gaffel som håller

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
nu är det storkris!!:huvet

jag har kommit igång lite smått med min konvertering av min gsx 1100R-91:a.
skulle in med upsidedown gaffeln till verkstaden för att få den renoverad och konverterad med Öhlinsfjädrar, måste gå att lita på om man skall åka lite fort.

när jag tar bort gaffelbenen fjädrar innerbenen ut dom där sista 4-5mm och ser då att dom är rätt slitna.
Måste jag köpa nya innerben för 4800kr/st eller finns det nån som renoverar eller har ersättningsdelar typ Tarozzi??:huvet :huvet :huvet

är det någon som har någon idé så kör för nu har jag tajt med tid och vetskap.

Om du pratar med Galvtor i Åkersberga så kromar dom om gaffelbenen för en vettig peng.
Mvh
Peter

Om du pratar med Galvtor i Åkersberga så kromar dom om gaffelbenen för en vettig peng.
Mvh
Peter

fasiken va schysst:tummenupp jag kollar med dom, har du något snabbt nummer till dom i huvudet?
Jag hann och kolla upp att Tarozzi tillverkar innerben, men har ingen aning om det finns några som är hängivna återförsäljare.
Jag har aldrig hört/sett någon som har sådan gaffelben så kvaliteten har man heller ingen aning om. Men tack Peter för tipset jag kollar upp dom som sagt:yoparty

Mvh
Peter

jag har ringt och kollat med dom och skall förbi med benen i veckan.
kan bli mycket billigare än att köpa nya om jag har lite tur.
Tack än en gång Peter.

Det är lungt. Hoppas att det går bra, dom har kromat både gaffelben och lite annat åt mig med mycket bra resultat.
Lycka till.
Mvh
Peter

mera strul

nu kom jag äntligen iväg till firman som skulle fixa gaffelbenen och när jag la dom i bilen kom jag att tänka på att dom säkert behöver ta bort den nedre delen som håller framaxeln och oken. tänkte att det vet som säkert på verkstaden, men icke. han hade aldrig tagit bort några sådana och visste inte om dom var påvärmda eller hur det låg till.

är det någon som har en aning:va
nu väntar dom på firman på mitt svar hur dom skall ta av dom innan dom kan köra igång:huvet

nu kom jag äntligen iväg till firman som skulle fixa gaffelbenen och när jag la dom i bilen kom jag att tänka på att dom säkert behöver ta bort den nedre delen som håller framaxeln och oken. tänkte att det vet som säkert på verkstaden, men icke. han hade aldrig tagit bort några sådana och visste inte om dom var påvärmda eller hur det låg till.

är det någon som har en aning:va
nu väntar dom på firman på mitt svar hur dom skall ta av dom innan dom kan köra igång:huvet

Hur de sitter fast varierar men det är vanligt att de är gängade på plats och loctiteade

Hur de sitter fast varierar men det är vanligt att de är gängade på plats och loctiteade

ok, så hela innerbenet kan vara gängat i "blocket" som är ok-fäste och infästning för framaxeln:va
Då var det tur att man inte bara gav sig på att värma och slå på träkloss då :D
Är det någon annan som kan verifiera att dom är gängade även på min moppe :tummenupp

www.roffesmotor.se säljer iaf en del Tarozzi prylar.

javisst jag såg det och du skall ha tack för din info :tummenupp
Det tråkiga var att dom bara hade gaffelben för den gamla typen av gaffel, alltså den "rättvända" typen och inte upsidedown.

Såg på Tarozzis site att dom har till upsidedown så det går säkert att beställa från någon som för mycket Tarozzi-grejor :tummenupp

Jag har ringt runt och vi/jag kanske har en lösning här som jag provar innan jag kommer ut med den. Uppenbarligen verkar detta vara något som ingen vet något om då det verkar vara svårt med uppgifter :huvet

http://www.maxmc.se/default.asp?id=2

Har också innerben som piratdel. Har du testat att värme och gänga av benet än?

jättetack för länken du gav, skiiitbra:tummenupp :tummenupp

Så du har Tarozziben, hur verkar dom då, känns det som om det är schysst kvalitet?
Jag skall få hem benen för att själv ta bort "blocken" nertill. firman som skulle kroma om säger att han inte vågar "kötta" för att få upp låsningarna.
sedan skall det "bara" vara att gänga upp benen:tummenupp
Bytte du dina ben själv så du har gjort detta jobb eller? Du föreslog värme, behövs det eller är det bara att gänga upp:va

Jag vet att det är fult att gräva i gamla inlägg och lyfta dom, men faktum är att sedan jag fastnade i stak problemen så satt bara gaffelbenet i skruvstädet och skämdes hela tiden och inget har gjorts:dummer

resumé: jag har fått innerbenen utdömda. Fick gaffeln isärmonterad och innerbenet skulle "bara" bort från blocket som håller framhjulsaxeln och håller oken på plats. på insidan av blocken finns en lite anordning som först liknar en skruv fast med fyra slitsar, som får en mera att tänka på att den är någon typ av plugg. Hålet är gängat.

"skruven/pluggen" sitter berget :huvet och problemet är att jag är skraj vad som skulle kunna skadas om jag borrar och borren tex går igenom. Då är det bara att kasta röret och ett nytt kostar schaber. Är det någon som gjort detta jobb som kan dela med sig av erfarenheten :Bugar :Bugar :Bugar

Bifogat

• DSC00026.JPG
    DSC00026.JPG
    48.4 KB · Visningar: 74
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back