Går inte att varva upp och smäller från avgassystemet

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Jag har dragit igång ett bobberbygge baserat på en LS 650 Savage.
Köpte ett rullande chassi med rasad motor. som tur var hade kollegan en Savagemotor stående som omgående transplanterades in i mitt chassie.

När kollegan hade motorn i sin hoj så gick den inte att varva upp till mer än ca 3000 rpm och dessutom så smäller det en del från avgassystemet. Samma resultat fick givetvis jag när jag startade upp den.

Jag är endast amatörbegåvad när det gäller att mecka med motorer men eftersom motorn betedde sig likadant i ett annat chassie så måste det ju vara motorn i sig som strular och inte CDI, förgasare, tändspole osv. Allt det är nytt för denna motor.

Kvar kan jag tänka mig att det antingen behövs ventiljustering eller att tändningen skulle stå fel. Gällande tändningen så vet jag inte om den går att justera. Jag tycker mig ha läst att CDI:n justerar själv efter behov och att det således inte behövs göras manuellt. Dock så blev böj och ljuddämpare jäkligt varma omgående när man startat.
Kan tyvärr inte avgöra om det är normalvarmt eller extremt.

Vad finns det förrutom ventiljustering/tändning som kan vara anledningen till mina problem?
Tips mottages tacksamt så man vet i vilken ände man skall börja.

// Bjarras

Jag tänker direkt CV-förgasare utan luftburk.
Varma headerpipes och avgassmällar på avslag = mager blandning.
Bobberbygge, då brukar man inte vilja ha kvar luftburken = mager blandning

Bygget har inte kommit så långt än så original luftburk med luftfilter sitter kvar.
Avgassmällarna finns på jämn gas samt vid uppvarvning. Vid ett visst varvtal, uppskattar det till ca 3000, går det inte att varva mera. Tar liksom stopp.
Förgasaren har jag inte mixtrat med alls, men motorn har haft flera originalförgasare monterade på sig med samma resultat.

Garanterat något med tändningen.. Vet ej vad men där hade jag börjar leta..