Gaffelkrona/ben,åtdragningsmoment?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej,behöver jag dra gaffelbenen med momentnyckel eller räcker det att dra på känn?

Kände när jag lossade att de inte satt speciellt hårt så finns det något motiv till detta eller är det bara att dra åt dom på känn?

Tänkte som att de skulle kunna vrida sig vid krash istället för att knäcka något eller är det bara vanlig tillverkningsfilosofi att det räcker med det momentet?

Om rätt moment är nödvändigt är det någon som vet vilket?
Hojen är R6-08an.

Henrik

Nu gissar jag hej vilt:eftersom det är m8:or (right?) så räcker det med känsla,eller c:a 20-25 Nm.

drar du gaffelbenet för hårt så kan det hända att du trycker ihop själva gaffeln, så att glidytorna inne i gaffeln kärvar och e garanterat inte bra ;)

dra på känn om du vill, men absolut inte för hårt, det övre fästet kan man dra hårdare än de undre ;)

annars e ju momentnyckel inte fel om man e osäker

Ok,då vet jag,tackar.
Har ganska stor skruvvana så att dra så hårt att jag klämmer ihop gaffelbenen är ingen risk,om dom inte är gjorda av aluminiumfolie då. ;)

Och jo,M8 är det.

Henrik

Ok,då vet jag,tackar.
Har ganska stor skruvvana så att dra så hårt att jag klämmer ihop gaffelbenen är ingen risk,om dom inte är gjorda av aluminiumfolie då. ;)

Och jo,M8 är det.

Henrik

Jo det är faktiskt ett problem......

Där finns mer än en racegaffel som blivit förstörd pga att man dragit för hårt och även standardgafflar är känsliga. Just därför man gjort gaffelkronor med större spännförband när man gick över till USD gafflar. 10-15Nm är rekommenderat beroende på märke.....

Jo det är faktiskt ett problem......

Där finns mer än en racegaffel som blivit förstörd pga att man dragit för hårt och även standardgafflar är känsliga. Just därför man gjort gaffelkronor med större spännförband när man gick över till USD gafflar. 10-15Nm är rekommenderat beroende på märke.....

Ok,bäst att ta det försiktigt då,ringa yamaha och få rätt moment och ta fram momentnyckeln.

Tack för infon,underlättar för plånkan.

Henrik

2,3 nedre och 2,6kilopond övre,blir väl ungefär 23 och 26nm eller har jag missuppfattat något?

Styrhalvan som den nedre förmodar jag.

Henrik

google rätt på en service manual vettja, det borde inte va nåra problem att hitta till en såndär dussinhoj. Där sår alla moment och om du ska använda gänglåsning, smörjning osv.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing