går inte att växla på höga varv??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har en kompis som har en fyrtakshoj från tidigt 80-tal.
rödmarkeringen ligger vid 10.000 varv
om han drar den upp till 6000 varv går det att växla upp
om han accelererar upp över 6000 varv går det inte att växla upp
om han drar den till över 6000 varv måste han bromsa så att varvet sjunker ner till 6000 eller lägre igen för att kunna växla men han måste då också trycka växelspaken två gånger uppåt för att växeln ska hoppa i.
är det någon som har en aning om vad som skulle kunna vara fel?
 
Prova med att dra in kopplingen eller släpp gasen ett ögonblick. :D
Skämt åsido, men kolla om den frikopplar då höga varv. Går det att växla ner?
 
bippen skrev:
Prova med att dra in kopplingen eller släpp gasen ett ögonblick. :D
Skämt åsido, men kolla om den frikopplar då höga varv. Går det att växla ner?

jag tror inte att han har testat att växla ner när varvräknaren börjar närma sig rödmarkeringen. undrar varför ;)
 
UrbanTiger skrev:
Växelkulissen kan ju vara lite trött och sliten.

En skopa valfett i oljan kan hjälpa :banana

ok..
men jag förstår inte hur växelkulissen ska kunna fungera olika på olika varvtal?
 
bmwjohan skrev:
jag tror inte att han har testat att växla ner när varvräknaren börjar närma sig rödmarkeringen. undrar varför ;)
över sex när det är rött från tio???? Det måste ju vara minst två växlar?
 
bippen skrev:
över sex när det är rött från tio???? Det måste ju vara minst två växlar?

det har du nog rätt i ja. men jag tror inte att han har provat att växla ner. får säga ut honom att testa det.
 
1. Vad är det för knarr?
2. Gäller det alla växlar? Dvs 1->2, 2->3, 3-> Jaja, du förstår säkert vad jag menar.
3. Hur långt har härken gått?
4. Mycket "allmänt" slitage? Dvs kan man misstänka att den har gått ännu längre än vad mätaren visar?

Jag utgår från att kopplingen är korrekt justerad och att ev växellinkage inte är tokglappt eller osmort?
 
Känner igen starten på tråden!!!!


"jag har en kompis som har en fyrtakshoj från tidigt 80-tal."

Är det nånting helt på den hojjen?

Ett tips...Byt hela hojen! :tummenupp
 
vbad är det för hoj egentligen, det är mycket fel på den.
Tycker det låter som om den gjort sitt jag.
10k varv tyder ju på en mindre hoj iaf, på den tiden fanns inte högre varv uppfunnet på hojarna ännu:-)
 
Robban_C skrev:
1. Vad är det för knarr?
2. Gäller det alla växlar? Dvs 1->2, 2->3, 3-> Jaja, du förstår säkert vad jag menar.
3. Hur långt har härken gått?
4. Mycket "allmänt" slitage? Dvs kan man misstänka att den har gått ännu längre än vad mätaren visar?

Jag utgår från att kopplingen är korrekt justerad och att ev växellinkage inte är tokglappt eller osmort?

1. vet inte. tror att det är en kawasaki. en 400'a kanske. lite offroadmodell.
ser ut lite som den här http://www.mcpoolen.se/mc/nya-k-82-z400r.html
fast fulare och med offroaddäck.

2. ja

3. inte en aning

4. ja den är allmänt sliten. den är värd kanske 2000kr
 
Robban_C skrev:
Jag utgår från att kopplingen är korrekt justerad och att ev växellinkage inte är tokglappt eller osmort?

det vet jag faktiskt inte om det är. jag får fråga han lite mer märker jag.
vad dom som gäller för att kopplingen ska va korrekt justerad? ska den frikoppla helt vid ett visst intryck på handtaget eller nått sånt?
 
bmwjohan skrev:
...vad dom som gäller för att kopplingen ska va korrekt justerad? ska den frikoppla helt vid ett visst intryck på handtaget eller nått sånt?
1. Stillastående med ettan ilagd så ska ju inte hojen vilja rulla framåt något märkbart. Dvs om man måste "hålla emot" ordentligt för att inte rulla iväg (på plan mark) så draggar ju uppenbarligen kopplingen.

2. Och med kopplingen utsläppt så ska ju spisen dra fullt utan kopplingsslir. Detta ska provas fullt ut på en högre växel, en koppling som är på gränsen kan slira på högre växlar men inte på lägre (mindre motstånd).

Men det är nog framförallt första punkten som är av intresse i det här fallet.

Säg åt han att han kan få ett skambud som inbyte vid köp av min TLR -99 eller 750R -93! :tummenupp
 
haha snygg hoj, fasen sånt där har man åkt på, fast som tur var i något bättre skick än denna då.
Såg åt han att inte byta mot en TLR, det är bara skräp seru, väsnas och har en ful puckel:-))
 
ok, men då är kopplingen på den korrekt inställd.

det är synd att jag inte har någon bild på den för den är mycket coolare än den jag länkade till :D

ska han byta den till nått blir det nog till en gammal yz som jag har. det är guldhojar det.
 
Silwer skrev:
haha snygg hoj, fasen sånt där har man åkt på, fast som tur var i något bättre skick än denna då.
Såg åt han att inte byta mot en TLR, det är bara skräp seru, väsnas och har en ful puckel:-))
Förtal! Bara förtal!
"Väsnas". Nänä, brummar gött!
"Ful puckel" Jaja, även solen har fläckar!
 
nu vet jag lite mer i alla fall.

hojen är en kawasaki KL 250 sent 70-tal :tummenupp

jag har letat som fan på nätet men kan inte hitta nån bild någonstans tyvärr
 
Roff.. Roff... nu ylar den fint.. så här är det:
kopplingen är helt ok.
turen börja så här: i med 1:an... rusar upp den och släpper kopplingen.
allt är bra än så länge.gasen är fortfarande begravd i sitt maxläge..
det tar en stund men sen upptäcker man att varvräknaren har smygit sig in i det röda fältet. *äntligen* ok, då är det dags att kasta i 2:an.
in med kopplingen och upp med foten. nu ska 2:an ha hoppat i mm.. :)
ut med handtaget och högerhanden vrider sig samtidigt blixtsnabbt neråt.
va i h...... 1:an är fortfarande i. man hinner göra ett par försök utan resultat sen ger man upp och låter varvtalet sjunka ner till ca:6000rpm.
och vips så går det att lägga i 2:an och yla vidare för att sedan bli samma sak när det är dags för 3,4,5. neråt går bättre att växla.
 
UrbanTiger skrev:
Bara att skruva isär och kolla. Som jag menade tidigare är det antagligen växelkulissen/trumman som är glappig och sliten. Lite svets och filjobb kan ju fixa det hyggligt nästan gratis :tummenupp

Uppdatera gärna med facit sen............

Tack så mycket.. det ska jag göra.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top