Göra service själv? Garantireglerna

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tja,
Ja nu börjar det bli dags för service igen. Sist var jag inte alls nöjd med servicen på verkstaden. Överfylld med olja långt över nivån, kylarvätskan nästan slut och bakdäcket satt inte fast med hjulbulten åtdragen utan det glappade rejält. Det kan ju ha varit en dålig dag förstås men jag vill gärna lära mig göra servicen själv. Nu några frågor som jag inte hittar information om.

Hur är det egentligen med garantireglerna? Jag har hittat att det är två år som gäller för garantierna och då måste man lämna till auktoriserad verkstad. Två år har precis gått. Så kan jag nu få göra servicen själv eftersom garantierna "ändå inte gäller längre"? Har fått höra att vissa garantier kan gälla för fem år så jag kan inte göra servicen själv men jag hittar inget skriftligt om det. Någon som har koll på detta?

Suzuki gsx1250 årsmodell 2010

Tackar på förhand!
 
I pappren du fick med hojen står vad som gäller, de garantier du har och villkoren för att dom ska fortsätta gälla. Det som står på nätet idag gäller hojar som säljs idag, dvs, dom gäller inte för din hoj iaf.
 
Suzuki har 5 års Garanti/Trygghet! Forsätt att serva på firma... Annars gäller inte garantin. Förutsatt att den är svensksåld förstås.
En trasig växellåda kostar mycket pengar, servicekostnaderna är en spottstyvel mot vad det kan kosta om något rasar.
 
Yep, det är fem år som gäller på Suzuki. Har tänkt lämna in min nu inom kort för 1800-milaren men det finns inga lediga tider förrän minst en vecka framåt i tiden. Det kan ju för fan vara underkylt regn och snöglopp då om man har otur.
:va
 
Suzuki har 5 års Garanti/Trygghet! Forsätt att serva på firma... Annars gäller inte garantin. Förutsatt att den är svensksåld förstås.
En trasig växellåda kostar mycket pengar, servicekostnaderna är en spottstyvel mot vad det kan kosta om något rasar.

Yep, det är fem år som gäller på Suzuki. Har tänkt lämna in min nu inom kort för 1800-milaren men det finns inga lediga tider förrän minst en vecka framåt i tiden. Det kan ju för fan vara underkylt regn och snöglopp då om man har otur.
:va

Tack :) Ja eftersom redan hojen stod på verkstaden för försäkringsjobb så var de nu snälla och la på min 3000 mila-service tills jag kan hämta hem hojen på lördag... för kallt för mig att köra 8 mil kl 7 på mornarna nu så jobbpendlingen är över för säsongen (svaga tanttjärring :huvet) men hojen blir servad korrekt i af. Tackar för snabb service och tjänstevillighet.

Nu återstår bara mitt sug att lära mig göra mer mekande själv... får banne mig köpa mig en gammal cx500 och börja öva på som jag velat ha... eller min nya kärlek kanske... en ktm 350 freeride... Men rockkatten får gå på lyxbehandling tills vidare några år.
 
Enligt en dom i eu-domstol. Så måste man inte lämna till auktoriserad verkstad. Arbete ska bara vara fackmana mässigt utfört.

Det betyder att man kan göra jobbet själv men det måste dokumenteras noggrant. Ta bilder ännu bättre spela in video av arbetet. Och följa service manualen noggrant. Spara kvitton och skriv upp miltal när allt är gjort.

Behöver man använda garatin så ska du ju kunna bevisa att hojen fått rätt service vid rätt tidpunkt.

Är man lat så lämna över arbete till verkstad och få stämpeln i boken.
 
Det finns ett undantag, den regeln gäller inte två juliga fordon med andra ord är MC undantagna från den regeln.
Mvh. Roffe.
 
Vad är det för service vi pratar om? Är det bara enklare filter/oljebyte inför vintern du tänker på?

Edit: Såg nu att du nämde något med 3000mila service. Om det är intervallerna enligt boken och du vill ha stämpel + Suzuki har 5 år så får man väl bita i det sura och lämna in. Jag tänkte att om det rörde sig om enklare a la vinterförvarings-service så skulle du ju kunna köpa originalfilter samt rekommenderad olja och byta själv :) Om de hade slarvat så mycket på senaste servicen som du skrev så tycker jag du kan nämna det till nästa gång:tummenupp
 
Last edited:
De flesta försäkringsbolag har maskinskadeförsäkring på hojar, 6000 mil/6 år brukar det gälla till. I villkoren hos många (de flesta?) står det att hojen ska vara servad på auktoriserad verkstad. Nu kan man ju fnysa åt denna försäkring, men den täcker väldigt mycket, se mitt exempel nedan.

Sen är det upp till var och en hur man vill göra - det är ju inte så ofta man läser om tokras längre. Å andra sidan blir det mer och mer elektronik i våra hojar och det vet vi alla innebär mer felkällor.

Saxat från http://motor.svedea.se/media/201768/Villkor%20MC_2013.pdf

Svedea - omfattning:

Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:
• Motor
• Styrelektronik och programvara i originalutförande till motorn.
• Startmotor.
• Grenrör men inte ljuddämpare/avgasrör.
• Generator samt följdskador som påverkar motorcykelns elektroniska funktion i
dess standardutförande från fabrik.
• Elektronikbox.
• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess reglerfunktioner utom
ledningar, filter och bränsletank.
• System för avgasrening inklusive dess styrsystem utom ljuddämpare och
avgasrör.
• Tändsystem inklusive dess reglerfunktioner utom tändstift, tändkablar och
batteri.
• Motorns kylsystem.
• Kraftöverföring inklusive styrelektronik utom nedslitna lamellbelägg eller kedja,
drev, drivrem samt följdskador till dessa.
• Servosystem för bromsar inklusive styr- och reglersystem för låsningsfria
bromsar (ABS) utom huvud- och hjälpcylindrar, bromsskivor, bromstrummor och
bromsbelägg.
• Antisladd-/spinnsystem.

Svedea - villkor:

Du skall genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om
service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är utfört av en
auktoriserad verkstad.
 
Så där ja! Jag ÅKTE till mc-butiken istället för ännu ett telefonsamtal. De tog in hojen med en gång. En dryg timme och 2500 kr senare var den servad och klar. Nu väntar vinterförvaring.

1793 mil blev det den här säsongen :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top