"Gammal" RME/Biodiesel

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Fick i dag två dunkar RME som jag tänkte hälla i bilen. Blev dock fundersam när jag inspekterade vätskan som var betydligt blekare en vad jag är van vid. Dessutom luktade den mer som avfettning än nötig matolja som det luktar i vanliga fall.
Vet att vätskan legat i ett öppet kar ett tag och sedan förvarats i plastdunk. Kan det vara så att vätskan helt enkelt oxiderat eller liknande och därför ändrat lukt och färg? Eller har jag fått något annat än RME/biodiesel?

Någon som har koll på hur "gammal" RME/biodisel ser ut?

Luktar de avfettning skulle ja va lite på alerten... Vår olje"montör" som servar dom få oljebrännare som finns kvar påstod att en av hans vänner haft nån blanddunk där de från början varit avfettning i å hans pump på brännaren skar... Byttes, kördes från samma dunk igen å skar igen... Antingen stämmer de inte eller så e inte avfettning tillräckligt fett... Själv fick ja tag i ca 1200L gammal mysig brun jättefet villaolja, traktorn bara myser när hon får en slurk :yoparty...

Ja, avfettning vill jag inte ha tanken:D. Dock så känns den lika fet som RME och är betydligt gulare än diesel. För göra lite mer mer research helt enkelt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien