Göteborgsomnejdens bästa kurva?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Med inspiration av tokholmarna som besudlar halva forümet kör vi en egen utfrågning...

Vilken är Göteborgs + omnejdens bästa kurva? Med avseende på sikt, underlag, dosering, krökningsradie, you name it...

Jag tycker nog att sista vänsterböjen på Mölnlyckevägen (från Landvetterhållet) är en av de trevligaste. Kanske inte med avseende på sikt och avåkningszon... :rolleyes:

Ös på.

Vägen som åker från Ivarsbosjön vid Ljungkile, om man fortsätter den vägen österut mot Ljungbacken följer en serie kurvor som är helt underbara efter varandra. Alltså ingen specifik kurva, utan flera som "kompletterar" varandra till en mkt rolig körning (~2km).

Lion skrev:
2420526 Vägen som åker från Ivarsbosjön vid Ljungkile, om man fortsätter den vägen österut mot Ljungbacken följer en serie kurvor som är helt underbara efter varandra. Alltså ingen specifik kurva, utan flera som "kompletterar" varandra till en mkt rolig körning (~2km).
Är det Ucklumsvägen?

Skönaste kurvan (med sporthoj, det behöver gå hyfsat fort) är första vänstern på vägen mellan Fotskäl kyrka och Björkestorp.
Kör man t ex Lygnern södra sidan är det bara att svänga hö mot Fotskäl och sen mot Björkestorp.

Perfekt syn in mot kurvan (nerför) samt genom hela kurvan, tightar lite mot slutet, hyfsade avåkningszoner (ängar) och bra beläggning.

Bifogat

• best_kurva.JPG
    best_kurva.JPG
    63.8 KB · Visningar: 97
Enskilt roligaste kurvan måste väl ändå vara kurvan som leder till älvsborgsbron från masthuggstorget/järntorget-hållet?

Lååååång kurva:)

Rash skrev:
2421040 Enskilt roligaste kurvan måste väl ändå vara kurvan som leder till älvsborgsbron från masthuggstorget/järntorget-hållet?

Hehehe, joo den är ju fan 270° :)
Inte mkt kvar av vänsterpucken efter den :tungan

Rash skrev:
2421040 Enskilt roligaste kurvan måste väl ändå vara kurvan som leder till älvsborgsbron från masthuggstorget/järntorget-hållet?

håller på dne jag med:tummenupp

finns en om man kör gamla boråsvägen oxå men jag vet inte vad samhället där den ligger heter...

Marcus skrev:
2420990 Skönaste kurvan (med sporthoj, det behöver gå hyfsat fort) är första vänstern på vägen mellan Fotskäl kyrka och Björkestorp.
Kör man t ex Lygnern södra sidan är det bara att svänga hö mot Fotskäl och sen mot Björkestorp.

Perfekt syn in mot kurvan (nerför) samt genom hela kurvan, tightar lite mot slutet, hyfsade avåkningszoner (ängar) och bra beläggning.

Den och så ett par fina krökar mellan Upphärad och Väne-Åsaka

Marcus skrev:
2420990 hyfsade avåkningszoner

Du ska över eller igenom diket innan du hamnar på ängen

Last edited:
hållundan skrev:
2420511 Med inspiration av tokholmarna som besudlar halva forümet kör vi en egen utfrågning...

Vilken är Göteborgs + omnejdens bästa kurva? Med avseende på sikt, underlag, dosering, krökningsradie, you name it...

Jag tycker nog att sista vänsterböjen på Mölnlyckevägen (från Landvetterhållet) är en av de trevligaste. Kanske inte med avseende på sikt och avåkningszon... :rolleyes:

Ös på.
Samma väg men åt andra hållet och kurvan efter.(vänster över krönet innan bråtatippen)alltså kurvan innan den du sa ifrån Landvetter fast tvärtom.:)
Vad krångligt det blev.Du vet nog.
Dock jäla dåli sikt.
Även påfarten på rksv40 från Mölnlycke mot gbg.
Den kurvan går det å köra riktigt fort i.

Last edited:
Turture skrev:
2424641 Även påfarten på rksv40 från Mölnlycke mot gbg.
Den kurvan går det å köra riktigt fort i.

Jo, den är även en av mina favoriter. Bergsväggen ser lite elak ut bara :näsblod. Har en polare som påstår att han av misstag gjort en 360 med bil där, gick lite fort tydligen och vipps så släppte röven...ingen krock eller nåt utan han körde bara vidare lite lätt skärrad :tummenupp. Sant eller inte är ju en annan femma :va.

På vägen mot Marstrand, strax norr om Kärna finns ett par kanonkurvor. Bra asfalt, bra sikt. Dock ligger det ett hus precis bredvid ... men jävligt go.

Strax efter Älvängen, mot vägen från Alafors finns en annan grym högfartskurva. Bra asfalt, bra sikt ... helt enkelt grym. Dock lite långt bort.

FÖRGÖRAREN:yoparty

Bifogat

• alvangen.jpg
    alvangen.jpg
    103.4 KB · Visningar: 49
  • karna.jpg
    karna.jpg
    55.9 KB · Visningar: 50
Lion skrev:
2420596 Vette fan va vägen heter, men såhär ser den ut iaf:
:tungan

Du menar Funnerhultssjönvägen, ja den svänger men det finns alltid grus där
och det är stora fina bergväggar dom byggt upp av Kullerstenar, ):):) men utsikten är fin över sjön... Själv föredrar jag nog Jonslundsvägen (i folkmun kallad Svanesundsvägen) långa kurvor med hyfsad beläggning.
Men ett skönt kurvparti i GBG är ju S-partiet vid Hindås(vid sjön) där vet jag folk som övat knäskrap:yoparty

peter R1 skrev:
2428002 Du menar Funnerhultssjönvägen, ja den svänger men det finns alltid grus där
och det är stora fina bergväggar dom byggt upp av Kullerstenar, ):):) men utsikten är fin över sjön... Själv föredrar jag nog Jonslundsvägen (i folkmun kallad Svanesundsvägen) långa kurvor med hyfsad beläggning.
Men ett skönt kurvparti i GBG är ju S-partiet vid Hindås(vid sjön) där vet jag folk som övat knäskrap:yoparty
Ja i hindås har man åkt några gånger inte dumt alls

Rash skrev:

..Var fan tvungen o testa den kurvan lite ikväll, den tog aldrig slut ju: ): ): )
sen var det bara över bron o ta av mot Biskopsgården så har man en nästan likadan högerkurva, svänger man sen in mot Centrum o över bron igen så får man ju den långa goa 270 gradaren som innerkurva denna gången, helt sjukt kul, sen kan man som jag gjorde ikväll åka upp till Fiskhamnsmotet o vända runt för att trycka på uppåt bron igen hehe, vilken bana va!?!:tummenupp

Rash skrev:

Haaaaaal dieselspillkruva, och gropig asfalt, men annars är den skön...
hatar på/avfarter...

Alming skrev:
2431530 Haaaaaal dieselspillkruva, och gropig asfalt, men annars är den skön...
hatar på/avfarter...

Nää, den e bara hal nerför, uppför åker diseln åt andra hållet, så håll innerspåret uppför bara så e de lugnt!! Men nerför kan va jävligt halt ibland, för där går diseln över vägbanan =) :yoparty

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna