Göra nya lagerlägen till kamaxel i topp och överfall

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en HVA 350 motor med skuren insugskam i garaget som en kompis bonus pojks äger och han vill repa den, jag är väl måttligt sugen på det och förklarade att delarna verkar kosra runt 20000 kr. Har funderat på om man kunde göra göra nya lagerläge för kammen mest för att det vore intressant att testa om det går och nu sprang jag på denna video

Jag har inte nog bra fräs men en kompis har det, det jag reagerar på är att man inte fräser eller brotchar lagerlägena tillsamman i toppen utan bara fräser ut dessa.

Vad säger ni om detta är det en fix som håller eller är det bara en nödlösning inför ett nytt snabbt kommande ras? Men jag vill som sagt brotcha kamaxelläget men överfallet ihopskruvat som sista bearbetningen.

 
Snyggt jobbat - och håller fullständigt med dig i dina kommentarer
Han fräser först ut lagerlägena i toppen och sedan i toppen+överfallet. Varför??? Resultatet lär bli detsamma - kanske bara för att det syns bättre på filmen.

Nästa steg svarvar han "insatser" (ytterdia med lätt presspassning?? innerdia med exakt rätt slutdiameter, oljespår) Här hade jag gjort innerdiameter aningen för liten för en senare fräsning/brotschning

Sedan slitsar han insatserna - och det ser ut som han slitsar ovanför centrum eftersom insatserna fräses ned/planas när de är monterade. Slitsningsoperationen tar bort material så det är enda sättet att få god passning mellan topp/överfall. Verkar logiskt - han borde göra fyra insatser, dela dem, slänga den "lilla" delen.

I med överfallen - skruva fast var en snygg lösning, ett antal fräsoperationer för att göra skruvhålen, plana delarna, fixa oljehål. Så är det klart
I mitt (och ditt) huvud hade jag som slutoperation monterat ihop topp/överfall - fräst o brotschat upp innerdiameter till rätt mått

Borde vara görbart och rimligen håller det, men...... många timmar vid fräsen o svarven och mycket noggrann mätning o uppspänning. Men är delarna ändå kass så varför inte försöka, det hade jag gjort - alltid lär man sig nåt
En annan fundering, lagring i aluminium gör man för att det är kostnadseffektivt och att det fungerar bra, men skulle det vara någon fördel att använda bronsbussningar i en sådan här reparation?
Hur ser Qvarna-toppen ut, går det att skruva fast insatserna? (tacka vet jag gamla Duccar med kullagrade axlar)
 
Ja, håller med surtees du har inte hittat det bästa exemplet på hur det kan utföras.

Jag skulle klyva en rundstång i brons. Sedan svarva halvorna och lämna en tiondel eller nåt för att bearbeta efter montering och då med allt ihopskruvat. Vidare så skulle jag stifta fast bussningarna istället för att skruva. Och jag skulle definitivt inte vilja använda en så där stor skruv som han använder i filmen. Titta på hur det ser ut i motorer med lösa glidlager, dom ligger bara löst med en stopp. Det viktiga är att bussningarna inte kan börja rotera.
Söker man så kanske man kan hitta såna lager med rätt diameter.

Jag har massor av skurna crosstoppar på hyllan så jag har ju hunnit fundera på det här en hel del men det är ju tyvärr så att det skulle ge för dålig timpeng på de flesta motorer.
 
Har gjort något liknande på en 600 topp o i slutänden är det ingen ekonomi i detta. Ett roligt projekt som kostar pengar som aldrig går att få igen, detvimmlar av crossar på Blocket för samma pengar. O dessa funkar.
 
Ett annat alternativ är att vänta till hösten och spana efter någon gammal tvåtakts ktm billigt.
Flytta över 2t-motorn till det nyare chassit.

Och fall inte för frestelsen att blanda motor och chassi från olika fabrikat för det blir direkt mer svårsålt när det är dags att sälja.

Undantaget om du hittar en kx eller cr 500-motor. Men slakta för guds skull inte en 500-hoj.

Ett tredje alternativ är att jaga upp en äldre ktm rfs-motor/-hoj dom har rullagrad topp så dom kan alltid renoveras om dom inte har "exploderat". Men det kanske blir trångt att få in i ett 350-chassi.
 
Last edited:
Ett annat alternativ är att vänta till hösten och spana efter någon gammal tvåtakts ktm billigt.
Flytta över 2t-motorn till det nyare chassit.

Och fall inte för frestelsen att blanda motor och chassi från olika fabrikat för det blir direkt mer svårsålt när det är dags att sälja.

Undantaget om du hittar en kx eller cr 500-motor. Men slakta för guds skull inte en 500-hoj.

Ett tredje alternativ är att jaga upp en äldre ktm rfs-motor/-hoj dom har rullagrad topp så dom kan alltid renoveras om dom inte har "exploderat". Men det kanske blir trångt att få in i ett 350-chassi.

525/530 går nog i den är väldigt kompakt.
 
Vad skulle det vara för vinning med att dra på sig en motor från 20 år gammalt skit(som knappast heller saknar renoveringsbehov)bara för att upptäcka att absolut inget är i närheten av att passa i den nyare ramen?
Känns extremt prisvärt att laga originalmotorn i jämförelse...
 
Vad skulle det vara för vinning med att dra på sig en motor från 20 år gammalt skit(som knappast heller saknar renoveringsbehov)bara för att upptäcka att absolut inget är i närheten av att passa i den nyare ramen?
Känns extremt prisvärt att laga originalmotorn i jämförelse...

En rfs går att renovera, och när den är slutkörd kan man renovera den igen.
Samma sak med gamla 2t-motorer som dessutom har en del andra roliga egenskaper.

En modern topp med skuren kamaxel, går förvisso också att renovera men då krävs det att man har en bra verkstad med svarv, fräs och kunskapen och inte minst tiden. Dessa hojar tenderar att istället bli slaktade på delar.

Där ligger vinningen.

Men det är mina subjektiva åsikter är iofs påverkade av alla rasade motorer som kommer hit till mig och majoriteten har just dessa glidlagrade toppar.
 
Last edited:
En rfs går att renovera, och när den är slutkörd kan man renovera den igen.
Samma sak med gamla 2t-motorer som dessutom har en del andra roliga egenskaper.

En modern topp med skuren kamaxel, går förvisso också att renovera men då krävs det att man har en bra verkstad med svarv, fräs och kunskapen och inte minst tiden. Dessa hojar tenderar att istället bli slaktade på delar.

Där ligger vinningen.

Men det är mina subjektiva åsikter är iofs påverkade av alla rasade motorer som kommer hit till mig och majoriteten har just dessa glidlagrade toppar.
Man kan göra det bara för att kolla om det går- om tiden finns mellan alla andra projekt som man själv startar (eller hustrun startar och överlämnar).
Det är ungefär som att bestiga berg - bara för att det finns där.
 
En rfs går att renovera, och när den är slutkörd kan man renovera den igen.
Samma sak med gamla 2t-motorer som dessutom har en del andra roliga egenskaper.

En modern topp med skuren kamaxel, går förvisso också att renovera men då krävs det att man har en bra verkstad med svarv, fräs och kunskapen och inte minst tiden. Dessa hojar tenderar att istället bli slaktade på delar.

Där ligger vinningen.

Men det är mina subjektiva åsikter är iofs påverkade av alla rasade motorer som kommer hit till mig och majoriteten har just dessa glidlagrade toppar.
Visst går det bra att renovera rfs, åtminstone så länge man låter bli att köra sönder "fel" växellådsdelar.Men det går precis lika bra att köpa en tom topp och flytta över användbara delar till på en 350 om det skiter sig med att fixa till lagerläget.
 
525/530 går nog i den är väldigt kompakt.

Jag är rädd att den är för hög.
Visst går det bra att renovera rfs, åtminstone så länge man låter bli att köra sönder "fel" växellådsdelar.Men det går precis lika bra att köpa en tom topp och flytta över användbara delar till på en 350 om det skiter sig med att fixa till lagerläget.

Ja, en topp kostar ju "bara" 7600 kr.
Det skiter sig inte med att fixa lagerläget, det handlar bara om det är värt antalet arbetstimmar.
 
Jag är rädd att den är för hög.


Ja, en topp kostar ju "bara" 7600 kr.
Det skiter sig inte med att fixa lagerläget, det handlar bara om det är värt antalet arbetstimmar.
Det är fullt möjligt att misslyckas med topplocksfixet också.
Ja endast 7600:- för toppen men det beror ju på vad man värderar sin icke fungerande hoj till också,det svider väl mer att lägga ut på en -14 än en -22
 
Det är fullt möjligt att misslyckas med topplocksfixet också.
Ja endast 7600:- för toppen men det beror ju på vad man värderar sin icke fungerande hoj till också,det svider väl mer att lägga ut på en -14 än en -22

Ja, vet man inte vad man gör så kan man förstås misslyckas med allt, men det är inga konstigheter för någon som jobbar i en mekanisk verkstad.
 
Att det inte finns nån ekonomi i detta är helt klart, men om man ser detta som ett test och vill ha lika mycket som att se TV eller tillbringa 8timma på en skyttetävling som idag bör man kunna räkna hem det hela, då det inte kostar mycket annat än just tid. Man har ju inget heller att förlora då toppen i vilket fall som helst är skrot som den är nu. En topp kostar 7600 kr och det är väl en ren topp utan några grejer alls.

Har gett förslag på att konvertera denna hoj till tvåtakt men det var inte ägaren jätte sugen på utan vill renovera men då har jag sagt att vi måste veta varför kammen skurit och ska det renoveras med nya grejer vill jag gå igenom allt så man vet att allt annat är okej.

Då det kommer till själva lagren så var jag också inne på att göra dessa av oljebrons då det bör vara bättre än aluminium och speciellt i detta läge då man har möjligheten att välja annat material bättre material, funderade också på att stifta i stället för att skruva och sen tänkte jag att man även utöver stift kunde limma fast lagerhalvorna med cylindrisk låsning innan den sista bearbetningen.

Materialkostnaden är väl väldigt låg i detta fallet men tiden och maskintiden som detta tar lär väl kosta mer än en ny topp om man lejer bort arbetet. Har funderat på detta sen jag öppnade motorn och konstaterade den skurna kammen.
 
Att det inte finns nån ekonomi i detta är helt klart, men om man ser detta som ett test och vill ha lika mycket som att se TV eller tillbringa 8timma på en skyttetävling som idag bör man kunna räkna hem det hela, då det inte kostar mycket annat än just tid. Man har ju inget heller att förlora då toppen i vilket fall som helst är skrot som den är nu. En topp kostar 7600 kr och det är väl en ren topp utan några grejer alls.

Har gett förslag på att konvertera denna hoj till tvåtakt men det var inte ägaren jätte sugen på utan vill renovera men då har jag sagt att vi måste veta varför kammen skurit och ska det renoveras med nya grejer vill jag gå igenom allt så man vet att allt annat är okej.

Då det kommer till själva lagren så var jag också inne på att göra dessa av oljebrons då det bör vara bättre än aluminium och speciellt i detta läge då man har möjligheten att välja annat material bättre material, funderade också på att stifta i stället för att skruva och sen tänkte jag att man även utöver stift kunde limma fast lagerhalvorna med cylindrisk låsning innan den sista bearbetningen.

Materialkostnaden är väl väldigt låg i detta fallet men tiden och maskintiden som detta tar lär väl kosta mer än en ny topp om man lejer bort arbetet. Har funderat på detta sen jag öppnade motorn och konstaterade den skurna kammen.

Nu har du inte lagt ut någon bild på toppen med lagring. Men att borra är aldrig fel.

Fräs. Vinkel hylla. O arborr. Thats itt.

Inget komplicerat oavsett utseende om du lägger i oljebrons.

Lösa lager bockar. Dra rätt moment arborr ur så du har minst 1mm lagerbrons.

Svarva en brons bussning med en typ av sido låsning o gör hålet i bustningen/arna ett par mm mindre såga upp bustningen kläm i grejorna o dra åt överfallet, arborr till rätt lagerspel.

Värre är det inte men räkna med 15-20 tim
 
Snackade lite med kompisen men han trodde mer på "line bore" i svarven än fräsa då han anser att även hans fräs är för klen för nåt sånt här. I detta fall så är ju toppen körd i vilket falk som helst så då är det ju inte hela världen om det hela misslyckas.

Har sett lite på Youtube om detta med line bore och det verkar ju vara möjligt att göra men det kräver ju att man själv tillverkar verktyg och en fixtur att montera toppen i svarven. Troligtvis är det smartast att göra ett verktyg som spänns med dubb och medbringare för då bör man kunna lossa verktygen utan att centrera om dessa, annars är det väl fyrbacks chuck som gäller för att centrera verktyget.

Att det inte är ekonomi är helt klart men om man ser det som ett projekt för att lära sig nåt nytt kan det ju vara värt det för om inte annat få mer erfarenheter av maskinberarbetning.
 
De är inte så invecklat jobb för den som kan å har utrustningen, som moddlaren beskriver...
Uppskattar att de går utan problem att göra under en arbetsdag, dvs under 8 timmar..
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top