Göteborg till Örebro!

pirreH

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
MV Agusta Brutale 750s
hej allihopa! jag ska åka från göteborg till örebro med hojen å funderar på väg val, men jag har ingen tanke på att ta E20 upp. den är ju så förbannat tråkig. så min fråga är vad har ni för bättre alternativ? MVH pierre

Finns ju hur mycket trevliga småvägar som helst som leder åt nordost från Göteborg, men det tar ju bra med tid om man tar dessa. Men ta 190an norrut åt lidköpings hållet, sen rundar du kinnekulle där det finns riktigt roliga vackra vägar, vidare mot lugnås-mariestad där du tar 202 till töreboda, norrut på 200 sen lämpiga småvägar åt rätt håll resten av vägen.

Mitt tips annars är att köra tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det är lite trafik, då kan faktiskt E20 bli rätt uthärdlig, bitvis går den ju genom rätt vackert landskap när man väl passerat Alingsås.

I höjd med Finnerödja kör du vänster mot Åtorp. I Åtorp kör du höger (och inte över bron om du inte vill ta en fika på fiket vid ica. Populärt mc-fik med smc-rabatt). Väg 204 mot Svartå, tror t o m det är skyltat Örebro. MEN sväng av 204:an vid Fjugesta och åk genom orten. Ett par mil senare kommer du till Sanna-korset (en Shellmack på vänstersidan). Sväng höger här, lär vara skyltat då detta är gamla E18. Du får välja själv i rondellen du kommer till om du vill forsätta rakt fram på otrafikerade vägen (gamla E18) eller ut på motorvägen - båda leder till Örebro. Nu har du åkt mycket roligare väg genom sydvästra Närke än E20 som är en plågsamt trafikerad 2+1.

Last edited:
E20 som är en plågsamt trafikerad 2+1.

Inte så att jag förespråkar E20, men sist jag körde den från sthlm, vilket iof. var med avresa ca 21:00 på en måndag var den faktiskt helt ok. Delar av den är njutningsbar om det är väldigt lite trafik och man således kan hålla "lite" högre tempo. Inte för att jag förespråkar fortkörning.

Men visst, har man hela dagen på sig finns det en del riktigt fina och roliga vägar att köra istället, man får nog dock räkna med nästan fördubblad restid.

Inte så att jag förespråkar E20, men sist jag körde den från sthlm, vilket iof. var med avresa ca 21:00 på en måndag var den faktiskt helt ok. Delar av den är njutningsbar om det är väldigt lite trafik och man således kan hålla "lite" högre tempo. Inte för att jag förespråkar fortkörning.

Men visst, har man hela dagen på sig finns det en del riktigt fina och roliga vägar att köra istället, man får nog dock räkna med nästan fördubblad restid.

Man ska se till att ha tid nog att åka de roliga vägarna och slippa nöta däcken platta med vajerräcken som sällskap en armslängd bort.. ;)

Men jag vet vad du menar, när viltet rör på sig, heldagar med ösregn eller annars bara vill hem snabbt så åker även jag raka vägen, för det mesta.. Senast igår - en väg rak som motorväg och med breda uthuggningar på vägkanterna. Att köra inspirerat är bara att glömma med alla småvägar som ansluter lite varsomhelst. Men det känns som det rätta valet än den kurviga smala vägen. Ösregn och skymning som det var och packning samt frugan på hojen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman