Gaffelben..

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Efter en dikeskörning glappar min framgaffel. När man håller in frambromsen och trycker ihop den framåt kan man se att det blir som en brytning ungefär mitt på gaffeln. Jag antar att detta beror på att gaffelrören har blivit krökta. Jag vet även hur man kan kolla detta genom att rulla dom på ett bord eller för att vara riktigt noggrann, spänna upp i en svarv och kolla med indikatorklocka.
Det jag undrar är om det nu är så att gaffelrören är krökta, räcker det då med att byta dessa? Det finns ju även en grejer inuti gaffelrören. Kan dessa också blivit skadade?

Kan man köra med sånt här? Bara för att ta en kort tur och se så att cykeln funkar. Det blir ingen långsemester :D
 
Jag har sökt och det finns en del information om det, men inte om man måste byta innanmätet i rören också. Man kanske skulle chansa med att beställa :gnissla
 
Ingen som har något att tillägga?

Kanske ska säga att det är en vanlig teleskopgaffel på Bandit 1200 för er som inte vet.
 
Ingen som har något att tillägga?

Kanske ska säga att det är en vanlig teleskopgaffel på Bandit 1200 för er som inte vet.

Oftast knäcker det bara benen. Men du kan ju kolla efer skador när du tar isär den! Kolla noga på bussningarna i dom yttre benen bara. Dom tar ju styck när benen knäcks.
 
Oftast knäcker det bara benen. Men du kan ju kolla efer skador när du tar isär den! Kolla noga på bussningarna i dom yttre benen bara. Dom tar ju styck när benen knäcks.

Ok, ska kolla det. Men beror även glappet som man kan känna av att rören blivit böjda?
 
Ok, ska kolla det. Men beror även glappet som man kan känna av att rören blivit böjda?

Hum ett böjt ben gör inget glapp i gaffeln, men om du har plattat till packboxsen + glid packningen nedanför packboxsen så kan de bli ett litet glapp beronde hur stor skadan e på sakerna, för e den krökt så kan den bli oval men då borde den gå trögare.

Men om du har glapp så borde även gaffeln pizza olja nu.
 
Ofta klarar sig det mesta av innandmätet men kolla allt noga och byt gaffelbussningarna.
 
Om du inte har 'skarpa' veck på gaffelbenen går de många gånger att rikta och få lika raka som original.

Kan vara värt att prova innan du köper nya.
 
Om du har glapp i framgaffeln så lär bronsbussningarna vara dåliga. Jag har bytt dessa på min, ihop med packboxar får du räkna med ca 1300:- för suzukiorginal. Prova med att ställa den på centralstödet och tynga ner den bak alt garagedomkraft under motorn. Ta tag i benen under oken och dra/ryck så känner du om det glappar. Kolla bara så det inte är styrlagret. Styrlagerglapp känns om man placerar ett finger under övre styrkronan om du har någon som kan rycka i benen. Din brytning är nog troligare krökta rör . Pirat finns om man inte vill betala för orginal. Lelles: 05-3242 GSF1200 Bandit 1289:- Står iofs 96-97 men det är samma fram till 04. touringbutiken 73-2317 GSF1200 Bandit 96-02 1.438:-
 
Om du har glapp i framgaffeln så lär bronsbussningarna vara dåliga. Jag har bytt dessa på min, ihop med packboxar får du räkna med ca 1300:- för suzukiorginal. Prova med att ställa den på centralstödet och tynga ner den bak alt garagedomkraft under motorn. Ta tag i benen under oken och dra/ryck så känner du om det glappar. Kolla bara så det inte är styrlagret. Styrlagerglapp känns om man placerar ett finger under övre styrkronan om du har någon som kan rycka i benen. Din brytning är nog troligare krökta rör . Pirat finns om man inte vill betala för orginal. Lelles: 05-3242 GSF1200 Bandit 1289:- Står iofs 96-97 men det är samma fram till 04. touringbutiken 73-2317 GSF1200 Bandit 96-02 1.438:-


Dessa priser du anger är det för bägge benen eller ett enda? Jag har kollat på dom på touringbutiken och där står det iaf inte om det är 1438:- för ett par.

Menar du att jag troligtvis har dåliga bronsbussningar OCH böjda gaffelrör? Tack för tipsen hur jag ska kontrollera detta.
Är bronsbussningen som du menar nr.20 på bilden nedan?
Om rören blivit böjda så känns det som om "inner rod", nr.18, också skulle blivit böjd. Vet du hur det är med detta?

Jag kan även tillägga att rören blir lite oljiga när man trycker ihop gaffeln. Det sprutar inte olja men det blir en hinna som man ser iaf.
Jag ska ringa och kolla lagerstatus på grejorna ifall jag ska beställa.
 

Bifogat

  • gaffel.JPG
    gaffel.JPG
    69.6 KB · Visningar: 79
Last edited:
Dessa priser du anger är det för bägge benen eller ett enda? Jag har kollat på dom på touringbutiken och där står det iaf inte om det är 1438:- för ett par.

Menar du att jag troligtvis har dåliga bronsbussningar OCH böjda gaffelrör? Tack för tipsen hur jag ska kontrollera detta.
Är bronsbussningen som du menar nr.20 på bilden nedan?
Om rören blivit böjda så känns det som om "inner rod", nr.18, också skulle blivit böjd. Vet du hur det är med detta?

Jag kan även tillägga att rören blir lite oljiga när man trycker ihop gaffeln. Det sprutar inte olja men det blir en hinna som man ser iaf.
Jag ska ringa och kolla lagerstatus på grejorna ifall jag ska beställa.

Rören får du rikta/byta nr 20 är nedre bussningen.Sitter en uppe åxå. Svår att se vilken på skissen men fråga.Packboxarna måste du byta me. Det äe därför du får en oljefilm när du trycker ihop den.
Lycka till
 
Dessa priser du anger är det för bägge benen eller ett enda? Jag har kollat på dom på touringbutiken och där står det iaf inte om det är 1438:- för ett par.

Menar du att jag troligtvis har dåliga bronsbussningar OCH böjda gaffelrör? Tack för tipsen hur jag ska kontrollera detta.
Är bronsbussningen som du menar nr.20 på bilden nedan?
Om rören blivit böjda så känns det som om "inner rod", nr.18, också skulle blivit böjd. Vet du hur det är med detta?

Jag kan även tillägga att rören blir lite oljiga när man trycker ihop gaffeln. Det sprutar inte olja men det blir en hinna som man ser iaf.
Jag ska ringa och kolla lagerstatus på grejorna ifall jag ska beställa.

Priserna e styckpris
 
Dessa priser du anger är det för bägge benen eller ett enda? Jag har kollat på dom på touringbutiken och där står det iaf inte om det är 1438:- för ett par.

Menar du att jag troligtvis har dåliga bronsbussningar OCH böjda gaffelrör? Tack för tipsen hur jag ska kontrollera detta.
Är bronsbussningen som du menar nr.20 på bilden nedan?
Om rören blivit böjda så känns det som om "inner rod", nr.18, också skulle blivit böjd. Vet du hur det är med detta?

Jag kan även tillägga att rören blir lite oljiga när man trycker ihop gaffeln. Det sprutar inte olja men det blir en hinna som man ser iaf.
Jag ska ringa och kolla lagerstatus på grejorna ifall jag ska beställa.


Jag tror du kan utgå från att det är för ett rör dvs styckepris.

Om du har dåliga bussningar märker du om gaffelbenet är helt i utdraget läge och det glappar, men på beskrivning kan man inte avgöra det utan bara ett förslag att kontrollera det. Det märktes tydligt på mina att det glappade när benen var i yttersta läget men inte i normalläge. Bussningarna jag bytte är nr 6 och nr 20 på skissen förutom packboxarna nr 4 och dammskydden nr 2( borde gå att återanvända).

Om Nr 18 ha böjt sig märker du först när du fått isär benen. Insexnyckel 6mm med mutterpicka underifrån på "C". När du har den(nr18) lös får du dra stången upp och ner till all olja försvunnit från den(trög till oljan är väck). Om stången då löper fritt så har den klarat sig annars är det bara att byta den också.

Att rören är oljiga beror givetsvis att hela konstruktionen fått sig en törn och det fixas med packboxbytet som du ändå måste göra när du sätter i nya innerben.
 
Men kan man köra med såna här gaffelben som glappar?
Jag förstår att det inte är lämpligt, men om jag får ihop och igång hojen till helgen så vill jag ju gärna ta en kort tur för att se så att allt funkar som det ska.
 
Det gick att köra på gelleråsen med glappande framgaffel, och med din beskrivning så.... tar du det nätt borde du nog kunna ta en liten repa.
 
Det gick att köra på gelleråsen med glappande framgaffel, och med din beskrivning så.... tar du det nätt borde du nog kunna ta en liten repa.

Gaffeln lär ju inte falla i styckor om man kör lite men det är absolut inte att rekommendera, dels för att man riskerar att förstöra de interna delarna samtidigt som funktionen är bristfällig vilket kan leda till spännande chassiegenskaper.
 
Ok, nu har jag iaf beställt nya packboxar och glidbussningar uppe och nere.
Ska byta detta till helgen och se hur gaffeln blir då. Ska även okulärbesikta gaffelrören och se om jag kan se nån skada på dom. Förhoppningsvis så är dom raka, men jag är tveksam. Om det, efter en dikeskörning, har skadat bussningar och packboxar såpass att glapp har uppstått så borde ju även rören fått sig en smäll... :va

Jaja, det får jag väl se på lördag :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top