Göra plugg för gjutning !

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 1100 Blackbird streetfighter , Aprilia RSVR,Can am Outlander 800 xxc , Triumph Daytona 675 , Honda CB750 Caferacer.
Funderar på att gjuta egen bakkåpa,nån som vet vilket material man kan använda som är lätt att forma men tillräckligt tåligt för att gjuta på ?
 
2FAST4U skrev:
Funderar på att gjuta egen bakkåpa,nån som vet vilket material man kan använda som är lätt att forma men tillräckligt tåligt för att gjuta på ?

Enklast är att låna en bakkåpa från någon och göra en form från den.
Den ytan som kommer att synas är den som ska ligga mot formen.
 
Klart det går.

Själv så tejpade jag ihop original bakkåporna från en 750r jag tävlade med och gjöt av den som plugg.
Slutresultatet trots den korta tid som var nerlagd var helt ok.

Tänk bara på att du ska kunna få isär delarna.
Man får ha nån typ av släppvax innan man plastar.

Jag använde vanlig glasfiber duk.
 
2FAST4U skrev:
Funderar på att gjuta egen bakkåpa,nån som vet vilket material man kan använda som är lätt att forma men tillräckligt tåligt för att gjuta på ?


Om man har ont om maskiner och får göra själva formandet för hand så att säga så är typ lättare blockmaterial (svårt för privatperson att få tag på) eller cellplast, alternativt fogskum mycket lättarbetat, och ska du bara göra en formning så är det ju egentligen inga krav på hållfasthet mer än att modellen måste klara gelcoaten, men de gör de flesta material, ett lager spackel e aldrig fel för hållfasthet och ytfinish. men som sagt ett bra släppmedel som du polerar upp ordentligt på modellen är nästan ett måste för att inte få slita som ett djur med att lossa modellen ur formen, men även det kan vara svårt att få tag på som privatperson, går dock att använda sig av mjukt vax. Men jag använder två produkter som Abic kemi säljer, (dock inte till privatpersoner) de heter Mould Release och de andra kommer ja inte ihåg va de heter, men vi kallar det blåvax, dessa är flytande och läggs på med pensel och sedan får det torka för att till sist poleras med trasa., men har du nån lokal plastfirma som sysslar med laminering kan du nog tigga en liten skvätt,

Lycka till.

MVH/Linus
:banana
 
Ett alternativ som kan innefattas av ovanstående exempel men kanske är lite mer ingående.

börja med att strippa en originalbakdel eller liknande som du vill gjuta av från dekaler m.m.

Du kan behöva fixa till ytan, slipa eller kanske t.om laga sprickor

Vaxa med formvax, går att köpa i många båttillbehörsaffärer eftersom många amatörer som laminerar egna skrov köper sitt där.

Vaxa fem lager med en torktid på ca 5 timmar mellan lagren. Låt vila 24 timmar efter sista vaxningen.

Stryk på släppmedel (t.ex polyvinylalkohol) med en aningen fuktig svamp i jämnt lager. Låt vila en stund.

Blanda formgelcoat med härdare och stryk på. Låt gela ordentligt. Dvs, inte härdat men nästan, lite klibbigt. Stryk på lager nr 2.

Väg glasfiberduken du ska använda med tillpassade bitar. om allt väger 1kg så blanda ca 1kg polyesterplast.

Stryk på plasten på formen som du har lagt formgelcoat på, lägg sedan dit torr väv och blöt med plasten. Lägg sedan dit de andra lagrena med fibermattor tills du har den tjocklek du vill ha.
Tips! Om det är knixiga böjar och inte kan vakuumbagga så kan du låta polyesterplasten gela innan du lägger nästa lager. Då får du mycket bättre vidhäftning och kan slippa eventuella luftbubblor som blir för att duken reser sig lite.

Tänk på att både polyesterplast och epoxy härdar snabbare i tjocka lager. Epoxy kan man ställa i frysen för att hejda härdningen något.


När du är klar på påläggningen och är nöjd så låter du allt härda lagom tid. Alltiftån 4 timmar till 7 dygn beroende på ingredienser.

När det är färdighärdat så bänder du ut formen från mellanformen lite och sen kan du ta en vattenslang och pressa ut den med vatten. De flesta släppmedlena är vattenlösliga. Tryckluft funkar också bra.

Nu får du våtslipa och sedan polera din mellanform till bra resultat. Ju nogrannare du är här desto finare resultat får du på slutgiltiga resultatet.
 
vågen skrev:
Ett alternativ som kan innefattas av ovanstående exempel men kanske är lite mer ingående.

börja med att strippa en originalbakdel eller liknande som du vill gjuta av från dekaler m.m.

Du kan behöva fixa till ytan, slipa eller kanske t.om laga sprickor

Nu får du våtslipa och sedan polera din mellanform till bra resultat. Ju nogrannare du är här desto finare resultat får du på slutgiltiga resultatet.


Väldigt ingående, men bra förklarat, du fick nog med de mesta:)
 
Tackar för bra svar...
 
Ska man bara göra smågrejor, typ fixa ett hål, kan jag tipsa om att plasten inte fäster på aluminiumfolie.
 
strålande info Vågen m.fl.
man blir nästan sugen på att sabba lite hjärnceller bara för den skull.

Bra ventilation är viktigt lr hur?
Använder ni mask när ni dolar med sånt här?
 
gthyni skrev:
strålande info Vågen m.fl.
man blir nästan sugen på att sabba lite hjärnceller bara för den skull.

Bra ventilation är viktigt lr hur?
Använder ni mask när ni dolar med sånt här?

Bra ventilation? :3freak

:hihi

Allvarligt talat så är bra ventilation viktigt men masken är ännu viktigare. Använd alltid mask med filter för lösningsmedel osv. Partikelfilter är bra men bara vid slipning!

Även om epoxy inte luktar så avger den ångor som är grymt allergiframkallande och ni vill INTE bli överkänsliga.

Om det är dyrt med mask så köp en "engångs" från 3M på flinks eller liknande affär. Den går att använda många gånger men filtret är inte utbytbart. jag har bland annat en sån och den är suverän.
 
vågen skrev:
Bra ventilation? :3freak

:hihi

Allvarligt talat så är bra ventilation viktigt men masken är ännu viktigare. Använd alltid mask med filter för lösningsmedel osv. Partikelfilter är bra men bara vid slipning!

Även om epoxy inte luktar så avger den ångor som är grymt allergiframkallande och ni vill INTE bli överkänsliga.

Om det är dyrt med mask så köp en "engångs" från 3M på flinks eller liknande affär. Den går att använda många gånger men filtret är inte utbytbart. jag har bland annat en sån och den är suverän.




Jo de e klart de e viktigt, på jobbet hade vi dragskåp med en mätare som var tvungen att visa på grönt fält för att ventilationen skulle vara tillfredställande, men va faen, som sagt mask e ett bra steg på väg:) de e ju inte alla som har dragskåp eller utsug:s hehe
 
Dirtyjove skrev:
Jo de e klart de e viktigt, på jobbet hade vi dragskåp med en mätare som var tvungen att visa på grönt fält för att ventilationen skulle vara tillfredställande, men va faen, som sagt mask e ett bra steg på väg:) de e ju inte alla som har dragskåp eller utsug:s hehe

Jag o Twinsucker sprutlackade med thinnerlöst epoxyfärg i våras. Det slutade i träningsläger inomhus med dunk o kopparrör som hojsimulator inför hojsäsongen :fyllisar :rofl

Sen ringde två kvinnor o ville att vi skulle åka bil, det ville inte vi o säkert inte polisen heller :7peta
 
vågen skrev:
Jag o Twinsucker sprutlackade med thinnerlöst epoxyfärg i våras. Det slutade i träningsläger inomhus med dunk o kopparrör som hojsimulator inför hojsäsongen :fyllisar :rofl

Sen ringde två kvinnor o ville att vi skulle åka bil, det ville inte vi o säkert inte polisen heller :7peta


hehe, illa illa, man blir groggy, de e en sak som e säker:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top