Går inte att starta efter en kall natt....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Har en Ducati 620ie - 04. Efter en frostnatt gick det inte att starta den. När jag trycker på startknappen klickar det bara till i startmotorn, den går inte runt.
Jag har testat att ladda batteriet, men trots att det är fullladdat drar det inte runt startmotorn.
Vad tror ni det kan vara?
Funderar att köpa ett nytt batteri och se om hojen kräver ett nytt batteri, men den borde ju starta med ett fulladddat gammalt batteri.
Det som sitter i nu är ett Yuasa. Det konstiga är att den har gått utan problem tidigare och att det gamla batteriet laddades på 5 min så det var inte totalt urladdat.

Det ända jag gjort är att jag bytt ljuddämparna från orginal till Dan moto. Men jag har kört ca 4 mil med dem utan problem.

Prova starta den med startkablar för att se om det är batteriet eller något annat.
Du kan också kolla spänningen över batteriet, både med tändningen av och på för att se om det diffar mycket.
Går en cell sönder kan laddaren visa fullt men batteriet levererar inte kräm nog för att dra igång hojen.

Om du har en finlandsfärja och tankar den full, går det då åt lika mycket soppa som att tanka hojen full?

Ett batteri tappar kapacitet över tid, mao kanske ditt fulladdade batteri har 50% (exempel) kapacitet kvar jämfört med ett nytt. Då blir spänningen alldeles för låg när du försöker starta hojen och det händer inte ett smack. Köp ett nytt batteri, det löser högst troligt problemet.

Vill du dubbelkolla så testar du så klart att kabla igång den från en bil, eller springa igång den först.

Vart med om det på bil ett par gånger,för mig hade en cell kortats.

Visade fullt med laddaren på och funkade tills man vred på starten då dog allt.

Kabla igång den,funkar det så byt batteri.

Henrik

Precis så där beter sig uttjänta batterier. De tar inte emot laddning utan spänningen
stiger så laddaren tror det är fullt. Hur länge lyser helljuset med det full-laddade
batteriet? Eller slå på helljuset innan du försöker starta och notera hur starkt det lyser.
Starta, och kolla helljuset efteråt. Är batteriet friskt borde det lysa lika starkt.
Det är min teori. batterier är ju faktiskt slitvara.

Förmodligen batteriet som gett upp.Byt eller spring igång hojen som jag fick göra efter att batteriet gett upp en kall kväll när jag skulle hem från jobbet.Rena gympapasset.Men jag fick upp värmen obehagligt fort. :D

Ett batteri som laddas fullt på 5 minuter är troligen precis helt tokslut, det finns så lite kapacitet kvar i batteriet så det blir fulladdat på kort tid.
Och följdaktligen lite kapacitet kvar att starta.

Ett friskt batteri behöver några timmar för att laddas fullt, även om det i princip var fullladdat.

Kanon! Tackar för hjälpen. Blir till att köpa ett nytt batteri imorgon och testa:-)

Och tänk på att ett batteri laddar ur sig på hyllan i affären så det första när det är hemma är att sätta det på laddning. MC-batterier är så små så de bör inte laddas med mer än högst 1A, gärna mindre. tex Ctek 0.8, eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
snabb, bryter själv vid 14,4V eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/ långsammare och du måste själv kolla då och då vilken spänningen är på batteriet under laddning och bryta vid 14,4V, för att kolla spänningen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/

Min devis angående batterier:

Har man en gång tänkt tanken att batteriet är slut så är det så.

KÖP NYTT KÖP NYTT KÖP NYTT KÖP NYTT KÖP NYTT KÖP NYTT

Du har inte fryst motorn då?
Gjorde jag på en av mina bilar.
Startmotorn sa klick då med så jag trodde batteriet dött.

Efter något försök till sa det krasch wroom och så sprutade det vatten överallt :yoparty

Nå? Hur gick det? Fick du igång den?

Jag bytte batteri idag, och den startade direkt:tummenupp Så nu kan man ut och köra igen innan det blir halt:)
Troligen så var väl det gamla batteriet redan dåligt och den kalla natten paja det helt. Tror det var orginalbatteriet som satt i från 2004, så det varväl dags att byta.
Tack för alla tips!!!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...