Gör en lite kåpa nåt för luftmotståndet?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågar mest av nyfikenhet, gör en liten toppkåpa av modellen som monteras runt framlyktan nåt för luftmotståndet så det finns någon praktisk vinning av den eller är det bara en utseende grej?

Kan tex en så här lite kåpa http://m.ebay.com/itm/172555695965?_mwBanner=1 minska luftmotståndet och lyfta vinden över föraren eller är det bara utseende? Kollar man på gamla racehojar som Norton Manx hade dom ju ibland en liten kåpa eller låg ruta och det borde dom väl inte haft om den inte skulle göra nytta?
 
Den där gör underverk om du ligger platt på tanken, sitter du upp så får du oskön turbulens runt hjälmen.
 
Manxens "ruta" kallas flyscreen och är mest till för att slippa insekter i ansiktet. I början var dom faktiskt gjorda av myggnät. Plast var ju ganska nytt på den tiden, men 1960 började dom göras i akrylplast.
Med dåtida potthjälmar var getingar och annat otyg inte skönt att få i ansiktet.
 
Halvkåporna på Suzuki SV650S och Triumph Sprint RS gör underverk för att minska luftkrafterna på överkroppen.
Men dom är väl lite större än den du tänker på.
Kåpan med original kåpglas på Suzuki GSX1300R fodrar att man ligger ner på tanken för att komma undan luften mot hjälm och överkropp.
 

Bifogat

  • VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    124.2 KB · Visningar: 53
Man måste nog skilja på komfort och luftmotstånd här.

För luftmotståndets skull så tror jag en kåpa bakom föraren gör större nytta än en framför.

Alltså som bakom föraren på bilden tror jag kåpan bakom föraren bidrar mer till toppfarten än den framför.

Det handlar alltså om att stagnationstrycket framför fordonet ökar ganska lite med hastigheten men turbulensen bakom fordonet ger ett undertryck som har betydligt större påverkan.

Tänk på vattendroppen eller flygplansvingen som är helt trubbig i fronten och spetsig i bakkant.
 

Bifogat

  • salt-flats-bike.jpg
    salt-flats-bike.jpg
    49 KB · Visningar: 52
Okej, då kan man kanske förvänta sig något bättre komfort vid tankpressning men inte så mycket mer av en liten kåpa.
 
Min erfarenhet är att du måste prova för att veta. Mycket små skillnader i kåpans form och höjd kan göra stor skillnad för föraren.

Kåpan kan mycket väl ge ett bättre luftmotstånd för en förare som ligger ner på tanken, men kanske orsaka sämre komfort för en förare som sitter upp. Det sista du vill är att kåpan flyttar luftflödet från din bröstkorg till underkanten av hjälmen. Då blir det turbulent och oskönt på riktigt...
 
Min erfarenhet är att du måste prova för att veta. Mycket små skillnader i kåpans form och höjd kan göra stor skillnad för föraren.

Kåpan kan mycket väl ge ett bättre luftmotstånd för en förare som ligger ner på tanken, men kanske orsaka sämre komfort för en förare som sitter upp. Det sista du vill är att kåpan flyttar luftflödet från din bröstkorg till underkanten av hjälmen. Då blir det turbulent och oskönt på riktigt...

Det fenomenet har jag fått på gammel skotern efter att höjt styret och dynan, den ca 12 cm högre körställningen gör att all vind och snö styrs rakt i ansiktet så utan glasögon ser man inget. Är betydligt skönare utan ruta då man får betydligt mindre vind och snö på sig.
 
Halvkåporna på Suzuki SV650S och Triumph Sprint RS gör underverk för att minska luftkrafterna på överkroppen.
Men dom är väl lite större än den du tänker på.
Kåpan med original kåpglas på Suzuki GSX1300R fodrar att man ligger ner på tanken för att komma undan luften mot hjälm och överkropp.

Nu har jag förvisso 2a generationens SV650S men på den är kåpan utformad så att luftdraget blir precis som Alatalo beskriver, dvs att att luftflödet passerar precis i hjälmens underkant, med tillhörande buller och kastbyar i motorvägsfart. Om jag ligger på tanken går det bra, och om jag sträcker upp huvud och överkropp blir det också mycket tystare/lugnare luft. Jag är 1,85 så kanske att den kåpan är utformad efter en japan på 1,60.

2003_SV650S_silver_side_580.jpg
 
Nu har jag förvisso 2a generationens SV650S men på den är kåpan utformad så att luftdraget blir precis som Alatalo beskriver, dvs att att luftflödet passerar precis i hjälmens underkant, med tillhörande buller och kastbyar i motorvägsfart. Om jag ligger på tanken går det bra, och om jag sträcker upp huvud och överkropp blir det också mycket tystare/lugnare luft. Jag är 1,85 så kanske att den kåpan är utformad efter en japan på 1,60.
2003_SV650S_silver_side_580.jpg

Och jag är 172 cm lång. Så jag kom ner det som behövdes !
 
Hej

jag hade Någont liknande på en Honda CB125T års modell 1980 på 80 talet Mc köpt på södermanagatan.
Topp kåpan minns jag inte vart den kom i från :tungan

Jag klämde dit en sony kassett bandspelare den blå modellen :D

Som jag sedan koplade till mitt intecom system i hjälmen Nova hjälm PÅ den tiden :rofl

kröp man ihop bakom denna lilla kåpa på den tiden jag var tvungen att korsa armana för att maxa ut denna lilla mc.

(Dvs vänster hands pek och lång finger på gas rullen sedan höger på vänster handtag så jag kunde ligga ner bakom kåpan HEHE (testade detta endast på rak väg) 1 eller 2 ggr :Bugar visst den toppa väll ca + 5-10 på topp hastigheten :tungan Inget jag rekomenderar i dag :7peta

Se bild :yoparty

IMG_0534.JPG

//Robin
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top