Göra expansionskärl?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har tänkt göra ett enkelt/billigt expansonskärl för kylarvätskan av något sånt här:

48-132_xl_1.jpg

Min fråga är: Vad använder man som vattentäta anslutningar, hur fäster man dem och var köper man dem?

Jag har tänkt att det ska monteras som originalet, högsta punkten i systemet med inkommande anslutning underst och vent/ground upptil.

:va

Jag har använt juiceflaskor i stadig plast. Jag borrade hål i locket, knödde ner slangarna genom hålen och lindade vulktejp runt lock och slang. Enkelt att tömma, tillräckligt tätt och lagom billigt.

Kolla annars i båthandeln, typ Watski o sånt.

Du kan göra som på min Triumph: Alla anslutningar upptill.
I korken borrar du två hål. I det ena sticker du ner slangen från kylsystemet. Den ska gå nästan till botten av kärlet.
Men jag tycker PeteR1 förslag med Juiceflaska är bättre för då ser man att det finns kylvätska i kärlet. Och nivån ska ju alltid vara högre än där slangen till kylaren slutar (nära botten).
Varför inte mot botten? För då sugs eventuell skit på botten i expansionskärlet med in i motorn när motorn svalnar.
Bättre slangen slutar 1cm över botten.

En flaska av PET är inte lämplig, den blir ungeför hälften så stor efter att ha blivit uppvärmd ett par gånger. En stabil vattenflaska så tål maskindisk blir bra. Borra hål i kappsylen och stick ner slangen.
FLaskan på bilden funkar bra, men problemet är att man inte se nivån på vätskan, står man ut med att skruva av för att kolla så är det OK.

En flaska av PET är inte lämplig, den blir ungeför hälften så stor efter att ha blivit uppvärmd ett par gånger. En stabil vattenflaska så tål maskindisk blir bra. Borra hål i kappsylen och stick ner slangen.
FLaskan på bilden funkar bra, men problemet är att man inte se nivån på vätskan, står man ut med att skruva av för att kolla så är det OK.

Det enkla sättet undvika uppvärmning är att använda en flaska, så stor så så vätskan i expansionskärlet kyler den varma vätskan som kommer från motorn.
Och på så sätt undvika krympning.
Alternativt, kanske koka flaskan i vatten innan flaskan används. Så flaskan är krympt från början.
PeteR1 har ju använt plastflaska så det måste ju funka på nått sätt, kanske tillräckligt stor flaska?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT