Går det att bryta ett årsförsäkringsavtal?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Min motorcykel är trasig. En härlig dag i somras lagade jag den provisoriskt för att kunna njuta av vinden i håret en dag. Eftersom att lagen säger att försäkring krävs på påställda motorcyklar tecknade jag en sådan. Det var en helårs halvförsäkring. Jag tänkte att jag skulle kunna använda ångerrätten inom två veckor. Att ångra glömde jag bort.

Fakturorna från försäkringsbolaget har inte nått mig för än nu på grund av postkrångel efter att flytt. När jag berättade situationen för försäkringsbolaget sa de att jag hade tecknat ett årsavtal vilket inte går att bryta.

Det känns orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Hur ska jag göra för att slippa betala? Skulle jag kunna strunta i att betala fakturorna utan att riskera påföljd?
 
Kan inte det där 100-100, men när man säljer hojen får man ju bryta... Så rent teoretiskt, om ex.vis din farsa/morsa köpte din hoj en dag och sen köper du tillbaka den till våren... Tja, jag vet inte...:va
 
Skriv över hojen på tjejen, eller en kompis.. Sen är det bara att skriva tillbaka den... Du kan inte bli tvingad att betala för något du inte fått, utan behöver bara betala för den tid som hojen stått på dig.
 
Har du tecknat en årsförsäkring är det väl inte mer an rätt att du pyntar den, ger du fan i o pyntar så får du trafikförsäkringsföreningen på dig o då blir det DYRT.:D
 
Som jag skrev så känns det orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Motorcykeln är avställd; trafikförsäkringsföreningen kommer inte intressera sig.

Ja just det, ägarbyte är en lösning. Finns det andra?
 
Som jag skrev så känns det orimligt att behöva betala pengar då jag inte utgör någon risk för försäkringsbolaget. Motorcykeln är avställd; trafikförsäkringsföreningen kommer inte intressera sig.

Ja just det, ägarbyte är en lösning. Finns det andra?

Viktigt vid ägarbytet är att se till att hojen är AVSTÄLLD !!
Annars kommer TFF och knackar på och dom är inte billiga.
Ställ av hojen först, gör sedan ägarbytet med rutan avställd ikryssad.
 
Motorcykeln är avställd.

Jag ska tänka på att kryssa i rutan också, om jag löser problemet på det sättet.
 
Jag har exakt samma problem! :mad:


Pratade med försäkringbolaget häromdagen, det gick inget bra.

Bad att få prata med hennes chef men han var ju förstås inte där, helvetes jävlar.

Jag förklarade för dom att motorcykeln var nerplockad i molekyler och därmed ingen fara, hon bad att få ringa upp vilken hon gjorde någon timma senare och förklarade att dom fortfarande bedömde cykeln som en risk!


:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Jag har vid nått tillfälle när jag pratat med försäkringsbolag fått höra att jag måste vänta på den så kallade "Huvudförfallodagen" innan jag kan bryta försäkringen, men efter att ha babblat på lite har jag till slut fått reda på att det faktiskt inte är några som helst problem att bryta med ett försäkringsbolag helt oberoende av huvudförfallodagen. Bara att ställa av hojen först, sedan är det fritt fram. Slipper en massa ägarbyten vilket man helst vill undvika, särskillt om det handlar om en relativt ny hoj med få ägare sedan tidigare...

Dock gäller antagligen inte detta vid en försäkring som man låst på ett år...
Undrar vad som händer om du bara skiter i att betala? Som sagt hojen är ju inte i trafik (avställd), så Trafikförsäkringsföreningen ska ju inte behöva bli inblandade!?
Skulle gissa att du blir av med försäkringen... så var det problemet ur världen! :tummenupp
 
Är mänskligheten fördummad nu för tiden eller?? Hur svårt kan det vara att ta till sig villkoren för en årsförsäkring, teckna den o du är försäkrad hela tiden utan en massa av o påställningar som kostar administration för bolagen.:mattias :mattias
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.
 
Är mänskligheten fördummad nu för tiden eller?? Hur svårt kan det vara att ta till sig villkoren för en årsförsäkring, teckna den o du är försäkrad hela tiden utan en massa av o påställningar som kostar administration för bolagen.:mattias :mattias
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.

Och om cykeln går sönder och blir ståendes i ett garage så tycker du inte att man kan göra ett undantag.


Jag erbjöd mig tom att skicka in bilder på cykeln i delar!
 
Detta är OT, men måste bara tacka för "lägga-in-youtubeklipp-skolan" som du länkat till! Vet inte hur många gånger jag försökt och inte lyckats med annat än att bli frustrerad! Jag måste vara ett sånt där "Gamlo"...
 
Går man in i ett avtal så har man ju koll på vad man ingått för avtal.
Trodde jag också första gången jag anlitade IF men ack så fel jag hade, allt står nämligen inte i dom papper man får eller kan be att få skickade från dom så det ska man inte ge sig fan på! :gnissla
 
Jag förstår att avtal ska läsas. Om du sätter dig in i min situation under sommardagen jag beskrev förstår du att jag följde en spontan känsla att uppleva motorcykelkörningens goda sidor utan att behöva läsa avtal eller polera fälgsidorna.

Ovanstående är alltså redan gjort, och jag letar lösningar baserat på den situation jag är i just nu.

Du behöver inte bekymra dig över om jag är fördummad eller inte.
 
Trodde jag också första gången jag anlitade IF men ack så fel jag hade, allt står nämligen inte i dom papper man får eller kan be att få skickade från dom så det ska man inte ge sig fan på! :gnissla

Hur som så vet ju alla vad en årsförsäkring innebär, sen är ju trådskaparen ute i bedrägligt syft eftersom han tänkte utnyttja en ångerrätt men glömde sen att göra det, så jag anser att det helt rätt åt honom att han föll på eget grepp.
Måtte han aldrig komma ur detta.....:D
 
Förra året fick jag bryta, med salusansvar, genom att byta försäkringsbolag. Då ställde jag av hojjen och garageförsäkra i if, sen gick det att säga upp årsförsäkringen (som dom iofs "lurade" på mig när jag klart sa att jag skulle ha en avställningsbar...)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top