Göra glasfiber-grejer, biltema glasfibermatta, polyester, lamineringsepoxy

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har lite planer på att vidareutveckla toppkåpan på KLR:en till en kåpa av glasfiber mest för det estetiska då jag nu har hyfsat koll på hur den ska vara författare inte skapa turbulens. Vidare är planen att också göra en glasfiber bakdel på turbobygge (som står stilla pga att mesta pengarna gått till ungarnas skytte, blev en bössa till i lördags).

Hur är biltemas matta, polyester och epoxy? Min enda erfarenhet av biltemas grejer är lamineringsepoxyn men då använde jag den att gjuta fast en aluminiumstång i en gevärsstock för att styva upp förstocken och till det funkade det ju bra.

Jag lär ju knappast göra gjutformar utan bara göra pluggar att plasta på och sen slipa och spackla och lacka delarna. Finns det nån anledning att använda epoxy jämför mot polyester, epoxy är ju ganska mycket dyrare.

Jag förmodar att glasfiberspackel och finspackel som används till bilar även blr funka i detta fallet, hur är biltemas såna produkter? Har använt Car Systems spackel då jag gjort saker av metall som behövt spacklas.
 
Kan inte svara, men alternativ leverantör av epoxi är Nils Malmgren AB (köper därifrån själv, men kanske mest för att de är nära mig)
Mycket utrustning och material för kolfiber finns hos Carbix (också nära)
 
Jag har använt BT´s polyesterprylar och det har funkat bra. Valde polyester istället för epoxy då jag läste någonstans om allergier och epoxy.
 
Har lagat många krashkåpor med biltemas väv och polyester och det har alltid funkat bra.
Även lagat plast till husvagn med bt sortiment. Funkar bra tycker jag.
 
Jag har gjort motorhuv och bagagelucka (inklusive gjutformar) till en bil med Biltemas polyester. Tycker man att priset är obehagligt lågt kan man åka till en båtbutik. De brukar ha högre pris på det mesta.
 
Som så många andra, lagar glasfiberkåpor. Biltemas polyester och glasfiber ok.
För små jobb kört deras epoxi. För att vid riktigt små mängder är det svårt att pricka rätt med mängden härdare.
Har inte gjort några delar i form så vet inget om släppmedel och gelcoat.
 
Jag har använt BT´s polyesterprylar och det har funkat bra. Valde polyester istället för epoxy då jag läste någonstans om allergier och epoxy.
Här är en bra sida att läsa om arbete med härdplaster - polyester är INTE nyttigt

 
Har tidigare 16-19 år sen jobbat med plaster och kolfiber men man börjar glömma, vad jag dock vet är att epoxy kan ge allergier så man ska ta den på allvar trots att den inte luktar.

Är i Sundsvall just nu så då ska jag passa på att köpa polyester och väv innan jag åker hemåt så får jag testa att göra en toppkåpa, där jag tänker att jag gör en plugg av metall då det känns ut enkelt att fixa till formen på och man behöver ju inte heller lägga så mycket tid på att svesta då grejerna inte behöver helsvetsas.

Gjorde också en klantighet med en takbox då jag var helt säker på att jag mätt och att pickupen med takbox skulle gå genom en garageport men det gjorde den inte så den behöver plastas lite.

Tänker att plastning kan vara intressant att testa.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top