Gamla hojar med V-twin?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tja.

Går i tankar om att bygga mig en go flattrackmoppe...

Jag har kikat på alla möjliga utgångsprojekt men inte hittat något jag är riktigt nöjd med.

Hojar med rad4a finns ju en hel uppsjö att få tag på men problemet är att dom blir så jäkla breda. jag vill ha en slimad tank och hänger det en maskin som är 2 meter bred under blir det inte helt optimalt.

Därför undrar jag följande: vad fanns det för hojar med twin på 70-80 talet?

Ekerhjul är ett plus. ramen skall inte vara en gjuten ram, heller ingen fackverk. en vanlig traditionell.

något liknande en cb650.

Vad finns det mer för kul utgångsprojekt som inte har twin? finns det några gamla 2taktar som lever fortfarande som har rätt stuk?

Hur är det med regning och grejer om man skulle byta motor? måste det gå genom sfro eller räcker en regbes?

Det blev lite rörigt här nu men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

/ Linus

Ingen V-twin, men ett rätt coolt utgångsobjekt: Suzuki GR650.

edit: En bild på min f.d., lätt ombyggda GR

Bifogat

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    77 KB · Visningar: 241
Last edited:
Yamaha TR1=Twin

rd350 har jag lurat på mycket i omgångar till alla möjliga byggen. älskar den hojen. men som flattrack så gillar jag inte den nyare ramen. såg nån gammal variant med luftkyld motor och en ram som såg jäkligt schyst ut.

tr1an såg ut att kunna bli nåt. någon som vet hur meckigt det är att få dit ett par ekerhjul när det är trumbromsar och grejer?

rd350 har jag lurat på mycket i omgångar till alla möjliga byggen. älskar den hojen. men som flattrack så gillar jag inte den nyare ramen. såg nån gammal variant med luftkyld motor och en ram som såg jäkligt schyst ut.

tr1an såg ut att kunna bli nåt. någon som vet hur meckigt det är att få dit ett par ekerhjul när det är trumbromsar och grejer?

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_TR1_XV1000_26202334.htm?ca=23_7&w=3
7500....bara att slå till. :D

http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_900_darmah_26244272.htm?ca=23_7&w=3
Lite dyr att bygga på kanske?

Bifogat

• 7849954029.jpg
    7849954029.jpg
    56.3 KB · Visningar: 202
Last edited:
t4pp3r in da house:

Bygger just nu en Street Tracker på en 83'a Yamaha YZ490, 500cc tvåtaktsmonster, fälgar 18" Suzuki GSX 400 "pentagram", XR750 sadel, DT 125 80'tals plåttank, sänkt fjädring, XR 750 styre & risers, vem bryr sig om nummerplåtar, lysen och annat krafs.....

DSC00997.jpg

DP says: DP Race Tech Blog.....

t4pp3r in da house:

Bygger just nu en Street Tracker på en 83'a Yamaha YZ490, 500cc tvåtaktsmonster, fälgar 18" Suzuki GSX 400 "pentagram", XR750 sadel, DT 125 80'tals plåttank, sänkt fjädring, XR 750 styre & risers, vem bryr sig om nummerplåtar, lysen och annat krafs.....

DSC00997.jpg

DP says: DP Race Tech Blog.....

Här har du en passande soppatank.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TT-X...7440300QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

En offroadare är inte fel att bygga på. Vill man inte ha stånka så finns ju super tenere, africa twin, transalp, cagiva elephant och Kassaskagigs 500 paralelltwin (vad den nu heter - KLE?). Men de är ju så fula att man lika gärna kan utgå från en glidare. CB400N och liknande finns det hur många som helst för småpengar. Inte så roliga. Moto Guzzi har flera underbara modeller, men då kostar det också.

Yamaha har en kompromiss. Xs 750/850, Dom är trecylindriga. Enda nackdelen är väl att dom har kardan. Har en 850 själv och den går rätt bra och framförallt låter den gött.

Yamaha XZ550. Första hoj för mig och till dags datum den största klumpen av utskiten metall jag haft men den har V-twin iaf :)

Ducatin nedan är fantastisk, lite dyr kanske och dessutom synd att choppa sönder, men annars skulle den bli en fantastisk streettracker, motorn är riktigt ögongodis. Andra riktigt fina twinar anser jag är HD Sportster, Yamahas XS-modeller och Kawasaki W650. Honda CX500, VF750 och MotoGuzzi har snygga motorer men dras med kardandrift. Den ultimata drömmen är och förblir dock H2!

Jag har suttit många timmar och glott på bilder och filosoferat kring streettrackers och kommit fram till att de faktiskt kan se ut lite hur som helst. Personligen föredrar jag rörram, liten tank, HD XR-säte, äkta flattrackstyre, luftkyld motor, trumbroms, ekerfälg, kedja, uppställd varvräknare, purpose built flattrack avgassystem med högt dragen vänstersida eller lågt dragen högersida och minst 17” bakhjul, gärna större, riktiga flattrackers använder 19". Fast ska man börja göra allt det där då börjar det nog kosta rejält med flis... :brinnerup

Ducatin nedan är fantastisk, lite dyr kanske och dessutom synd att choppa sönder, men annars skulle den bli en fantastisk streettracker, motorn är riktigt ögongodis. Andra riktigt fina twinar anser jag är HD Sportster, Yamahas XS-modeller och Kawasaki W650. Honda CX500, VF750 och MotoGuzzi har snygga motorer men dras med kardandrift. Den ultimata drömmen är och förblir dock H2!

Jag har suttit många timmar och glott på bilder och filosoferat kring streettrackers och kommit fram till att de faktiskt kan se ut lite hur som helst. Personligen föredrar jag rörram, liten tank, HD XR-säte, äkta flattrackstyre, luftkyld motor, trumbroms, ekerfälg, kedja, uppställd varvräknare, purpose built flattrack avgassystem med högt dragen vänstersida eller lågt dragen högersida och minst 17” bakhjul, gärna större, riktiga flattrackers använder 19". Fast ska man börja göra allt det där då börjar det nog kosta rejält med flis... :brinnerup

18/18 är ju en vanlig storlek på flattrack-hjul också. Det viktiga är nog att använda sama diameter fram som bak, det är ju ett av flattrackerns adelsmärken.

Själv har jag 18/18 på min

18/18 är ju en vanlig storlek på flattrack-hjul också. Det viktiga är nog att använda sama diameter fram som bak, det är ju ett av flattrackerns adelsmärken.

Själv har jag 18/18 på min

Din uppsättning är föredömligt snygg, det gör mycket för helhetsintrycket. Tracker-moddade customhojar som behållit sina vanliga 16" bakhjul ser ofta ut att vara lite baktunga.

Honda VTR 1000 eller Suzuki TL1000 från 97-98 gärna lite krockade
för lägre pris. I den mindre klassen Kawasaki GPZ 400 / 500 eller Suzuki GS 500 från nittiotalet med paralelltwin.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra