Göra egen topp.packning?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Håller på och ska byta topp på min FZR och således smälla dit en ny topplockspackning
men det måste beställas och det tar så lång tid är jag rädd för från en butik i
Uppsala... (Gillar dom för övrigt men ibland så, ja...)

Så frågan är ju om man kan fixa en egen snabbt och billigt?
Är den gjord av nåt superhightechvörstingmaterial som inte är köpbart?

Pliiiis pliiiiis hälp mi!!!


/Snart sjukskriven av åkabstinens
 
Blomquist #14 skrev:
Håller på och ska byta topp på min FZR och således smälla dit en ny topplockspackning
men det måste beställas och det tar så lång tid är jag rädd för från en butik i
Uppsala... (Gillar dom för övrigt men ibland så, ja...)

Så frågan är ju om man kan fixa en egen snabbt och billigt?
Är den gjord av nåt superhightechvörstingmaterial som inte är köpbart?

Pliiiis pliiiiis hälp mi!!!


/Snart sjukskriven av åkabstinens
Har provat med en kopparplåt glödgad sådan! på en ktm 675cc funkade störtbra! men det gäller att få tag i samma tjocklek. en sån packning går att andvända 300ggr bara att värma upp den igen. Tror det är viktigt med efterdragning dock. Packningsklister på spray rekomenderas (locktit). Men nog måste du väl få tag på en packning lite snabbt någonstans? lite jobbigt med efterdragning o tillverkning!
 
KOPPAR PACKNING FUNKAR INTE på vattenkylda motorer

speciellt inte på FZR 1000

Dock går orginalet att återanvända om den år i bra skick ( ej rostig å ful)

Man slipar eller borrar bort nitarna som håller ihop dom 3 lagren av rostfritt stål sen rengör man dom med aceton tills dom är metallrena

Sen klistersprayar man dom med loctite sprayklister eller ännu bättre kopparklister brukar finnas på raggarbilsfirmorna
OBS ej kopparpasta det är nåt helt annat

Lägg i hop dom 3 lagren vått i vått dom ligger fint på styrningarna

på med toppen å dra åt ( ca 10 nm mer än anvisat)

Tuta å kör


Ps även rostfria Packningar kan skadas av rost PGA att folk glömmer glykolen
då rostar fodren samt vattenpumpen vilket även skadar packningen
då är det inte läge att återanvända



Lycka till :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Men nog måste du väl få tag på en packning lite snabbt någonstans? lite jobbigt med efterdragning o tillverkning!
En dryg vecka sa dom... Men... :rolleyes:
Känns nu som om det blir så i alla fall.
Letat i tråden med butiker och inte hittat nån online som verkar sälja packningar...
 
andersson turbo skrev:
KOPPAR PACKNING FUNKAR INTE på vattenkylda motorer

speciellt inte på FZR 1000
Lycka till :tummenupp
Det där lät som been there, done that. Sånt lyssnar man på! :tummenupp
Ska se om jag har tid i morrn att kika på det, tackar så länge!! :fyllisar
 
"Om man tar en oljetrågs packning o fryser in den och sen tinar man upp den JÄVLIGT FORT så får man en topplocks packning....... de e säkert" :fyllisar
 
mjölförpackning brukar ju funka också temporärt ett kort tag, sen så finns det papper pcknings papper och köpa på dem flesta mc butikerna som man bara klipper ur den form man ska ha och på...
 
andersson turbo skrev:
KOPPAR PACKNING FUNKAR INTE på vattenkylda motorer

speciellt inte på FZR 1000

Dock går orginalet att återanvända om den år i bra skick ( ej rostig å ful)

Man slipar eller borrar bort nitarna som håller ihop dom 3 lagren av rostfritt stål sen rengör man dom med aceton tills dom är metallrena

Sen klistersprayar man dom med loctite sprayklister eller ännu bättre kopparklister brukar finnas på raggarbilsfirmorna
OBS ej kopparpasta det är nåt helt annat

Lägg i hop dom 3 lagren vått i vått dom ligger fint på styrningarna

på med toppen å dra åt ( ca 10 nm mer än anvisat)

Tuta å kör


Ps även rostfria Packningar kan skadas av rost PGA att folk glömmer glykolen
då rostar fodren samt vattenpumpen vilket även skadar packningen
då är det inte läge att återanvända


Ähh larv!! Mjölkpaket och Permatex funkade bra nog för en 1340cc "Norton". Har för mig att den kombinationen vann Sthlm-cup före nån "sprayklister,acetontvättad och superfixad" Harris/FZR1000!!! ;-)
Skämt åsido Peter, jag har köpt en gammal risig katana som jag tänkte bygga en "Kista-racer" av, Har ett sprillans aggregat från 9-5 aero (mitsubishi tror jag) funkar den till 1327cc, eller har du nåt bättre förslag?
Mvh/Stålis
 
Steelbeek skrev:
andersson turbo skrev:
KOPPAR PACKNING FUNKAR INTE på vattenkylda motorer

speciellt inte på FZR 1000

Dock går orginalet att återanvända om den år i bra skick ( ej rostig å ful)

Man slipar eller borrar bort nitarna som håller ihop dom 3 lagren av rostfritt stål sen rengör man dom med aceton tills dom är metallrena

Sen klistersprayar man dom med loctite sprayklister eller ännu bättre kopparklister brukar finnas på raggarbilsfirmorna
OBS ej kopparpasta det är nåt helt annat

Lägg i hop dom 3 lagren vått i vått dom ligger fint på styrningarna

på med toppen å dra åt ( ca 10 nm mer än anvisat)

Tuta å kör


Ps även rostfria Packningar kan skadas av rost PGA att folk glömmer glykolen
då rostar fodren samt vattenpumpen vilket även skadar packningen
då är det inte läge att återanvända


Ähh larv!! Mjölkpaket och Permatex funkade bra nog för en 1340cc "Norton". Har för mig att den kombinationen vann Sthlm-cup före nån "sprayklister,acetontvättad och superfixad" Harris/FZR1000!!! ;-)
Skämt åsido Peter, jag har köpt en gammal risig katana som jag tänkte bygga en "Kista-racer" av, Har ett sprillans aggregat från 9-5 aero (mitsubishi tror jag) funkar den till 1327cc, eller har du nåt bättre förslag?
Mvh/Stålis


Hallå där jasså du tänker ge dig in i räsercirkusen igen kul kul

Njae lite liten är den nog. En så pass stor motor förmodar att den har lite port å kam med , då vill den nog kunna andas lite bättre

Den snurran du har där är lagom för lite mindre maskiner runt 900- 1000cc och med önskad effekt på runt 250 hk


En 16 - 19T vore mer lagom eller ännu hellre en KKK k24a ( nya volvon)

Observera att vi fortfarande pratar ganska små aggregat
trenden går ju mot större grejor mest hela tiden
 
andersson turbo skrev:
Hallå där jasså du tänker ge dig in i räsercirkusen igen kul kul

Njae lite liten är den nog. En så pass stor motor förmodar att den har lite port å kam med , då vill den nog kunna andas lite bättre

Den snurran du har där är lagom för lite mindre maskiner runt 900- 1000cc och med önskad effekt på runt 250 hk


En 16 - 19T vore mer lagom eller ännu hellre en KKK k24a ( nya volvon)

Observera att vi fortfarande pratar ganska små aggregat
trenden går ju mot större grejor mest hela tiden

Ok!
Jag tänkte ha det här bygget som ett litet långtidsprojekt för att stilla den värsta mekar abstinensen. Har även möjligheten att köpa loss ett Motec M48 och en UEGO(NGK) bredbandslambda till hyfsade pengar(ca:25´) känns som rätt pengar tycker jag, eller har du något bättre förslag?

Mvh
Stålis
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top