Gömda meddelanden i låtar

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Har nu under kvällen roat mig med att lyssna på gömda meddelanden i olika låtar.
Hittade den här länken: http://jeffmilner.com/backmasking.htm och blev väldigt nyfiken på flera gömda meddelanden.
Kom även på vissa saker som The Beatles gjorde. Exempelvis i slutet av låten Strawberry Fields Forever så hör man ett tåg och någon röst som säger -I burried paul.

Någon som vet fler låtar med gömda meddelanden? Någon som kanske kan förklara The Beatles skivomslag där det var massor av skumma prylar.

/M

Judas Priest var väl upp i rättegång för att nån av deras låter innehöll ett meddelande om man spelade skivan baklänges?Har för mig att dom blev friade!

Led Zeppelins 'Stairway to Heaven' är väl den mest kända, sök en sväng på Google så finns det en hel del om det. Det finns bara ett par riktiga baklängesmeddelanden som jag vet om, det bästa är väl Pink Floyds 'Empty Spaces', det lyder: "Congratulations. You have just discovered the secret message. Please send your answer to old pink, care of the funny farm."

Personligen tror jag inte det är nån som medvetet har skapat baklängesfraser (förutom då de som verkligen är inspelade baklänges), det låter mest som två påsar bullshit för mig...

Jo, det handlar väl mer om vad man VILL höra, inte vad som hörs ;). Man kan igentligen få det till vad fasiken som helst när man spelar saker baklänges, bara man vill tillräckligt mycket =)

jonte76 skrev:
Judas Priest var väl upp i rättegång för att nån av deras låter innehöll ett meddelande om man spelade skivan baklänges?Har för mig att dom blev friade!

Just den är lite intressant, covern "Better by you better than me" sades innehålla frasen "Do it" om man spelade den baklänges vilket alltså skulle vara en uppmaning till självmord. Om man nu vill begå självmord så tycker jag personligen att det verkar bättre att lyssna på "Beyond the realms of death" från samma platta framlänges ,bara en tanke.....

Chris Ash skrev:
Just den är lite intressant, covern "Better by you better than me" sades innehålla frasen "Do it" om man spelade den baklänges vilket alltså skulle vara en uppmaning till självmord. Om man nu vill begå självmord så tycker jag personligen att det verkar bättre att lyssna på "Beyond the realms of death" från samma platta framlänges ,bara en tanke.....
Hela den rättegången handlade om ett par bittra amerikanska föräldrar som försökte bli rika genom de löjligt höga skadeståndssummor som kan betalas ut i det landet.

jonte76 skrev:

"I played the track 'Exciter' backwards and suggested to the judge that what he'd heard was, 'I asked her for a peppermint. I asked her to get me one'. When the judge heard it, his eyes lit up. It was as if he realized how ridiculous the whole thing was."- Rob Halford, What's on TV 9, March 15, 2002

Det är väl bara att lyssna på låtar som "Ansiktburk", "Dörrmadrass" eller nu senast den ryska nationalsången, ger någon dig en text med vad som påstås höras så hör du den texten!

wierd al har väl gjort en låt där han säger "why are you listening to this song backwards" om man spelar den baklänges?

imaster skrev:
Led Zeppelins 'Stairway to Heaven' är väl den mest kända, sök en sväng på Google så finns det en hel del om det. Det finns bara ett par riktiga baklängesmeddelanden som jag vet om, det bästa är väl Pink Floyds 'Empty Spaces', det lyder: "Congratulations. You have just discovered the secret message. Please send your answer to old pink, care of the funny farm."

Personligen tror jag inte det är nån som medvetet har skapat baklängesfraser (förutom då de som verkligen är inspelade baklänges), det låter mest som två påsar bullshit för mig...

Ok. Vad finns det för dolda budskap i stairway to heaven då?

(jag är för trött för att googla nu...)

Roligaste svaret på detta jag hört var Judas Priest(?) som sade något i still med: "Om vi skulle bemöda oss med att lägga in några dolda budskap skulle det vara 'Buy more records'"

Ozzy höll på att bli stämd för att nån hade hört "shot shot shot" i en av hans låtar.

lite annorlunda medelande mn det är nått band som sjunger "sunday, bloody sunday" och det låter nästan som "små negrar i sanden" med skånsk dialekt.

Kobolt skrev:
lite annorlunda medelande mn det är nått band som sjunger "sunday, bloody sunday" och det låter nästan som "små negrar i sanden" med skånsk dialekt.
om det är U2:s låt du menar så krävs det mer än bara fantasi för att höra det meddelande som du skrev.

*/ ?>
Back