Gammal soppa?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Många av oss har nu väckt hojarna ur deras vinterdvala.
Hur gör ni med soppan ni har i tanken?

Drar ni igång grejorna och kör tanken nästan tom, sen tankar fräsch soppa? Tankar ni direkt och på så vis blandar ut gammelsoppan med ny fräsch?

Jag tycker min hoj går riktigt knackigt på den gamla bensin som finns i tanken just nu, men jag körde ur den så jag får tanka ny fräsch.

Märker ni andra någon försämrad gång med gammal bensin eller är det bara min hoj som är känslig (läs, jag som är pedant)?

Jag var ute på vägarna för ett par veckor sen första gången, med "gammal" bensin (5 mån) i tanken.. Har inga fakta på hur lång tid som skall gå för att bensin skall betraktas som gammal men min gammelgädda hoppade igång utan konstigheter :) Således inget byte, eller särskilt underhåll.. :)

Brukar tanka fullt på hösten, så den står med full tank över vinter för att undvika kondensbildning. På våren brukar jag tömma ur den (med slang, blir alltid någon liter kvar i botten), hälla i den i bilen istället och sedan ge hojen fräsch bensin. Finns knappast någon exakt vetenskaplig slutsats om när handelsbensinens energivärde är markant försämrat, men man märker helt klart skillnad på soppa som stått i ca 6 månader. Startar gör den dock alltid.

Startar hojen så finns det ingen anledning att byta ut soppan . Bara ut & köra & tanka nytt när det behövs

Jag har väldigt svårt att tro att bensinen blir så dålig att man märker det vid första turerna på året när man har en modern insprutad hoj. Finns det några tester där man har kollat bensin lagrad i en bensintank ett par månader?

När jag skulle starta min moppe var det inte ett liv i den. Helt stendöd alltså, men den hoppade igång direkt med startgas (stannade dock så snart startgasen tog slut) så jag provade att dränera förgasarna och byta till fräsch soppa och sen går den som en klocka! :)

När jag tog premiärturen igår så var hojen lite sur och ville inte riktigt upp i varv men efter några hundra meter så började den gå bättre. Åkte direkt till macken och dunkade i ny bensin och efter en stund så var det genast skillnad. :)

Min gamla förgasarducce var känslig för gammal soppa så med den hällde jag i ny fräsch innan första uppstart men med nuvarande hoj märker jag inga problem så då får det vara.

Min går också knackigt första turen men när jag dragit mot varvtalsstoppet någon eller några gånger (under färd...) så är problemet borta.

Jag är övertygad om att det INTE är bensinen det är fel på.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=119978

Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?
Till OK/Q8 och fick följande svar:

"Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med "gammal" bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

Per-Martin Roos
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling

Jäkligt intressant det här, det beror alltså till stor del på om tanken sluter tätt eller inte.
Vilket egentligen är rätt självklart att den inte gör, då tanken har avluftning?

Har soppa till båten i fem jeepdunkar på landet. Står i en kallbod med temperaturskiftningar som följd. Brukar, i och för sig, försöka fylla upp båttanken vid upptagning på hösten med när båten åker i spat på vår/försommar kör jag vidare på jeepsoppan. Misstänker att den äldsta dunken i extrema fall kan bli stående i ett år. Har aldrig haft några problem med detta.
Är den dock oljeblandad tror jag det kan vara en helt annan sak. Då kan det nog bildas "gojk" föreningar mellan bevsin och olja som kan söätta igen div munstycken och kanaler. Dock är detta bara spekulationer och inte vetenskapligt bevisat ;-)

Tillhör de som sällan kommer ihåg att ens stänga soppakranen på hösten och köra förgasarna torra, än mindre fundera över om soppan i tanken är gammal. Tankarna brukar vara halvfulla elelr nåt åt det hållet, klart det kan ryka lite första starten på säsongen men sen tankar man ju nytt efter några mil.

Brukar köra 98-oktan då jag tycker de går bättre på det men det kan ju vara inbillning...

Jäkligt intressant det här, det beror alltså till stor del på om tanken sluter tätt eller inte.
Vilket egentligen är rätt självklart att den inte gör, då tanken har avluftning?

Japp men: "Alltså, det som händer med "gammal" bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej."

Så enligt OKQ8 och ditt första inlägg så är antingen din hoj en vekling eller så är du känslig :tungan

Tillhör de som sällan kommer ihåg att ens stänga soppakranen på hösten och köra förgasarna torra, än mindre fundera över om soppan i tanken är gammal. Tankarna brukar vara halvfulla elelr nåt åt det hållet, klart det kan ryka lite första starten på säsongen men sen tankar man ju nytt efter några mil.

Brukar köra 98-oktan då jag tycker de går bättre på det men det kan ju vara inbillning...

Jag tömmer och slår i bilen.
Sedan lite K-sprit i första tankarna man kör upp.
Bensin med "blyersättning" skyr jag som pesten (även på veteranerna).
Har varit med om att "blyersättningen" (salter) fällts ut och geggat ihop.
Tror egentligen inte att jag behöver K-sprit, men av gammal vana använder jag alltid det på maskiner som stått stilla.
Brukar även ha sisådär 1% tvåtaktsolja i första tanken för att smörja upp flottörventil, soppakran och liknande eftersom dessa brukar kärva på gammalt junk.

Jag tömmer och slår i bilen.
Sedan lite K-sprit i första tankarna man kör upp.
Bensin med "blyersättning" skyr jag som pesten (även på veteranerna).
Har varit med om att "blyersättningen" (salter) fällts ut och geggat ihop.
Tror egentligen inte att jag behöver K-sprit, men av gammal vana använder jag alltid det på maskiner som stått stilla.
Brukar även ha sisådär 1% tvåtaktsolja i första tanken för att smörja upp flottörventil, soppakran och liknande eftersom dessa brukar kärva på gammalt junk.

Fliker bara in att 2-taktolja förstör katalysatorn, om bilen/hojen har en sån. Annars bra tips, smörjer även spridare lite (om sånna finns)

Japp men: "Alltså, det som händer med "gammal" bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej."

Så enligt OKQ8 och ditt första inlägg så är antingen din hoj en vekling eller så är du känslig :tungan

Jag må vara känslig, men jag tycker att både snöskotern och hojen går halvrisigt under säsongens första tur med gammal soppa i tanken :huvet

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti