och bromsvätska (tar 20 minuter och kostar knappt 20 spänn). Sedan är det alltid nån kåpa som behöver putsas/fixas och bromsbelägg och kedja och tändstift och........ja hojen ska vara klar till våren så det finns gott om tid.

Sedan kör JAG mina hojar varma en gång var 14:e dag, vissa säger att det gör mer skada än nytta om man inte kör de riktigt varma. Men hur många gånger kallstartar man inte sin bil och kör den 2-3 km till affären, jobbet, eller nån polare mitt i smällkalla vintern utan att den når driftstemperatur !! Det får du bestämma själv, men jag kör mina motorer på tomgång ca 5-10 minuter.

Haha

Såg att "FjordHunter" hunnit posta ett inlägg medan jag skrev mitt - Som sagt det finns olika teorier och det är väl tur det.

Sedan kör JAG mina hojar varma en gång var 14:e dag, vissa säger att det gör mer skada än nytta om man inte kör de riktigt varma. Men hur många gånger kallstartar man inte sin bil och kör den 2-3 km till affären, jobbet, eller nån polare mitt i smällkalla vintern utan att den når driftstemperatur !! Det får du bestämma själv, men jag kör mina motorer på tomgång ca 5-10 minuter.

Bilar har mycket lägre effektuttag per volymenhet, samt ganska mycket mer gods i motorn, och allmänt mycket större toleranser. Behandlar du en sportbil på samma sätt kommer den med att må dåligt. Effekten blir ju inte att fordonet vägrar starta, utan att lager och andra glidytor slits snabbare och att man får en motorrenovering snabbare.

Varför varmköra den under vintern? Har min i varmgarage så jag ställer in den i garaget, låser den ordentligt sätter på c-tec laddaren. Och plockar ut den till våren när snön är borta

Har jag förstått det rätt, så ska väl ett fräscht batteri klara sig ypperligt utan underhållsladdning, sålänge det står svalt UTAN belastning?
Så gör iallafall jag, sen brukar jag trampa runt motorn med kicken med tändningen av, bara för att det ska få röra lite på sig.

Om du inte har den ståendes på en pall eller en lyft, så kan det vara bra att flytta den en halvmeter fram eller bak då och då, så du inte endast belastar hjullagren från ett visst håll eller vad man ska säga, det har jag blivit lärd. :crash

Varför nya vätskor i hojen under hela vintern är min fråga:va. Med risk för kondens av olika anledningar så får min stå med det gamla i:tummenupp. Sen till våren när säsongen drar igång laddar jag iaf på med nya fina vätskor.
Min står i kallgarage så temperaturen där varierar ju likt yttertemperaturen.

Finns ingen större anledning att starta hojen och köra den två gånger i veckan på ett begränsat utrymme. Den kommer inte att bli fullt varmkörd bara på några minuter i krypfart i ett centralgarage. I princip bryter man bara ner oljan snabbare med korta kallstarter. Det man möjligen vinner på att starta (och köra) hojen med någorlunda jämna intervaller är att man håller hojen i aktiv tjänst så att säga. I trådskaparens fall med tanke på i vilken breddgrad vi bor i gör man mer skada än nytta att starta upp hojen stup i kvarten. Går ju inte att köra den driftvarm på vanligt sätt. Gör man bara rätt förberedelser och förvarar hojen i en bra miljö tar den ingen skada av att stå vintermånaderna utan uppstart.

En underhållsladdare är en bra investering. Finns det inget eluttag i närheten är det bara att koppla ur batteriet och förvara det där det finns tillgång till ett. Laddaren behöver inte vara inkopplad vecka ut och vecka in. Det räcker med att koppla på den någon gång då och då om hojen har ett larm som drar ström. Ett urkopplat batteri kan man ladda upp en gång när man tar ur det och en gång när man stoppar i det igen.

Har jag förstått det rätt, så ska väl ett fräscht batteri klara sig ypperligt utan underhållsladdning, sålänge det står svalt UTAN belastning?
Så gör iallafall jag, sen brukar jag trampa runt motorn med kicken med tändningen av, bara för att det ska få röra lite på sig. EEH? Låtsas-kallstarta lite menar du?:va Hemskt onödigt att dra runt motorn utan varm olja väl bara för sakens skull eller?

Om du inte har den ståendes på en pall eller en lyft, så kan det vara bra att flytta den en halvmeter fram eller bak då och då, så du inte endast belastar hjullagren från ett visst håll eller vad man ska säga, det har jag blivit lärd. :crash
Låter i mina öron som ett gammalt påhitt men bevisa mig gärna motsattsen. Risken är nog större att du har vibration de första km från att däcken står och formar sig. Det blir dem iaf på våra 50+tons flygmaskiner efter en kall natt. Därför det ofta då gungar och hoppar lite när man taxar ut mot runway på vintermorgonar:P nä inte jättetroligt va.

Min ena packbox gick efter en vinterförvaring, kanske kan vara idé att ta bort dammskyddet och smörja packboxarna med något (siliconspray)? någon som kan bekräfta?

Last edited:
Anledningen till att jag trampar runt motorn, är för att jag inbillar mig att de stackars kolvringarna och ventilerna inte vill stå stilla i ett halvår med minusgrader, det rör sig alltså inte om 400 varv, men kanske 2-3 i månaden.

Och naturligtvis kan nog däcken forma sig, men med tanke på lutningen vid användandet av sidostödet, så känns det som att hjullagren kommer påfrestas en del, kanske är de tåligare än jag trott, men bättre att ta det säkra före det osäkra :crash

Men, nästa år har det ju kommit en ny modell. Så, man köper en ny helt enkelt. Gör inte alla så?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti