Går inte ner till tomgång

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Har en NSR125'a som beter sig lite mysko, om man startar den när den är kall så lägger sig tomgångsvarvet fint på 1500rpm, för att sedan gå upp till 2'rpm efter nån minuts körning. Men när hojen har blivit genomvarm så vill den inte gå ner till tomgång när man frikopplar o släpper gasen, utan den lägger sig på drygt 3000varv för att sedan sakta, sakta gå ner till 2'rpm. Det går också att släppa ut kopplingen lite o på så sätt få ner varvet till tomgång och det ligger kvar där när man frikopplar igen...

Antar att det har något med bestyckningen att göra? typ att den är inställd för snålt på lågfartsnålen? Eller är jag helt ute virrar?

Kan vara många saker. Hade först gissat på tjuvluft som sagt, prova med lite startgas. Sen finns det dom som ställer in tomgången på gaswiren osv, blir ingen stabil tomgång då heller. finns många exempel men kika tjuvluften. :tummenupp

Okej, ska kolla med startgas i morron(inte tror ni väll grannarna blir sura om man drar igång den o kolla nu? :tomten )

Återkommer med resultatet!

Har nu provat att spraya startgas över i stort sett hela hojen, men inte den minsta antydan till förändrat motorvarv...Däremot upptäckte jag en lustig sak, Om jag sprutade direkt på luftfiltret så dör motorn om jag inte hjälper till med gasen? Trodde meningen va att varvet skulle öka, inte minska? Aja, det verkar iaf inte som att den drar tjuvluft..

Nån som har mer förslag på vad det kan vara?

HanneZ skrev:
2464436 Jao? Mellan förgasaren och luftburken?

Definitionen av tjuvluft är ju oönskad luft EFTER att gasblandningen har mixats till, d.v.s efter venturi.
tjuvluft är ju luft som SPÄDER blandninen till mager blandning, med ofta ett resultat av orolig tomgång eller rusande motor.

Kamikaze kid skrev:
2464453
Har du kollat att wiren int kläms nånstans?
Går trotteln ner i botten som den ska?

Blev hojen ren av startgasen?:D

Trotteln går ner i botten, så jag tror inte det är några problem där.

Hojen blev blank o fin :tomten

EBS skrev:
Dom är sånna, den jag hade gjorde precis likadant.

Säker på att du inte hade samma fel som jag har på min? vad det nu är :tungan
Aja, jag kan ju iaf hoppas på att du har rätt .

Dr.Bike skrev:
2464459 Definitionen av tjuvluft är ju oönskad luft EFTER att gasblandningen har mixats till, d.v.s efter venturi.
tjuvluft är ju luft som SPÄDER blandninen till mager blandning, med ofta ett resultat av orolig tomgång eller rusande motor.
Men om den inte drar luften genom luftfiltret så späder man ju också ut blandningen?

HanneZ skrev:
2464710 Men om den inte drar luften genom luftfiltret så späder man ju också ut blandningen?

Nix.
Så länge luften bara är luft, kan inget spädas.
Är du med?

Det är alltså som jag sa, BARA om det kommer in EXTRA luft i den redan befintliga blandningen som man talar om tjuvluft.

Delvis har du rätt i tanken, om man tänker sig att man t.ex plockar bort filtret till vakuumfuggar. Då går ju hojen som en påse nötter.
Detta beror OXÅ på mager blandning så det NU kommer mer luft än vad munstyckena klarar av att leverera till.
Men det är ff inte tjuvluft.
Trots att resultatet liknar varann :tummenupp

Jag tappade en skruv i insugsröret till cylindern och tomgång blev inte direkt högre kan jag ju säga (gick runt 500 rpm ett par sekunder sen dog den). Grymt häftigt när den sköt luft och bensin rakt ut på mitt vänstra ben när den dog, skinnstället luktar bensin i knähöjd nu... :hihi

Synd att man ska hitta de där felen EFTER man rivit halva hojen för att kolla förgasarna... :näsblod

värt att prova

Ställt in tomgången som man ska göra enligt handboken.
Brukar ju vara något i stil med att först ställa luftskruven X antal varv.
Sedan typ ba skruva in tomgångsskruven så hojjen har en tomgång på X RPM
Sen köra hojjen varm.
Sen ställa sluftskruven så att den är mitt emellan gränserna...
alltså typ gänga in den tills motorn ändrar varvtal(så att den går dåligt).. sedan gänga ut den tills motorn ändrar varvtal (så att den går dåligt) ..sen ställa luftskrven där mitt e mellan.... hoppas du förstår hur jag menar.
Sen ställa tomgången så den är X RPM.

Jag förutsätter att du redan haft isär HELA gasaren och rengjort med tex Locktite 7063 eller likande.

Testa ta lös lågfartsmunstycket, rengår det noga, med tex Locktite 7063.
Låt det torka, och se hur det ser ut, är det beläggningar på det, kasta bort, och köp nytt...(kanske då nån storlek större?)

slut på ideer för stunden...

nait skrev:
2465091
Jag förutsätter att du redan haft isär HELA gasaren och rengjort med tex Locktite 7063 eller likande.

Inte ännu, hade hoppast på nått enklare :) Att få loss förgasaren på min hoj är inte helt enkelt, känns som att hela hojen är uppbyggt runt förknasaren liksom:)

Aja, får ta o göra det i morron, kan passa på o kolla bestyckning o grejor då med...

Tack för alla tips!:)

Jag är inte så het på NSR, så jag vet inte om din är en 2t eller 4t (för dom nya är väl 4t??). Men är det en 2t så ta och kolla hur dina reedblad ser ut. Om dom tätat ordentligt och inte är spruckna. Jag hade problem med att min cross inte ville krypa ner på tomgång ordentligt när reedsen började ge upp. Till slut blev den svårstartade och gick dåligt istället.

Är det inte 2t eller att den saknar reeds så ber jag om ursäkt och kryper in i kojan igen. :tungan

Fräd skrev:
2465516 Jag är inte så het på NSR, så jag vet inte om din är en 2t eller 4t (för dom nya är väl 4t??). Men är det en 2t så ta och kolla hur dina reedblad ser ut. Om dom tätat ordentligt och inte är spruckna. Jag hade problem med att min cross inte ville krypa ner på tomgång ordentligt när reedsen började ge upp. Till slut blev den svårstartade och gick dåligt istället.

Är det inte 2t eller att den saknar reeds så ber jag om ursäkt och kryper in i kojan igen. :tungan

Japp, den är 2t. Får ta o plocka isär alltihopa o kolla hur det set ut då:)

Kamikaze kid skrev:
Hade du pillat med nått när detta började eller kom det bara sådär?

Har precis köpt hojen, hade kört kanske totalt 30 mil när jag upptäckte att den strular lite...

Fräd skrev:
2465516 Jag är inte så het på NSR, så jag vet inte om din är en 2t eller 4t (för dom nya är väl 4t??). Men är det en 2t så ta och kolla hur dina reedblad ser ut. Om dom tätat ordentligt och inte är spruckna. Jag hade problem med att min cross inte ville krypa ner på tomgång ordentligt när reedsen började ge upp. Till slut blev den svårstartade och gick dåligt istället.

Det var väl på 1800 talet senast 2t inte hade reeds. :va

Back