Gammal bärbar - hur få den ok användarvänlig

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska börja med exjobbet i morn och har stått i valet och kvalet hela sommarn om man ska unna sig en liten trevlig 11,6 tums netbook. En kombination av 266.- på kontot och få modeller som verkar ok till ett ok pris har gjort att jag grävt fram min gamla bärbara dator av modell släpbar. En Packard Bell med 1,8 ghz (eller kanske 2,0 ghz om jag har tur) processor och 1 gb ram.

Så, håller just nu på och blåser den sopren och ska ominstallera XP på den. Vad har ni för tips för att kunna använda den för de relativt okomplicerade datorarbetet vårat exjobb kräver (dvs typ Office 2007 och Acrobat reader)? Vad kan jag göra för att få den att rejsa säkert och hyffsat ok?
Ska jag ha olika partitioner för operativsystemet och allt annat? Eller allt i samma?
Har varit lite sugen på att byta ut de 2x512mb till 2x1gb i ram, men eftersom modellen har tilläcket "Dackefejden" så är det DDR som gäller, så urvalet av billiga minnen är inte stort.

Ramminnet är ju nåt som ska prioriteras. Ställ sedan in XP utan flashiga ikoner o dyl. Ser då ut som Win2000. Håll sedan koll på skit som läggs i uppstarten.

Ramminnet är ju nåt som ska prioriteras. Ställ sedan in XP utan flashiga ikoner o dyl. Ser då ut som Win2000. Håll sedan koll på skit som läggs i uppstarten.

Ställa in Xp, det känner jag inte igen trots att jag vart och tattat i varenda meny som finns... Var gör jag det? Eller så kanske jag bara inte förstår vad du menar...

Start>Control Panel>Display>Themes
Välj "Classic"

Använd hellre Office2003 än 2007

Kör två partitioner

Start>Control Panel>Display>Themes
Välj "Classic"

Använd hellre Office2003 än 2007

Kör två partitioner

För formatets skull på arbetet är det office 2007 som gäller. Och nu har jag precis valt en partition för allt:p
Blir det stor skillnad mot att använda två partitioner?

Två partitioner är bara skit och något som hör hemma på dacketiden när systemet faktiskt gick långsamt när det blev för många filer på en o samma partition.

Clean XP, Nod32, Office 2003 och inget annat tjafs så kommer den säkert stå sig ett tag till. Om du känner att du vill så uppgradera minnet, det kommer göra underverk.

Partionera SKA man göra om disken är större än vad systemdisken behöver vara. Speciellt med slöa laptop-diskar. Gör XP's systempartitionen inte större än 30 GB. Gör resten till en datapartionen.

Fördelen med en liten systempartition är först och främst snabbheten, läshuvudet behöver inte fara kors och tvärs över hårddisken utan håller sig till början av disken, speciellt vid uppstart av operativ och program.

Du flyttar dina egna dokumentfoldrar genom att högerklicka på dem och välj ny "målmapp" dvs flytta från "C:\Documents and Settings\username\Mina dokument" till "X:\Documents and Settings\username\Mina dokument" så flyttar Windows automagiskt filern till dina data-partition. Göra likadant med "Mina Bilder", "Min musik" etc etc.

Behöver du installera om XP behöver du inte bekymra dig om dina viktiga data då de inte längre ligger på systemdisken.

Din laptop har SLP i BIOS DMI-area så du kan använda vilken XP-version som helst från vilken skiva som helst och sen köra programmet @ http://forums.mydigitallife.info/threads/6077-VLK-and-OEMBIOS-changer... så blir den 100 laglig enligt Microsoft WGA/WAT.

Partionera SKA man göra om disken är större än vad systemdisken behöver vara. Speciellt med slöa laptop-diskar. Gör XP's systempartitionen inte större än 30 GB. Gör resten till en datapartionen.

Fördelen med en liten systempartition är först och främst snabbheten, läshuvudet behöver inte fara kors och tvärs över hårddisken utan håller sig till början av disken, speciellt vid uppstart av operativ och program.

Du flyttar dina egna dokumentfoldrar genom att högerklicka på dem och välj ny "målmapp" dvs flytta från "C:\Documents and Settings\username\Mina dokument" till "X:\Documents and Settings\username\Mina dokument" så flyttar Windows automagiskt filern till dina data-partition. Göra likadant med "Mina Bilder", "Min musik" etc etc.

Behöver du installera om XP behöver du inte bekymra dig om dina viktiga data då de inte längre ligger på systemdisken.

Din laptop har SLP i BIOS DMI-area så du kan använda vilken XP-version som helst från vilken skiva som helst och sen köra programmet @ http://forums.mydigitallife.info/threads/6077-VLK-and-OEMBIOS-changer... så blir den 100 laglig enligt Microsoft WGA/WAT.

Hmm.. Det var lite trist... Har precis installerat klart, med en partition. Men har dragit på mig en klart dödlig (läs manlig förkylning) så lagom aktivitet att göra i morn.
Har laglig kopia av Xp så det oroar jag mig inte för.

Du kan ändra primärpartitionens storlek rätt enkelt mha en Ubuntu Live-CD där du kör GPARTED för att förminska den. System->Administration->GParted

Du kan ändra primärpartitionens storlek rätt enkelt mha en Ubuntu Live-CD där du kör GPARTED för att förminska den. System->Administration->GParted

Se där. Körde om allt från början och skapade en systempartition på 20gb.
Men nu verkar inte det trådlösa vilja vara med. Blir till att leta lite drivrutiner.

Hur ska man hitta drivrutiner till datorn när de är helt borttagna från tillverkarns hemsida? Har googlat mig trasig, hittar ingenting.
Modellen heter Easynote R3990. Kan inte ens hitta en produktspecifikation så jag kan gå till nätverkskortets tillverkares hemsida och hoppas på mer tur.

Hur ska man hitta drivrutiner till datorn när de är helt borttagna från tillverkarns hemsida? Har googlat mig trasig, hittar ingenting.
Modellen heter Easynote R3990. Kan inte ens hitta en produktspecifikation så jag kan gå till nätverkskortets tillverkares hemsida och hoppas på mer tur.

Vilka drivrutiner är du ute efter?

Ofta funkar det bra att bara googla produktnamnet plus det du är ute efter... t.ex. Easynote R3990 network driver

Ledsen men nej, du har fel.

För det första har hårddiskar idag fler skivor än en, oftast 3-5st samt flera läshuvuden.
Sen finns det inget test som säger att man vinner prestanda genom att partitionera upp disken.

Det enda är om man skall hålla på och installera om systemet stup i kvarten, då kan det vara behändigt.
Men felet många ofta gör är att de gör systempartitionen för liten och då får man definitivt prestandaproblem när det blir för lite utrymme ledigt på disken.

Sen om man själv håller på och tweakar hela tiden så kan man säkert finna lite lugn i flera partitioner men för Svensson så finns det ingen anledning.

Last edited:
Vilka drivrutiner är du ute efter?

Ofta funkar det bra att bara googla produktnamnet plus det du är ute efter... t.ex. Easynote R3990 network driver

Som sagt, har googlat mig trasig efter drivrutiner. Hittar ingenting alls av värde.

Om man nu har en Ubuntu CD, då kan man ju lika gärna installera den istället, och köra Open Office till skoljobbet?

Om man nu har en Ubuntu CD, då kan man ju lika gärna installera den istället, och köra Open Office till skoljobbet?

Jo, visst. Men sen kommer vi till biten att skicka olika utkast hit och dit, och så som det ser ut är det Word som gäller. 2007 för att få ett bättre utseende mot 2003. Visst, vill man vara tuff skulle man köra på LaTex, men lägger hellre krut på att göra ett bra exjobb än att ha skryträttigheter att man kört det i LaTex.

Jo, visst. Men sen kommer vi till biten att skicka olika utkast hit och dit, och så som det ser ut är det Word som gäller. 2007 för att få ett bättre utseende mot 2003. Visst, vill man vara tuff skulle man köra på LaTex, men lägger hellre krut på att göra ett bra exjobb än att ha skryträttigheter att man kört det i LaTex.

Open Office sparar i/öppnar/redigerar Word 2003/2007 formatet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park