Göra ”streetfighter” av hayabusa?

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjena, har en liten fundering
Har en polare som åker en gammal gen1 hayabusa men som tyvärr med åldern och kanske några klotningar i yngre dagar har stora problem nacke och rygg och pga sittställningen fixar knappt 30min innan det ballar ur.
Han har funderingar på att få på ett högre styre typ renthal lr dyl då han inte tycker byta hoj är aktuellt.
Är det nån som gjort liknande operation?
Finns färdiga styrkronor med överfall att köpa?
Räcker broms/kopplingsslangar?
All el till styrkontroller?
Är det ens värt att krångla med, börjar man plocka av frontkåpor mm så brukar det ju oftast bli katastrof med all kabel/reläer mm som är gömt därunder.
 
Det finns väl fajterkit till busan. Annars finns ju b-king om man hellre köper fabrikens naken tolkning.
 
Tjena, har en liten fundering
Har en polare som åker en gammal gen1 hayabusa men som tyvärr med åldern och kanske några klotningar i yngre dagar har stora problem nacke och rygg och pga sittställningen fixar knappt 30min innan det ballar ur.
Han har funderingar på att få på ett högre styre typ renthal lr dyl då han inte tycker byta hoj är aktuellt.
Är det nån som gjort liknande operation?
Finns färdiga styrkronor med överfall att köpa?
Räcker broms/kopplingsslangar?
All el till styrkontroller?
Är det ens värt att krångla med, börjar man plocka av frontkåpor mm så brukar det ju oftast bli katastrof med all kabel/reläer mm som är gömt därunder.
Det finns en del färdiga kit på t.ex. ebay.de. Det verkar följa med nya bromsslangar, vilket jag tolkar som att originalslangarna inte räcker.

Sök på "superbike lenker kit hayabusa"ebay.de så hittar du en hel del. Det kan eventuellt finnas att köpa hos svenska handlare, men det har jag inga konkreta tips på.

Vad gäller kablar och elektronik så får ni nog räkna med att en del behöver dras om och flyttas för att det inte ska se allt förjävligt ut, men kablarna till reglagen brukar gå att dra om så att de räcker.
 
Det finns en del färdiga kit på t.ex. ebay.de. Det verkar följa med nya bromsslangar, vilket jag tolkar som att originalslangarna inte räcker.

Sök på "superbike lenker kit hayabusa"ebay.de så hittar du en hel del. Det kan eventuellt finnas att köpa hos svenska handlare, men det har jag inga konkreta tips på.

Vad gäller kablar och elektronik så får ni nog räkna med att en del behöver dras om och flyttas för att det inte ska se allt förjävligt ut, men kablarna till reglagen brukar gå att dra om så att de räcker.
Ja men titta vad som dyker upp när man vet vad man ska söka på!! Skall undersökas, tack som faen för länken!
 
Har byggt om flera hojar till fighter. Oftast räcker det att dra om koppling och gasvajrar samt kablarna till reglage. Bromsslang brukar man få köpa en längre. Styret fäster du med en ny krona eller det enklaste o billigaste, borra i befintlig krona och dra fast lösa fästen som du köper på 24mx eller liknande.
 
Detta kanske kan vara något att satsa på, finns i olika höjder och i utförande där du inte behöver byta vajer och slangar. Funderar själv på att höja styret på min Busa.?
 

Bifogat

  • DAC3E6C1-83E2-49D3-A936-A09B2C492DF9.png
    DAC3E6C1-83E2-49D3-A936-A09B2C492DF9.png
    1.1 MB · Visningar: 19
  • 28638BD8-2CA5-40BD-BB93-AC4BD4247CD6.jpeg
    28638BD8-2CA5-40BD-BB93-AC4BD4247CD6.jpeg
    380.9 KB · Visningar: 20
Ingenting räcker. Har jag upptäckt på min Busa.
Dvs det behövs nya
gaswirar
längre bromslang om han har en från bromshandtaget till höger bromsok
(Även om jag rekommenderar två nya direkt från bromshandtaget till vänster och höger ok.
Dragna från oken framåt och runt framsidan av gaffelbenen för att inte fastna i tuta och skrapa kylare, för en kompis ledde dubbla bromslangar bakom gaffelbenen till kylarläckage)
längre kopplingsslang
Och sedan måste
alla elkablar till vänster styre och alla elkablar till höger styre förlängas.

För mig typiskt vinterprojekt.
 
Last edited:
Ingenting räcker. Har jag upptäckt på min Busa.
Dvs det behövs nya
gaswirar
längre bromslang om han har en från bromshandtaget till höger bromsok
(även om jag rekommenderar två nya direkt från bromshandtaget till vänster och höger ok.)
längre kopplingsslang
Och sedan måste
alla elkablar till vänster styre och alla elkablar till höger styre förlängas.

För mig typiskt vinterprojekt.
Litegrann vad jag misstänkte, han trodde nog det var lite mer ” kan du hjälpa mej nån timme så kan vi åka sen” än vad jag trodde och därav frågan här, framförallt kommer det nog braka iväg ordentligt med pengar..
 
Nu är det förstås hojen man redan har, men ”streetfighter” och ”Hayabusa” är väl inte mycket lättare att få ihop än med ”GoldWing” eller ”långgaffel”…

Är det inte sjioukt mycket smartare att sälja Busan och skaffa en hoj med mer upprätt sittställning?

Fotpinnarna är kvar, liksom chassimått och utväxling osv.
 
En bättre investering är att göra nåt åt gubbkroppen. Några veckor med lite träning, marklyft, armhävningar, rygglyft så skall det nog funka bra att åka busa igen.
En snubbe jag åker med ibland kör busa och är 79 år. Han fixar en dagtur på 40 mil småvägar utan problem.
 
En bättre investering är att göra nåt åt gubbkroppen. Några veckor med lite träning, marklyft, armhävningar, rygglyft så skall det nog funka bra att åka busa igen.
En snubbe jag åker med ibland kör busa och är 79 år. Han fixar en dagtur på 40 mil småvägar utan problem.

Ja då borde ju alla klara av det om nu du känner en som gör det ?
 
Nu är det förstås hojen man redan har, men ”streetfighter” och ”Hayabusa” är väl inte mycket lättare att få ihop än med ”GoldWing” eller ”långgaffel”…

Är det inte sjioukt mycket smartare att sälja Busan och skaffa en hoj med mer upprätt sittställning?

Fotpinnarna är kvar, liksom chassimått och utväxling osv.

Man kanske vill ha Hayabusans motor i sin fighter. Jag har sett fighters på hayabusa, och jag tycker inte det sett svårare ut än valfri annan ombyggd sporthoj.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top