Gammal hårddisk in i ny dator, funkar det?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Burken jag har nu är ungefär sex år gammal, ett ganska stort antal gigabyte har passerat igenom den i form av spel, musik, video och annat vilket nu gjort den segare än sirap...

Jag har kört alla möjliga rensprogram, virusfix, defragmenteringsprogram, rensat ur alla program jag inte använder, formaterat om den osv. utan resultat. Fortfarande långsammare än en bandmatad Atari.

Snart får den gå på tippen och jag köper en ny, men då slog det mig; kan jag plocka ut hårddisken ur denna datorn och bara hux flux anfluta den till den nya, eller kommer det skapa trubbel?

Jag vet ju hur man fysiskt ansluter den, men inte vad som kan hända tekniskt...

Upplys mig!!

Jag skulle inte ta en gammal sketen hårddisk och sätta in i en ny fräsch dator.

Kopiera över datan till den nya datorn :tummenupp

Edit: Hur menar du skall du köra OP´t på den gamla disken?

Jag ser iaf inga problem oavsett hur du tänker göra men om du skall köra OP´t på den gamla så måste du kanske installera lite ny drivar....

Det skall nämnas att det ofta är disken som gör datorn långsam.

Snåla inte. Tänk inte ens tanken att sätta en lastgammal hårddisk i en ny dator.
Speciellt inte i ditt fall eftersom det framgår att du inte har något av värde på den. Annars hade du ju inte kört formatering.

En ny kostar inte många kronor. Tänk.. Inte.. Ens.. Tanken..

Last edited:
Har du tänkt ansluta den som C: eller liknande för att köra operativsystemet från eller som D: eller något bara för att komma åt en del viktiga gamla filer från den?

ställer samma fråga som alla andra, ska du köra befintligt operativsystem från disken? isf kan jag säga dig att chansen för att det ska lyckas är inget vidare.

Har du tänkt ansluta den som C: eller liknande för att köra operativsystemet från eller som D: eller något bara för att komma åt en del viktiga gamla filer från den?

Eftersom han formaterade den känns det inte så sannolikt att den ska sparas för viktiga filers skull, faktiskt.

Hårddiskar som känns slöa brukar ofta säcka ihop till slut. Med andra ord ingen rolig erfarenhet om man börjat spara grejer på den. Jag skulle byta ut den. Disken KAN förvisso sjunga flera år till men du får ju avgöra om dom hundringarna är värda risken att du förlorat en hel disk med data. :tungan

Eftersom han formaterade den känns det inte så sannolikt att den ska sparas för viktiga filers skull, faktiskt.
Det missade jag.

Med tanke på att det är gammalt mög och en billig ny hårddisk ligger på under 1kr/GB så skulle jag köpa en ny. Eller två.

Inga problem att flytta över den från gamla datorn till nya, rent praktiskt. Det du måste kolla är vilken sorts anslutning disken har (SATA eller (P)ATA), och om det finns motsvarande kontakter på ditt nya moderkort eller om du behöver köpa en adapter för att kunna koppla in den.

Hastighetsmässigt har övriga inlägg rätt: Packningstäthet och nyare teknologi tenderar att göra nya diskar snabbare än gamla, men ska du bara ha den som extra lagringsutrymme, utan direkta hastighetskrav, är det grönt ljus för det.

Innan du tar disken i aktiv drift igen, kör en felsökning på den, samt lyssna på hårddisken för att se om det sjunger i lagren eller "knäpper" ur styrningen för läsarmen när den är igång. Om inte, är det bara att tuta och köra.

Innan du tar disken i aktiv drift igen, kör en felsökning på den, samt lyssna på hårddisken för att se om det sjunger i lagren eller "knäpper" ur styrningen för läsarmen när den är igång. Om inte, är det bara att tuta och köra.

Ja, jag skall ju inte köra några operativsystem från den utan bara som lagringsutrymme, och har tänkt att köra en ny formattering innan jag eventuellt sätter in den i den nya burken (för att inte få med något "skit"). Det jag funderar mest på är om den kommer att fungera som en plug-and-play enhet; att allt bara funkar när jag satt den på plats eller om jag måste hålla på och krångla massor med BIOS osv. Framför allt, kan den förstöra något i den nya burken och smitta av sig med sin seghet?!

Ja, jag skall ju inte köra några operativsystem från den utan bara som lagringsutrymme, och har tänkt att köra en ny formattering innan jag eventuellt sätter in den i den nya burken (för att inte få med något "skit"). Det jag funderar mest på är om den kommer att fungera som en plug-and-play enhet; att allt bara funkar när jag satt den på plats eller om jag måste hålla på och krångla massor med BIOS osv. Framför allt, kan den förstöra något i den nya burken och smitta av sig med sin seghet?!

Dagens maskiner brukar vara rätt plug-and-play vad gäller diskar, men ja, jag har varit med om att behöva leta upp disken i BIOS. Men det var längesen jag behövde ange cylindrar/huvuden/sektorer för mina hårddiskar, om det är det du menar. :D
Kör du vanlig Windows, högerklickar du på "Computer"-ikonen ("Min Dator"? Kommer inte ihåg vad den heter i svenska utgåvan), och väljer Manage eller Hantera. Du får upp en konsoll med tillgång till en del programvara, bland annat ett hårddiskhanteringsverktyg. Där ser du om Windows självt ser hårddisken, och där har du möjlighet att partitionera, formattera, etc, efter smak.

Datorn kommer under normala omständigheter inte att upplevas långsammare om du inte installerar programvara på den "slöare" hårddisken. (Under vissa omständigheter kan den till och med kännas lite snabbare, om du låter Windows växlingsfil ligga på den andra disken istället - testa och se).

*/ ?>
Back