Gaffeljustering Yamaha R1 2003. Frågor om returen ?

Fillow

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Kungsängen
Hoj
yamaha r6 05 gathojen///yamaha R1 03 banhojen
Tjena ska plocka ner gaffelbenen på min yama för ompackning av benen. Tänkte då dubbelkolla justeringen på förspänningen och returen innan. För dem släpper väl allt där uppe och ville att det skulle va samma som innan. Det är en banhoj. Och har nyss börjat köra med banhoj istället för reggad hoj på bana. Så den skulle va inställd för en kille i min vikt. Men när jag kollade returen uppe på benen så hade det vä benet 27 klick motsols till änd läge och det hö 20 klick. Ska inte det va samma på båda benen? Är rätt färsk på fjäder justering så vill inte skruva bort mig men vill gärna lära mig.
 
Återfjädringen menar jag. Och dem har även ställt fjäderförspänningen på det mjukaste justeringen. Jag väger runt 75 kg. Men känns som om det varit nerrivet och sen bara snabbt ihopsatt. ?
 
comp/retur skruvar du In och räknar antal klick/varv, inte ut.
Det är hela klick du ska räkna, går det inte utan våld att få den hela vägen till ett klick till så räknar du det sista som noll/stängd.

Förspänningen räknas från avlastad, alltså utskruvad, räkna alltså antal varv tills den är utskruvad.

Har för mig att det är 6 varv på din, 6mm förspänt alltså, standard men kolla upp det för säkerhetssskull.
Om du ligger långt från standard förspänning är det läge att byta fjäder.

För enkelhetens skull så ställ comp/retur standard, är vad som funkar bäst ända tills det börjar gå riktigt fort och lägg tiden/energin på fjäder/förspänning/höjd istället.

Nej, behöver inte vara samma i bägge benen, brukar köra ett klick i ett ben när man vill finjustera på riktigt, likaså fjäder kan man ha olika om man vill komma mellan 2 hårdheter, ex. en 9,0 och en 9,5, blir då 9,25.
Dock brukar man ligga nära inställningen i benen, om inte annat för man inte har så många klick från standard som är användbara pga. hur nål och ventil fungerar.
 
Last edited:
comp/retur skruvar du In och räknar antal klick/varv, inte ut.
Det är hela klick du ska räkna, går det inte utan våld att få den hela vägen till ett klick till så räknar du det sista som noll/stängd.

Förspänningen räknas från avlastad, alltså utskruvad, räkna alltså antal varv tills den är utskruvad.

Har för mig att det är 6 varv på din, 6mm förspänt alltså, standard men kolla upp det för säkerhetssskull.
Om du ligger långt från standard förspänning är det läge att byta fjäder.

För enkelhetens skull så ställ comp/retur standard, är vad som funkar bäst ända tills det börjar gå riktigt fort och lägg tiden/energin på fjäder/förspänning/höjd istället.

Nej, behöver inte vara samma i bägge benen, brukar köra ett klick i ett ben när man vill finjustera på riktigt, likaså fjäder kan man ha olika om man vill komma mellan 2 hårdheter, ex. en 9,0 och en 9,5, blir då 9,25.
Dock brukar man ligga nära inställningen i benen, om inte annat för man inte har så många klick från standard som är användbara pga. hur nål och ventil fungerar.

Skrev fel förut compen kollade jag aldrig. Men ställa comp I orginal alltså ifall den skulle stå på nåt annat sätt.

Men fin justeringen på återfjädringen. Är väl något klick mer eller mindre på benen. Tycker det känns mycket med 7 klicks skillnad ?

Ska man ställa allt orginal?

Och om man ställer förspänningen 1 steg hårdare. Ska man följa med antingen mjuk eller hårdare med återfjädringen? Eller ska den va hyfsat orginal tills man riktigt ställer dämpning hårt i fram ?

Tack för tipsen
 
Nu när det blir nystart efter en vinter tycker jag du ska börja i rätt ände, fjäder/höjd.

Ställ höjden fram/bak (längden på dämparen och gaffelbenens placering i kronan) efter de däck du avser köra sen förspänning i standard, comp/retur i standard, därifrån jobbar du med förspänningen till du fått det beteende du vill ha och justerar beteendet i specifika situationer med hydrauliken, skickar han ut gaffeln för fort vid påslag så på med lite retur som exempel.

75 brukar vara idealvikt för standardfjädring så standardsettingen tror jag blir rätt att börja med.

Jo, laddar du fjädern med mer förspänning så brukar man få gå på med lite mer retur men gör inte det i "ett svep", vill du ha lite mer förspänning så testa så först och lägg därefter på retur om det känns som det behövs, känns det som han skickar upp framänden när du släpper bromsen påväg in i böj så kan det vara läge för lite mer retur för att bromsa rörelsen.

Att ligga 7klick ifrån mellan benen får mig att gissa att föregående inte haft en aning om vad han gjort eller "haft allt i huvudet" och glömt av sig...alternativt är det något fel på ena benets hydraulik så det inte har någon effekt.
 
Nu när det blir nystart efter en vinter tycker jag du ska börja i rätt ände, fjäder/höjd.

Ställ höjden fram/bak (längden på dämparen och gaffelbenens placering i kronan) efter de däck du avser köra sen förspänning i standard, comp/retur i standard, därifrån jobbar du med förspänningen till du fått det beteende du vill ha och justerar beteendet i specifika situationer med hydrauliken, skickar han ut gaffeln för fort vid påslag så på med lite retur som exempel.

75 brukar vara idealvikt för standardfjädring så standardsettingen tror jag blir rätt att börja med.

Jo, laddar du fjädern med mer förspänning så brukar man få gå på med lite mer retur men gör inte det i "ett svep", vill du ha lite mer förspänning så testa så först och lägg därefter på retur om det känns som det behövs, känns det som han skickar upp framänden när du släpper bromsen påväg in i böj så kan det vara läge för lite mer retur för att bromsa rörelsen.

Att ligga 7klick ifrån mellan benen får mig att gissa att föregående inte haft en aning om vad han gjort eller "haft allt i huvudet" och glömt av sig...alternativt är det något fel på ena benets hydraulik så det inte har någon effekt.

Tack för tipsen. Då ställer jag det i orginal och jobbar där efter med höjd och häng. Och får känna hur det känns när man kör ute på banan sen och får gå där efter.

Hö ben läcker i i packbox därför den sks plockas ner och fixas.

Men tack för tipsen så får jag försöka att gå där efter.

Ska försöka hitta service manual för hojen så man kan hitta orginal inställningen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top