Gör din egen undertail.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag håller själv på att fixxar iordning min egna orginal tail till errsexxan.
Perfekt för den som inte orkar beställa en ny färdig(läs har råd :tungan )

Det enda som behövs är såg/hobbykniv, plast, lödtång, limm, spackel, färg.

Först börjar man med att skära ut den fula flärpen. Sedan kapar man ut en passande plastbit i passande material i mitt fall vart det en back från ericsson som passade bäst. Sedan tar man lödtången å värmer ihop plasten med undertailen. Sätt plastskivan helst på ovansidan! vilket inte ja gjorde :huvet Sen limmar man för att vara 100a på att det sitter.

Slipa ner onödiga kanter sen på med spackel. Bearbeta tills du får fram det resultat du vill ha sen är det bara på med primer å lacka efter det. :banana

Återkommer med bilder när min är klar...

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    13.7 KB · Visningar: 298
  • 3.JPG
    3.JPG
    21.6 KB · Visningar: 277
  • fetast.JPG
    fetast.JPG
    25.6 KB · Visningar: 247
  • sss.JPG
    sss.JPG
    19.5 KB · Visningar: 230
  • s11.JPG
    s11.JPG
    23.3 KB · Visningar: 217
  • s12.JPG
    s12.JPG
    28.7 KB · Visningar: 421
Jag gjorde nästan på samma sätt der blir snyggt bara man orkar slipa och putsa några varv. Hur gick det med missljudet förresten?

xXx40 skrev:
Orkar du lägga upp en liten arbetsbeskrivning? :)
Kan jag väl. :)
Först tog jag bort orginalstänkan och klippte sedan till en mall i papp. Efter det sågade jag ut en undertray i massonit. (För att se hur det skulle se ut.)
Funderade länge på om jag skulle plasta en i glasfiber, men kom fram till att det är ett j-vla jobb att slipa, spackla, slipa, spackla och lacka.:näsblod Velade sedan ganska mycket om jag skulle ha alu-plåt eller plexiglas. Efter att ha bestämt mig för plexiglas så köpte jag alu-plåt. :3freak

Efter detta var det bara att såga ut formen på plåten. (Gjordes med elektrisk sticksåg) Det var lite svårt, fick ta det lite försiktigt så att jag inte bockade plåten. Borrade hål för skruvarna, slipade kanterna, satte dit en skylthållare, gjorde en batterilåda och sen var det klart. Tycker det blev rätt snyggt när undertrayen har samma färg som ram, sving mm.

Satte blinkerserna här...

Bifogat

• blinkers.jpg
    blinkers.jpg
    38.8 KB · Visningar: 559
Last edited:
fråga: fixar du besikningen med blinkers på bakre fotpinnarna?

funderade på en liknande modell, men det känns som att dom inte skulle synas från typ lastbilar och så?

xfader skrev:
fråga: fixar du besikningen med blinkers på bakre fotpinnarna?

funderade på en liknande modell, men det känns som att dom inte skulle synas från typ lastbilar och så?

Jag besiktigade nu i höst, så nu kan jag köra två sessonger utan probelm. :tungan Vet inte riktigt hur bra blinkerserna kommer att synas, får se när jag tar ut den. Tyckte bara det var lite annorlunda med blinkerserna där. De syns bra bakifrån, men kan tänka mig att avgassystemet skymmer lite från sidan. Får väl kompencera det med ägghalvor där fram i kåpan.

uppdateringar

jaha då var man halvvägs. testade å lägga på ett lager för å se hur ojämt det var ska spackla en gång till... så här ser det ut för tillfället... :tomten

Bifogat

• under2222222.JPG
    under2222222.JPG
    38.8 KB · Visningar: 339
  • undertail22222.JPG
    undertail22222.JPG
    34 KB · Visningar: 236
Fan va nice Ola :tummenupp , en sån får jag nog ta o trixa till. Vill ju helst inte pajja originalaren (kan ju va bra på besiktningen) Thnx!!

MostWanted skrev:
jaha då var man halvvägs. testade å lägga på ett lager för å se hur ojämt det var ska spackla en gång till... så här ser det ut för tillfället... :tomten

Ser ut att blir snyggt. Vilken färg ska det slutligen bli?

MostWanted skrev:

Ser ut att bli riktigt snyggt, men måste man inte ha originalet till besiktningen :va , Annars var det min första tanke när jag köpte hojen (kapa flärpen)
Väntar på bilder när det e klart :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...