Gammal Husqvarna utan regpapper

carl-fredrik

Medlem
Gick med
4 Jan 2013
Hoj
Husqvarna mod 28 -53
Jag har börjat renovera min pappas gamla Husqvarna mod28 från 53 (cirka) men insett att reg papper verkar saknas. Jag har sett på bilder av min pappa när han fräser fram på den, att registreringsskylt fanns framtill vilket iaf styrker att den en gång i tiden varit registrerad.

Jag har hittat lite sidor, såsom:
Fordonsregistret
och Classicmotor.se

Men tänkte kolla med er först om ni kan dela mer er av egen erfarenhet? Jag har hört att det är lite meckigt registrera en gammal cykel och att det kan bli rätt så dyrt.

Tusen tack för eran hjälp!

Last edited:
Enligt classic motor artikeln borde jag:

"Ansöka om ursprungskontroll. Ta reda på följande:

1. Leta reda på chassinummer på fordonet
2. Ta fotografier på fordonet i sin helhet, framifrån och bakifrån, på fordonets identitetsnummer (chassinummer/motornummer). Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.
3. Du måste kunna styrka att fordonet är 30 år eller äldre och att fordonet har varit i Sverige de senaste 20 åren. Bifoga detta till din ansökan om ursprungskontroll.
4. Du måste visa för Transportstyrelsen att du gjort efterforskningar för att leta reda på ett registreringsbevis.
5. Bifoga köpehandling till din ansökan om ursprungskontroll"

Vad tror (vet) ni?

Det borde inte vara några problem. Kan du se vad registreringsnumret är på bilderna?

På dom där är ramnumret inslaget längst upp på ett av klenrören under sadeln alltså rören som går snett nedåt-bakåt mot bakhjulet, kan vara lite svårt att hitta om man inte vet var man skall leta. Men det visste du kanske redan.

Last edited:
På dom där är ramnumret inslaget längst upp på ett av klenrören under sadeln alltså rören som går snett nedåt-bakåt mot bakhjulet, kan vara lite svårt att hitta om man inte vet var man skall leta. Men det visste du kanske redan.

Tack för det! Omöjligt att se just nu eftersom den är målat i typ 3 omgångar. Tar av färgen snart så då ska jag titta efter det!

Hade han inga gamla papper sparade? Det brukar vara nåt ark, ca A4-storlek med uppgifter på. Kolla om du hittar nåt sånt papper i nån pärm. Annars kan det vara lite bök och stök att få in den igen. Lycka till med både projekt och inreg.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti