Göra rent tändstift

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Överallt rekommenderas man att göra plugchop's för att läsa av bestyckningen och innan man skruvar tillbaka tändstiftet bör det göras rent för att få en korrekt avläsning till nästa chop. Hur göra rent? Måste man verkligen göra rent? Jag har hittills gjort rent med bromsrengöring men har nu börjat funder på om det verkligen är så bra eftersom man rikerar att göra samma sak som om man skulle sura ner stiftet, d v s förstöra det.
 
Teddy skrev:
Överallt rekommenderas man att göra plugchop's för att läsa av bestyckningen och innan man skruvar tillbaka tändstiftet bör det göras rent för att få en korrekt avläsning till nästa chop. Hur göra rent? Måste man verkligen göra rent? Jag har hittills gjort rent med bromsrengöring men har nu börjat funder på om det verkligen är så bra eftersom man rikerar att göra samma sak som om man skulle sura ner stiftet, d v s förstöra det.

Ett bra sätt att göra rent det är att bränna det rent med en enkel liten gasbrännare som går på cigarettändargas. Det är tips jag hört iallafall, har bara använt det själv nån enstaka gång när det surnat o det verkar funka...
 
Bränner du bort sotet med gasol/svets behöver du inte rengöra det mer. Askan på stiften försvinner vid de första förbränningscyklerna.
 
Goodstuff skrev:
Var hittar man för övrigt billigast tändstift till en TZ, NGK då?

Japan är nog billigast, om de nu kan kallas billiga överhuvudtaget. ~350kr/st från japan
 
Vilka stift sitter där i 250 racer cyklarna då?
Gissning NGK B9/10 EGV/EIX eller är det ännu mer special?
 
Borsiin JR skrev:
Vilka stift sitter där i 250 racer cyklarna då?
Gissning NGK B9/10 EGV/EIX eller är det ännu mer special?

Det är lite mera special special.. :)

I Honda RS250 kan det sitta NGK R6120-105 eller NGK R7282-105. Sen finns det andra hårdheter och även med lite längre gänga om man har detornationssensor monterad.
 

Bifogat

  • NGKB11EGP.JPG
    NGKB11EGP.JPG
    3.9 KB · Visningar: 5,042
Last edited:
Är det för att ni har liten volym i era toppar att en konventionell elektrod inte får plats utan riskerar att krocka med kolven eller finns där en ännu bättre anledning?
Priset på 30$ stycket var väl inte helt gratis men står där "Hand made in Japan" så är det klart förståligt.
 
Last edited:
OT

När man sedan läser av stiftet, skall man (läste jag någonstans) titta i "foten" av isolatorn och inte på toppen av isolatorn. Toppen har ju mycket ljusare färg än nere i foten. Det kanske är skitsnack. Kanske inte. Någon som har åsikt?
 
Har du en ljus färg längst nere på isolatorn är den kritvit längst upp och har förmodligen redan orsakat skada i din motor pga av knackning. Dvs, färgen på övre tredjedelen av isolatorn är det som betyder något.

#Olsson# skrev:
OT

När man sedan läser av stiftet, skall man (läste jag någonstans) titta i "foten" av isolatorn och inte på toppen av isolatorn. Toppen har ju mycket ljusare färg än nere i foten. Det kanske är skitsnack. Kanske inte. Någon som har åsikt?
 
Borsiin JR skrev:
Är det för att ni har liten volym i era toppar att en konventionell elektrod inte får plats utan riskerar att krocka med kolven eller finns där en ännu bättre anledning?
Priset på 30$ stycket var väl inte helt gratis men står där "Hand made in Japan" så är det klart förståligt.


Elektroden är tunn för att få en effektivare gnista och öka antändningsförmågan = möjlighet till mer effekt.
 
andersbrink skrev:
Har du en ljus färg längst nere på isolatorn är den kritvit längst upp och har förmodligen redan orsakat skada i din motor pga av knackning. Dvs, färgen på övre tredjedelen av isolatorn är det som betyder något.

Ja i och för sig men Gordon Jennings artikel är rätt intressant. Och det ställer om det lilla jag trodde om "plugg reading". Har inte läst igenom allt ordentligt ännu dock.

http://www.strappe.com/plugs.html

Börjar vid sidans nedre 1/4 och "..A lot of amateur tuners,...
 
Men elektroden är ju inte tunnare än på vanliga EIX stift?
Läste dock en del om att de var hopsatta med större nogrannhet och platinium/iridium/palladium i båda delar gnistan hoppar mellan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top