"Gammal" gaffel. När renovera?

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Hej!

Köpte en begagnad gaffel från en ducati ST4 från ~2002. Har ingen aning om miltal eller så.
När gaffeln komprimeras tycker jag man kan höra ett lite skrapande ljud ibland. Det låter inte som att det kommer från resvägen, utan högre upp.

Någon som vet vad detta kan vara? Är det dags att renovera gafflarna med både nya fjädrar och olja, eller räcker det med oljebyte?


Alla åsikter välkomnas. Har ingen erfarenhet av gamla gafflar.
 
Nu skriver Du inget om hur långt den gått eller hur föregående ägare verkar ha kört, men här har Du några av mina personliga tumregler beroende på användningsområdet:
- Rejshoj, oljebyte en eller till och med flera gånger per säsong
- Bandagrävshoj (min egen. körs bana gata 50/50), en gång per säsong upp till en gång varannan säsong
- Landsvägshojar, var tredje säsong eller var 2 000 mil, vilket som kommer först.

Fjädrar byter Du bara om Du inte får till hänget på hojen, d v s om fjädrarna helt enkelt inte passar Din vikt. annars är det bara att köra vidare på de som sitter monterade.

Hur fräsch oljan är gör mycket stor skillnad på hur hojen uppträder, så med tanke på åldern ska Du nog kosta på Dig ett byte:)

Lycka till!
 
Tack så hemskt mycket för svaret roffe! Precis något sånt jag sökte!

Blir att införskaffa sig lite olja och påfyllningsverktyg då :).
 
Lycka till, och glöm inte verktyget för att knacka fast packboxarna! :tummenupp

pit-posse-suspension-tools-fork-seal-drivers_1.jpg
 
Ursäkta om denna fråga är förfärligt dum, men inte behöver väl packboxarna bytas? Är väl bara att öppna toppen, tömma olja och fylla på med ny? :p
 
Självklart skall du bytta packboxarna samt oljan nu, när dom ändå är lösa, risken är ju att dom annars börjar läcka tidigt nästa säsong!
 
Sorry for ärkebumpen, men sitter och försöker beställa oljepackningar till gafflarna. Vore det lämpligt att även byta packningarna som rengör själva fjädringsbanan också (dust seals)? Gafflarna är 10 år gamla och har säkert ett par tusen mil på nacken.
 
sorry for ärkebumpen, men sitter och försöker beställa oljepackningar till gafflarna. Vore det lämpligt att även byta packningarna som rengör själva fjädringsbanan också (dust seals)? Gafflarna är 10 år gamla och har säkert ett par tusen mil på nacken.

ja....
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top