går ej att rulla med växel när den e frikopplad

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Plocka ur batteriet för underhållsladdning under vintern. så långt inga problem. men satte i det precis i det och lägger jag i en växel och drar in kopplingen går det inte att rulla hojen. har inte provat att starta då mc:n står i min lägenhet... men den står i tändningsläge.

ska det va så????? låter konstigt i mina öron.

om inte, va göra?

tacksam för svar :banana

det är en r1 -99

Kopplingen har förmodligen klibbat ihop.
Lägg i en låg växel, frikoppla och dra den lite fram och tillbaka så släpper det säkert.

martin77 skrev:
Plocka ur batteriet för underhållsladdning under vintern. så långt inga problem. men satte i det precis i det och lägger jag i en växel och drar in kopplingen går det inte att rulla hojen. har inte provat att starta då mc:n står i min lägenhet... men den står i tändningsläge.

om inte, va göra?

det är en r1 -99
Det är kopplingen som klibbat ihop i vinterdvalan. Det försvinner när du startar hojen.
Mitt förslag är att du lägger i neutral när du ska baxa ut hojen.

martin77 skrev:

om inte, va göra?

det är en r1 -99

Så är min också men det beror väl på att oljan inte har blivit varm så därför driver det med. Inget att oroa sig för.

Roberth skrev:
Det är kopplingen som klibbat ihop i vinterdvalan. Det försvinner när du startar hojen.
Mitt förslag är att du lägger i neutral när du ska baxa ut hojen.

hoppas att det bara är det. men när jag tänker på det så tror jag att det hände direkt när jag koppla ur batteriet. tanken då va att den kanske kräver ström. men som sagt hoppas att det bara är det... :)

men det e ju en bra ide att lägga den i neutral när den ska ut :banana :banana :banana

tack för snabba svar

en kombination av olja som legat och klibbat och att kall olja är seg. Jag tror det försvinner när du startat hojen och låtit den gå varm en gång. :tummenupp

philsson skrev:
2016872 en kombination av olja som legat och klibbat och att kall olja är seg. Jag tror det försvinner när du startat hojen och låtit den gå varm en gång. :tummenupp

:( oj då precis vad som har hänt på min cbr.. inte släppt ännu..

Drog in handtaget la i 1-an å hojen hoppar iväg å dog.. handtaget lite så där slapp kan man säga,undrar nu när det ska släppa så man slipper att slita i växlarna..

SilentPlanet skrev:
2056506 :( oj då precis vad som har hänt på min cbr.. inte släppt ännu..

Drog in handtaget la i 1-an å hojen hoppar iväg å dog.. handtaget lite så där slapp kan man säga,undrar nu när det ska släppa så man slipper att slita i växlarna..

Blev motorn ordentligt varm?

Muggen skrev:
2056516 Blev motorn ordentligt varm?

Nej tro inte det för jag körde den bara i fem min. då det regnar som fan, skulle se så allt va ok nu effter vinter.. man vill ju inte stå för länge med hojen heller,då smörningen är lite sämre..

Är det en fördel att dra in hantaget med band över vintern, de gjorde inte jag. kan det vara därför jag fick problem nu..

Last edited:
SilentPlanet skrev:
2056566 Nej tro inte det för jag körde den bara i fem min. då det regnar som fan, skulle se så allt va ok nu effter vinter.. man vill ju inte stå för länge med hojen heller,då smörningen är lite sämre..

Är det en fördel att dra in hantaget med band över vintern, de gjorde inte jag. kan det vara därför jag fick problem nu..
Jag skulle lagt i neutralen, startat hojen och kört motorn varm. Hade de inte lossnat då så hade jag kört en sväng kanske. Du kan ju när motorn blitt varm "slira" på kopplingen med lite varv, hojen borde orka rycka loss dem med den motoreffekten. Det bästa är ju ändå om du lossar på lamellerna för hand och sandpapprar bort beläggningar.

martin77 skrev:
2016820 Plocka ur batteriet för underhållsladdning under vintern. så långt inga problem. men satte i det precis i det och lägger jag i en växel och drar in kopplingen går det inte att rulla hojen. har inte provat att starta då mc:n står i min lägenhet... men den står i tändningsläge.

om inte, va göra?

det är en r1 -99

Jupp, seg olja ihop med kopplingen, liknande olje/kopplingsrelaterad symtom kan man få om man startar hojen på depåstöd, och bakhjulet snurrar runt trots friläget.

philsson skrev:
2056584 Jag skulle lagt i neutralen, startat hojen och kört motorn varm. Hade de inte lossnat då så hade jag kört en sväng kanske. Du kan ju när motorn blitt varm "slira" på kopplingen med lite varv, hojen borde orka rycka loss dem med den motoreffekten. Det bästa är ju ändå om du lossar på lamellerna för hand och sandpapprar bort beläggningar.

Var ute igen startade å kastade i 1an å ja det gick bra fast det rasslade till lite. typ lite tungt låt det som när 1an gick i. blir kanske bättre när jag kör. nu går det att koppla iaf :banana tackar för svar blev lite orolig.

Hur ska man förhindra detta problem till nästa vinter?

SilentPlanet skrev:
2056619 Var ute igen startade å kastade i 1an å ja det gick bra fast det rasslade till lite. typ lite tungt låt det som när 1an gick i. blir kanske bättre när jag kör. nu går det att koppla iaf :banana tackar för svar blev lite orolig.

Hur ska man förhindra detta problem till nästa vinter?

Om du INTE har hydraulisk kopplingsmanövrering föreslår jag ett spännband runt kopplingshandtaget och styret, som håller kopplingen frikopplad, vid längre förvaring. Skall väl knappast vara skadligt för kopplingsfjädrarna, eller har jag fel, någon?

LowFlyer skrev:
2056659 Om du INTE har hydraulisk kopplingsmanövrering föreslår jag ett spännband runt kopplingshandtaget och styret, som håller kopplingen frikopplad, vid längre förvaring. Skall väl knappast vara skadligt för kopplingsfjädrarna, eller har jag fel, någon?

Ja just det de undrara jag om man kanske ska ha. nån som vet?

Man kan säkert göra så,men jag skulle bara acceptera att den klibbar ihop och ge den ett litet kopplingsslir första turen så löser det sig.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back