Går ojämnt, ryckigt vid låga varv.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej! Idag dök det upp ett problem med min hoj. GPZ500 från 1996.

På låga varv (under 4000 cirka) går den lite ryckigt vid lågt till mellan gaspådrag, den hackar fram kan man säga. Står man på tomgång och ska varva upp tvekar den lite, går orent innan man kommit upp i varv.
På höga varv vid högt gaspådrag går den fint som vanligt.

Det första jag tänkt prova är att byta tändstift. Inte gjort det under tiden den varit i min ägo (1 år).
Har sökt runt lite på forumet efter folk med liknande problem och hittat en del tänkbara orsaker.

Kanske skit i förgasarna?
Lågfartsmunstycken (vet inte vad det är riktigt) igensatta?
Förgasarna osynkade? (för någon vecka sedan drog jag om gasvajern och skruvade då loss den vid förgasarna, kanske inte fick ihop det exakt som det var? Har dock gått bra kanske 20 mil sen dess)

Kan inte komma på riktigt vad som kan ha orsakat. Körde några mil motorväg sen 2 km i stan innan jag ställde den. Tvättade den tidigare idag men det dök inte förrän efter första körningen.

Kan det vara något mer som spökar? När jag ändå sätter igång och pillar menar jag.
Tacksam för svar.

Mvh

till 80% är det skit i någon av förgasarna och då troligast låfartsmunstycket.

Det blir till att riva lös fuggarna och pilla sönder allt som går att at lös inne i en förgasare. Rengör lågfartarna noga med mässingtråd från borste om du har broska. har du tid så kan du lägga dom i ett bad med kalkosan eller vad det heter finns på vilken mataffär som hellst på kemihyllan. Låt det stå hellst minst 12tim då kan dom vara som nya. Besikta noga så hålen igenom lågfartarna ser lika stora ut innan montering.

till 80% är det skit i någon av förgasarna och då troligast låfartsmunstycket.

Det blir till att riva lös fuggarna och pilla sönder allt som går att at lös inne i en förgasare. Rengör lågfartarna noga med mässingtråd från borste om du har broska. har du tid så kan du lägga dom i ett bad med kalkosan eller vad det heter finns på vilken mataffär som hellst på kemihyllan. Låt det stå hellst minst 12tim då kan dom vara som nya. Besikta noga så hålen igenom lågfartarna ser lika stora ut innan montering.

Får bli helgens nöje.
Är detta medlet du menar?
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=167480&stc=1&d=1160904779
Är det säkert för packningar och liknande?
Är det bara att skruva ner förgasaren i molekyler och lägga den i badet?

Man gjort rent lite förgasare på moppe som ung så jag hoppas det går bra.

Tack för ditt svar!

Får bli helgens nöje.
Är detta medlet du menar?
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=167480&stc=1&d=1160904779
Är det säkert för packningar och liknande?
Är det bara att skruva ner förgasaren i molekyler och lägga den i badet?

Man gjort rent lite förgasare på moppe som ung så jag hoppas det går bra.

Tack för ditt svar!

Ja du har hittat Lysande. Munstyckena kan du lägga i åtminstonde.

Glöm ej rengöra trottelspåren och besikta membranen till trottlarna! smörj ej in trottelspåren med någon olja!! endast rent så dom går snorlätt. Flotörnålsätet kan du slipa in med tandkräm på en örontopps för bästa tätning:tummenupp Och är det löstagbart flotörnålsäte så ta även bort det och besikta så det är rent bakom det och vidare ända till bränsleslang.
Jag hoppas du har trycklufft? så du kan tokblåsa överallt när munstyckerna är ur.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti