Galvanisk korrosion

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ska byta skruvar till vattenpumpen. Vilka metaller utav alu, rostfritt och koppar är det man inte bör blanda när de ligger i vatten?

Går det bra med t ex rostfri skruv, tätbricka av koppar och aluminiumgods??

Av de tre metallerna är det väl koppar som ligger längst ifrån, är ädlast, och isf funkar sämre ihop med de andra två som ligger ganska nära varandra.
Men sen är väl glykol sämre ledare än rent vatten, så jag vet inte hur stort problemet egentligen är. Någon mer kunnig kanske kan upplysa.

Orca69 skrev:
2061590 Av de tre metallerna är det väl koppar som ligger längst ifrån, är ädlast, och isf funkar sämre ihop med de andra två som ligger ganska nära varandra.
Men sen är väl glykol sämre ledare än rent vatten, så jag vet inte hur stort problemet egentligen är. Någon mer kunnig kanske kan upplysa.

Har inget glykol i (får inte i RR). En av de rostfria skruvarna var hårt åtgången, funderar på om det skall sättas dit en av annat material.

flugan skrev:
2061593 Har inget glykol i (får inte i RR). En av de rostfria skruvarna var hårt åtgången, funderar på om det skall sättas dit en av annat material.
Ah ok. Olika metaller i kombination kommer förr eller senare att oxidera (den oädla). Så sätt dit skruv av samma metall som godset eller byt emellanåt, den lär ju inte frätas bort över natten. :)

Orca69 skrev:
2061642 Ah ok. Olika metaller i kombination kommer förr eller senare att oxidera (den oädla). Så sätt dit skruv av samma metall som godset eller byt emellanåt, den lär ju inte frätas bort över natten. :)
Sätt en skruv av oädlare metall, eller bättre en offerbricka av t.ex. aluminium som kan frätas bort utan att något annat tar skada. Problemet kan annars bli att skruven är "ädlare" än godset, vilket resulterar i att godset skadas. Billigare att byta bricka/skruv än motorblock...

Elektroner kan inte simma! Om du har destilerat vatten i kylaren så finns det inga joner som kan leda eletronerna mellan metallerna. Om allt annat är alu. så använd alu. då finns det ännu mer null risk.

Folköl skrev:
2062424 Elektroner kan inte simma! Om du har destilerat vatten i kylaren så finns det inga joner som kan leda eletronerna mellan metallerna. Om allt annat är alu. så använd alu. då finns det ännu mer null risk.
Blir det inte lite joner i vattnet förr eller senare ändå? Fällningar från motor osv? :va Fast det kanske tar ett tag, så byter man vatten en gång per år så klarar man sig?

Hoztic skrev:
2062498 Blir det inte lite joner i vattnet förr eller senare ändå? Fällningar från motor osv? :va Fast det kanske tar ett tag, så byter man vatten en gång per år så klarar man sig?

Det är ju iofs sant men hur skulle man kunna få fällningar från motorn om den inte har några joner att reagera med?. Tillsätter man diverse "water wetter" och liknande så kanske man kan få joner i vattnet men inte av den kvantiteten. Tvivlar dock speciellt om man byter vatten lite då och då.

Är dock allt annat i kylaren alu. och som ligger i vatten så skulle jag allt fortsätta med alu. Vad var orginalskruvarna i för material?

Det du INTE ska göra är att blanda koppar och alu och det är helt säkert.
Kopparn löses upp snabbare än du hinner säga kawask...kawax... eh..honda!:tummenupp
Så långt kan jag hjälpa till, rostfritt har jag ingen aning om.

flugan skrev:
2062612 Nu vet jag ju inte om de är orginal, men tappskruven som sitter där är i rostfritt

Om de ser okorroderade ut så skulla jag fortsätta med de eller alu. Annars är det bara att ta fram periodiska diagramet, en kemibok och börja räkna.

Det är själva skruvarna som klämmer ihop pumphuset du menar? Det ligger väl en gummitätning som tätar mellan pumphalvorna så kommer skruvarna i kontakt med vattnet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT