Gör ej reklam i denna tråd tack.

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men om det finns någon som vet någon som innan 12.9 kan fixa min frambroms i Stockholmsopmrådet så säg gärna till. Om du själv kan tror jag att du inte får skriva det här utan då måste du PM:a till mig. Om du vet någon som kan så kan du dock lägga upp det, om jag nu begripit reglerna rätt för det blev lite fel när jag skulel ha däcksbyte för ett tag sedan och allehanda däckkrängare började göra reklam. Swedie vart fett lack och rensade typ hela tråden, inkl det inlägg där en av krängarna kallade mig vattenskalle.

Jag är inte intresserad av att åka runt hela världen för att få det gjort. Och jag åker inte till någon smart snubbe som jobbar på typ MC Varuhuset, då kör jag hellre utan broms nästan.

Nu antar jag att det är kutym att tala om vad som skall göras:
Inge aning

Men:
Bromsen är svampig. Belägg mm är bra. Det kan vara luft i dem. Vet ej. Om jag visste skulle jag inte behöva be om hjälp.

Eventuellt vill jag ha stålomspunnet monterat också men det beror på om jag får tag på något för det verkar lika lätt som att få Kosher i Fittja ungefär.

Jag betalar så klart, men endast litet. Pratar dock flitigt och frågar smarta saker under pågående montering.

knalla in på närmaste eller valfri firma och köp stålomspunnen slang
samt kopplingar (mät längden innan så det inte blir för kort) och byt,

passa på med ny bromsvätska

Kolla om beläggen behöver bytas

Många firmor är schyssta och kan hjälpa dig på plats.

Om det är att du inte vill lägga ut massa pengar på något onödigt som bromsar på din båge skulle jag föreslå att du köper en Volvo och handlar på biltema.

Dr.bike här på sh är väldigt duktig på det mesta gällande mc har jag fått för mig! :) Hjälpte mig med div prylar iaf.

Adam

Markus.
Fixa slangar mm kom ner till mig i Södertälje så ska jag hjälpa dig.
Inga problem med det.. ;)

Markus, seriöst. Det där fixar du själv.

Det finns inte så många möjliga orsaker till dina svampiga bromsar. Förmodligen har du luft i dina bromsslangar. Det är skitlätt att bli av med.

1. Köp bromsvätska. Finns lite överallt.
2. Öppna nippeln på resp bromsok. Ser ut som en liten knopp som man kan vrida till med en (fast)nyckel.
3. På denna nippel koppla på en liten gummislang som du leder ner i en tom burk.
4. Öppna behållaren för bromsvätska. Den ena sitter på styret (frambroms) och den andra någon stans på sidan av hojen. Oftast på hojens högersida.
5. Se till att din bromsoljebehållare är (minst) halvfull. Bromsa några gånger på frambromsen. Kolla slangen som du satte vid nippeln om det kommer luftbubblor i den. Forsätt fylla på olja uppe och pumpa sakta med bromsdhandtaget tills det inte kommer bubblor i slangen. Det kan ta ett tag.
6. Dra åt nippeln
7. Upprepa 1-6 för bakbromsen.

Det där fixar t.o.m du på 30 minuter. Det är faktiskt rätt kul att kunna klara av åtminstone såna här enkla grejjer själv. Obs att bromsvätskan är starkt frätande. Får du på kläderna har du förstört dom. Handskar kan vara en bra ide om det är första gången.

Vill du ha stålomspunnet?

1. Köp stålomspunna slangar i rätt längd. Nån här på forumet ger dig måtten.
2. Öppna resp nippel. Pumpa ur all olja ur systemet (dvs fyll ej på däruppe)
3. Montera bort gammal slang.
4. Montera på ny slang.
5. Fyll på olja tills du inte har luft i systemet längre (from p1 ovan)
6. Provbromsa och se så att det inte läcker nånstans
6. Klart.

Dr.bike här på sh är väldigt duktig på det mesta gällande mc har jag fått för mig! :) Hjälpte mig med div prylar iaf.

Adam

Ja, han var bokad men bestämde att han skulle stanna kvar i tjotahejti en vecka till. :mad: :mad:

Det finns inte så många möjliga orsaker till dina svampiga bromsar. Förmodligen har du luft i dina bromsslangar. Det är skitlätt att bli av med.

2. Öppna nippeln på resp bromsok. Ser ut som en liten knopp som man kan vrida till med en (fast)nyckel.
3. På denna nippel koppla på en liten gummislang som du leder ner i en tom burk.
4. Öppna behållaren för bromsvätska. Den ena sitter på styret (frambroms) och den andra någon stans på sidan av hojen. Oftast på hojens högersida.
5. Se till att din bromsoljebehållare är (minst) halvfull. Bromsa några gånger på frambromsen. Kolla slangen som du satte vid nippeln om det kommer luftbubblor i den. Forsätt fylla på olja uppe och pumpa sakta med bromsdhandtaget tills det inte kommer bubblor i slangen. Det kan ta ett tag.
6. Dra åt nippeln

Det där fixar t.o.m du på 30 minuter. Det är faktiskt rätt kul att kunna klara av åtminstone såna här enkla grejjer själv. Obs att bromsvätskan är starkt frätande. Får du på kläderna har du förstört dom. Handskar kan vara en bra ide om det är första gången.

4. Montera på ny slang.
6. Klart.

Information overload.
:3freak

Jag vet inte vad nippel är, orkar inte bry mig heller.
Om du kan kan ju du komma hit och ordna det förresten, eller så kommer jag till dig?
Jag kan bjuda på pepparkaka eller något.
Stålomspunnet vill jag ha men ingen vill sälja, pratat och mailat med flera men det finns tydligen utrymme för serviceförbättring i styling-mc-branchen...

Last edited:

6. Dra åt nippeln

4. Montera på ny slang.
6. Klart.

Om Markus inte spänner sin kedja själv är sannolikheten rätt hög att han inte vill greja med sina bromsar heller :gnissla

Ja, han var bokad men bestämde att han skulle stanna kvar i tjotahejti en vecka till. :mad: :mad:

Information overload.

Om du kan kan ju du komma hit och ordna det förresten, eller så kommer jag till dig?
Stålomspunnet vill jag ha men ingen vill sälja, pratat och mailat med flera men det finns tydligen utrymme för serviceförbättring i styling-mc-branchen...

Ta loss klossarna, de ska gå lätt att ta i och ur oket.

Pumpa på bromsen och se om alla kolvar rör sig.

Allt orginal på R1:a duger som det är, om du inte race:ar som en blåjude.

Ganska övertygad om att klossar kolvar går trög.

Lycka till PM:a om du vill ha hjälp.

Information overload.

Stålomspunnet kan du beställa av nån mek på Hydroscand. Bjussar du dom på fika så ska du se att du får slangar i exakt rätt längd för en spottstyver.

Frambromsen lämnar lite i övrigt att önska. Helt rätt, slå på stålomspunnet.

Om Markus inte spänner sin kedja själv är sannolikheten rätt hög att han inte vill greja med sina bromsar heller :gnissla

Äntligen någon som begriper problemets grundorsak, kompetens och motivation saknas fullständigt.

Tack men nej tack.
För att beskriva problemets omfattning:
Jag byter inte halvjulsglödlampa på bilen själv.

Last edited:

mina kolvar går trögt, vad skall man göra åt saken.
Har gjort rent å grejjer men de blir inte bättre:mad:

Jag kan erbjuda mig att stå och ljuga politik, invandring, dricka kaffe medans nån annan gör jobbet. Deal?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma