Göra ett rör koniskt. Hur?

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Tja, är det någon som har ett bra tips på hur jag kan göra ett rör koniskt i ena änden. image.jpg som till vänster på bilden. enklast möjliga lösning, inga krav på finish. Det är en bonnameck som jobbar ? peace

Kan ju vara bra att säga att det är 2" avgasrör från biltema. Och inte typ ett bromsrör. Materialet vet jag inte vad biltema har till avgasrören men tvivlar ju på att det är rostfritt?

Köp en rörkona. Annars kapar du jack i det med vinkelslipen o trycker ihop eller trycker i kilar o svetsar ihop det igen.

Om du snackar om en lång kona som ska bli mindre i ena änden än det rör du började med? Slitsa upp det på längden och kapa bort en lång kil, dra ihop det med slangklämmor och punkta ihop det. Sen svetsa. Prygla röret tills det blir någorlunda runt i profilen.

Om du snackar om en kort kona som ska bli större i ena änden än det rör du började med? Klipp till en plåtremsa, "knävvla ihouppa" den och punkta fast.

/Masse, som gjort fler avgassystem än han vill erkänna.
* Knävvla ihouppa - skånskt uttryck för plåtbearbetning, utfört i vedbod genom ymnigt bruk av våld

Går det inte å värma röret med gassvetsen och slå in en rund kon formade sak så kanterna på röret trycks ut lixom?

Går det inte å värma röret med gassvetsen och slå in en rund kon formade sak så kanterna på röret trycks ut lixom?

Mjo det beror på hur mycket du vill vidga röret. Ett 2" avgas går där åt väldans mycket kraft även om du skall åstadkomma en blygsam diameterökning. Att pressa insugningstrattar i aluminium är betydligt lättare...

Jag, som bara är en enkel svetsare, fick lära mig lite knep för att skära ut konor i plåt en gång i tiden. Hade jag inte suttit med dumluren så kunde jag ritat upp nåt..

Men i princip så tar du bara omkretsen på den lilla och stora diametern och lägger ut dom med önskat längdmått emellan. Centrerade mått naturligtvis.
Sen drar du en mittlinje, och linjerar upp ytterpunkterna till en triangel, sen drar du två linjer med passare, med ena foten där linjerna möts i centrumlinjen, och den andra från ena sidan av de två omkretsmarkeringarna. Solklart? :)

Men i princip så tar du bara omkretsen på den lilla och stora diametern och lägger ut dom med önskat längdmått emellan. Centrerade mått naturligtvis.
Sen drar du en mittlinje, och linjerar upp ytterpunkterna till en triangel, sen drar du två linjer med passare, med ena foten där linjerna möts i centrumlinjen, och den andra från ena sidan av de två omkretsmarkeringarna. Solklart? :)

Om man inte orkar tänka kan man tanka programmet cone. Där gör man sin kon som man vill ha den och printar sen ut mall för plåtklippning :tungan

Om det bara är den sista utkoningen/flänsen som visas på bilden så är det väldigt enkelt om man har en hydraulpress:

Gör en kona eller använd en större dubb till en metallsvarv, pressa in i röret med hydraulpress, klart!

Brukar funka att kona ut några cm på ett 2" avgasrör.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back