Gaffeln orkar inte med

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Efter byte till Blackbird-motor och turbokonvertering orkar inte min gaffel med xtra-vikten. Någon som har några bra tips? Dels flexar gaffeln så att hjulet tar emot turbon när man bromsar. Inget jag har märkt men det syns på turbon, det kommer jag förmodligen runt när jag byter till lägre profil på däcket. Men sedan bottnar gaffeln för lätt plus att jag tycker den är för mycket ihopsjunken när man står still. Jag har funderat på:

1. Byta till en gaffel från en annan hoj som är tyngre typ Blackbird, Haya, ZX-12 etc...

2. Fixa till den gaffel jag har genom att byta slitdelar samt sätta i hårdare fjädrar..(Gaffeln har gått ca 10000mil)

Kan man labba med oljemängd/kvalite?

Tja, det enklaste är ju att höja förspänningen. Går till en viss gräns då fjädern bottnar efter ett tag, samt att dämpningen kanske inte funkar så bra.

Men billigast och enklast är det ju.

/J

Förspänningen e redan i bott...Men fjädrarna e nog inte mycke å ha efter så många mil.

Jag är ju ingen hejare på det här med fjädring, men när min blackbird servades förra veckan (4200mil) så bad jag dom byta olja i gaffeln.
Tyckte den var "svampig" samt vid hård inbromsning så sjönk gaffeln ihop.
Det var för lite olja i och när dom hällde i ny olja så hade dom i "tjockare" olja.
Nu är det en "helt ny" cykel, känns betydligt mer spänstig.

Verkar betydligt lättare att bara byta fjädrar än att muttra dit en helt ny gaffel. Har aldrig provat på en sporthoj men fick ett strålande resultat då jag bytte fjädrar på motarden.

Nu har jag fått på ett däck med lägre profil, sänkt gaffelbenen en aning, samt tömt på liiite mer olja. Vilket har gett en stor förbättring, nu tar det inte i någonstans vad jag kan känna. I morgon åker fjädrarna i så då e nog saken klar. Annars blir det till å byta gaffel...

the_devil skrev:
Om det inte blir bra så är det ändå onödigt att byta gaffel.
Betydligt billigare o lämna in den på omschimsning.

Jo...men jag tror problemet är att jag har ökat samt flyttat fram vikten (Blackbird-motorn är betydligt längre) så att gaffeln får jobba med en högre vikt än den är anpassad för. Även om det nu kan skilja rätt mycket i vikt mellan olika förare så tror jag inte de kilona lägger sig på gaffeln så som det gjort nu. Men jag vet inte.

Om problemet bara är att den är för mjuk så löser det sig med schimsning + hårdare fjädrar.

Om du bara sätter i hårda fjädrar tex 95 lr 00 i hårdhet blir gaffeln stuttsig för att hydrauliken inte är anpassad för vikten o fjäderns hårdhet.

Med omshimsning kompenserar man det så att gaffeln anpassas för vikten o dom hårdare fjädrarna. Man kan fuska lite om man vill o sätta i en olja med högre viskositet istället men det är inte alltid det blir bra.

Har du problem med att gaffeln flexar för mycket pga den ökade vikten så är nog ett byte till en gaffel med grövre diameter ända lösningen.

Ok...du verkar ha mycke bättre koll på det här än vad jag har. För jag har ingen koll alls :D

Exakt vad innebär en shimsning? Kan jag fixa det själv? Det sitter en hylsa i varje gaffelben som man kan byta..det kommer fram en kopparyta när den blir genomsliten. Vad fyller den för funktion?

Man kanske skulle fördjupa sig i sprängskissen en stund så man slipper fråga så mycket.. :)

Kan ju tillägga att jag inte kör på bana eller aktivt när det svänger.. men gaffeln får ju funka någorlunda ändå

Last edited:
the_devil skrev:
Med omshimsning kompenserar man det så att gaffeln anpassas för vikten o dom hårdare fjädrarna.

Nyfiken fråga: Är det alltså de små brickorna som oljan flödar genom som man byter vid "omshimsning"?

heliac skrev:
Ok...du verkar ha mycke bättre koll på det här än vad jag har. För jag har ingen koll alls :D

Exakt vad innebär en shimsning? Kan jag fixa det själv? Det sitter en hylsa i varje gaffelben som man kan byta..det kommer fram en kopparyta när den blir genomsliten. Vad fyller den för funktion?

Man ska nog lämna bort det till nån som har bra koll.

Är det hylsan som sitter pressat i det tjockare benet under packboxen :confused:

Om det är den så är det en bussning som det smalare benet löper i. När den blir sliten ökar risken för gaffelläkage om packboxarne börjar vara lite dåliga.

Man bör alltid byta bussningarna samtidigt som man byter p-boxar.

Last edited:
PacMan skrev:
Nyfiken fråga: Är det alltså de små brickorna som oljan flödar genom som man byter vid "omshimsning"?

Japp, man byter dom lr ändrar placeringen på dom för att få önskad effekt.

Kan tillägga att jag inte haft isär nån landsvägsgaffel i molekyler men jag antar att det är uppbyggt på samma sätt som cross o skoter.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...