garage larm

allt som väsnas som faen!!

Kolla på Claes Ohlson de har väl billiga saker som har samma funktion som Securitas och Falcks trådlösa larm?! :tummenupp

Jag skulle inte använda ett CO-larm, eller Jula eller vad det nu kan vara. I garage har man en massa roliga saker som kan ta eld. Oftast dyra dessutom. Så jag skulle satsa på ett larm med brandvarnare och som är kopplat till en larmcentral! Ett CO-larm (eller motsvarande) går snabbt att tysta, och ingen kommer att få reda på att det har gått. Jag tycker det känns väldigt tryggt att en bemannad larmcentral har koll dygnet runt! Jag har Falck hemlarm, och är väldigt nöjd med det! :tummenupp

NOMAD skrev:
Tjena,undrar om nån kan rekomendera ett bra garage/verkstad larm.Tacksam för svar

s_frdm13r.jpg

Fakta: Fordonsmina 13
Bredd: 420 mm (Minkropp)
Höjd: 250 mm (Minkropp)
Hölje: Plast
Vikt: 24 kg, varav 9,5 kg Hexotol
Prestanda: Yttäckande
Verkan: 1200 splitter a´ 5,6g, 2 splitter/m2 vid 150m
Anslagsenergi i målyta, 150m: 150Nm
Verkansomr: (LxBxH): 150m x 100m x 4m
V0: 1700 m/s
Tändmedel: Noneltändanordning, längd 200m och dragtändare.
Övrigt: Benstöd, nonel och/eller dragtändare
Förpackning: Låda med 1 mina, 35kg.Pall om 10 lådor, 350kg

har en brytare i garagedörren kopplat med sladd till en siren i huset, hemgjort.

Alla delar från clasohlson.

om nån bryter upp garagedörren tjuter det son f-n i sovrummet...

crashtestdummy skrev:
Fakta: Fordonsmina 13

Skönt!

Finns larm för ca: 4500:-
Ganska enkel modell, med en liten fjärr, larmet ringer upp telen och berättar vilken (fönster, dörr eller IR´are) som utlöst.
Kommer inte på fabrikatet nu men...
Finns massor att välja på, är väl prisklassen som bestämmer valet misstänker jag?!!

+ Att ditt F-bolag kan sänka självrisk om du har larm (Obs! godkänt & installerat av "fackfolk" såklart.)

Last edited:
Stavfelet skrev:
Skönt!

Finns larm för ca: 4500:-
Ganska enkel modell, med en liten fjärr, larmet ringer upp telen och berättar vilken (fönster, dörr eller IR´are) som utlöst.
Kommer inte på fabrikatet nu men...
Finns massor att välja på, är väl prisklassen som bestämmer valet misstänker jag?!!

kontakta mig via pm eller liknande.
så kan ni få lite tips.
Det är mitt jobb att serva larm
:banana

lånar tråden lite.

finns det någon här som har allmänhetsgarage ? delat i boxar ?

jag har ett garage jag delar med 20 till.. uppdelat 2 i bredd, med galler mellan dessa boxar, alla vars en garagedörr.

har INTE tillgång till ström eller tele. linje.
hur löser man larmbiten då ? enbart batteridrivet larm ? med mobil som uppringare ?

skulle gärna vilja sätta larm i garaget

Stavfelet skrev:
Finns det inte ens lampor i garaget?!

Blir annars alternativet som du själv beskriver.

jo, men dom går på relä, släcks efter ex antal minuter, när man tryckt på knappen.

jag undrar om någon köpt/byggt ett sådant jag beskrev

Jag köpte ett larm på Elektroskandia med inbyggd GSM-modul. Funkar kanon. Skickar ett SMS till mobilen om nått händer (upp till 10 nummer) samt brandvarnare och backupbatteri.

wonderwizard skrev:
jo, men dom går på relä, släcks efter ex antal minuter, när man tryckt på knappen.

jag undrar om någon köpt/byggt ett sådant jag beskrev

Bor du/ni långt bort ?
för siren kan bli svårt (drar en del ström).
annars får man kolla på alternativet att köra på ett stort batteri och mobil uppringare

CO-larm funkar lika bra som alla andra beror på hur man bygger larminstallationen....

En billig larmuppringare är en gammal GSM telefon som man tar bort 1ans knapp och ansluter två kablar till kretskortet som sedan ansluts till en NO port som vid larm sluter.
1ans knapp används oftast som snabbuppringare till mobilsvaret men i stället för 222 etc så programerar man sitt eget GSM nummer och så har man en larmuppringare för en spottstyver.

Nån som e intreserad av larm med pepparspray/tårgas applikation :hihi

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Nån som e intreserad av larm med pepparspray/tårgas applikation :hihi

Jag har klurat på nån sån lösning, både till bilen och garaget. Nackdelen är väl att då får man bilen/garaget totalt sönderslaget/nerbränt istället :( Fast om man har vx eller senapsgas istället så... :cdevil

jag skulle definitivt satsa på ett larm kopplat till en larmcentral. om du inte är hemma eller en bra bit hemmifrån är det skönt att veta att det alltid kan komma någon dit snabbt o hindra.
själv har jag securitas aroundio, trådlösa larm som ringer upp larmcentra via antingen telelinje eller gsm.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back