Går inte att varva upp och smäller från avgassystemet

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
Yamaha Warrior
Jag har dragit igång ett bobberbygge baserat på en LS 650 Savage.
Köpte ett rullande chassi med rasad motor. som tur var hade kollegan en Savagemotor stående som omgående transplanterades in i mitt chassie.

När kollegan hade motorn i sin hoj så gick den inte att varva upp till mer än ca 3000 rpm och dessutom så smäller det en del från avgassystemet. Samma resultat fick givetvis jag när jag startade upp den.

Jag är endast amatörbegåvad när det gäller att mecka med motorer men eftersom motorn betedde sig likadant i ett annat chassie så måste det ju vara motorn i sig som strular och inte CDI, förgasare, tändspole osv. Allt det är nytt för denna motor.

Kvar kan jag tänka mig att det antingen behövs ventiljustering eller att tändningen skulle stå fel. Gällande tändningen så vet jag inte om den går att justera. Jag tycker mig ha läst att CDI:n justerar själv efter behov och att det således inte behövs göras manuellt. Dock så blev böj och ljuddämpare jäkligt varma omgående när man startat.
Kan tyvärr inte avgöra om det är normalvarmt eller extremt.

Vad finns det förrutom ventiljustering/tändning som kan vara anledningen till mina problem?
Tips mottages tacksamt så man vet i vilken ände man skall börja.

// Bjarras

Jag tänker direkt CV-förgasare utan luftburk.
Varma headerpipes och avgassmällar på avslag = mager blandning.
Bobberbygge, då brukar man inte vilja ha kvar luftburken = mager blandning

Bygget har inte kommit så långt än så original luftburk med luftfilter sitter kvar.
Avgassmällarna finns på jämn gas samt vid uppvarvning. Vid ett visst varvtal, uppskattar det till ca 3000, går det inte att varva mera. Tar liksom stopp.
Förgasaren har jag inte mixtrat med alls, men motorn har haft flera originalförgasare monterade på sig med samma resultat.

Garanterat något med tändningen.. Vet ej vad men där hade jag börjar leta..

tändningen / statorn/ pick up´n. (det som sitter innan för motorkåpan)
har kamaxeln hoppat ett hack?

gå tillbaka o fråga han du fick motorn av o hör vad som hände när den börjad gå illa
då vet du kanske lite mer om vart du ska börja leta
typ har han haft isär den ?
pillat på tändningen ?
osv

Motorn gick så här när han köpte den. Oss veterligen har inte motorn varit öppnad.
Vad jag fått fram än så länge så finns det inga justeringsmöjligheter i motorn för tändningen.

Jag börjar med att göra en ventiljustering för att i alla fall eliminera den frågan.
Kvarstår problemet så får jag plocka ner tändning/stator för att se ifall jag kan se något självklart fel.
Jag har ju verkstadsmanualen till hojen så att montera ihop det som det skall göras går.
Dock så tycker jag att manualen är ganska otillräcklig då det verkar saknas en del info när det kommer till
justeringar och kontroller så att allt står rätt till.

Med vänlig hälsning Björn

Motorn gick så här när han köpte den. Oss veterligen har inte motorn varit öppnad.
Vad jag fått fram än så länge så finns det inga justeringsmöjligheter i motorn för tändningen.

Jag börjar med att göra en ventiljustering för att i alla fall eliminera den frågan.
Kvarstår problemet så får jag plocka ner tändning/stator för att se ifall jag kan se något självklart fel.
Jag har ju verkstadsmanualen till hojen så att montera ihop det som det skall göras går.
Dock så tycker jag att manualen är ganska otillräcklig då det verkar saknas en del info när det kommer till
justeringar och kontroller så att allt står rätt till.

Med vänlig hälsning Björn

Nu vet jag inte hur det är på din hoj, men på min gammelhoj så är det en mekanisk konstruktion som förskjuter pickupen och därmed ändrar tändpunkten vid högre varv. Om denna inte funkar som den ska, eller om den bara kärvar lite, så kan hojen funka bra på tomgång/låga varv, men när man varvar upp så tänder hojen vid fel läge.

Kan kanske vara värt att kolla upp först då det är mycket enklare att fixa än att börja riva isär motorn.

Jag har faktiskt en skrotmotor som ligger demonterad och har kollat på den.
Den motorn rasade pga att ventilerna trillade ner i cylindern och ställde till med lite oreda...

Pickupen är fast monterad och kan ej förskjutas.
Den läser av en markering på svänghjulet och svänghjulet i sig är fast monterat med bla 6 m8.
Det enda vad jag kan se som kan fela i den konstruktionen är om någon har haft av svänghjulet och återmonterat det fel med 1 "håls" förskjutning på bultmönstret. Det innebär att avläsningspunkten på svänghjulet hamnar ca 4 cm fel i förhållande till pickupen.

Eftersom att skrotmotorn fungerade fram till raset så får jag förutsätta att svänghjulet sitter rätt på den.
Genom att ställa skrotmotorn i TDC och även ställa den bra motorn i TDC så kan jag jämföra sinsemellan om svänghjulet sitter rätt. Gör det det så kan jag inte tänka mig något annat i tändningen som kan vara fel.

Låter det rimligt?

// B

Kolla om det är rätt tändstift. Råkade ut för ett liknande fel när jag bytte till nya moderna stift i en gammal Honda. Avståndet var för stort på stiften så tändningen orkade inte med att tända gnistan när man gasade över ett visst varvtal.

Kan inflika med att min wr426, bluddrade satan och baktände genom förgasaren. Felet var att jag oljat luftfiltret lite väl så lågfartsmunstycket satt igen. Efter rengöring av förgasare och stift så gick den perfekt igen.

Har dock liknande problem på en kina fiddy som jag inte får rätt på. Men på yamman så va de förgasaren som skapade alla de symptom du beskriver. Hur mycket dessa motorer är besläktade med din låter jag de visa sia om, men kanske kan hjälpa dig något.
Lycka till.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...