går den här svarven ha till något?

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
funderar på att eventuellt köpa en liten metallsvarv, hittade en lämplig hos Jula.
någon som vet något om denna? duger den till mindre svarvjobb.
ska inte använda den till något avanserat direkt så jag har inte så höga krav.
så länge inte precisionen är helkass är jag nöjd.

är den värd pengarna tror ni?

Stabil bänksvarv med hög precison för finmekanik, reparationsarbeten, mm. Dubbhöjd 100 mm. Dubbavstånd 500 mm, Spindelborrning 18 mm. Spindelkona MK 3. Pinolkona MK 2. Spindelvarvtal 6 steg 120-2000 v/min. Automatisk längdmatning. Toppsliden är ställbar 45 grader. Levereras med 100 mm 3 backshuck (inner och ytterbackar), roterande dubb MK 2 , 4-sidigt vridbart svarvstålsfäste, kuggsatser för gängskärning 0,4-3 mm och 56-8 TPI, samt nycklar. Motor 550 W 230 V. Mått LxBxH: 109x41x40 cm. Vikt 110 kg.

kostar 6595:-

Bifogat

• 253051_c.jpg
    253051_c.jpg
    42 KB · Visningar: 2,079
Har du kollat på den i verkligheten?
Den var mindre än vad jag todde.
Köp den men köp bättre svarvstål är mitt tips.

madmagnus skrev:
2690319 funderar på att eventuellt köpa en liten metallsvarv, hittade en lämplig hos Jula.
någon som vet något om denna? duger den till mindre svarvjobb.
ska inte använda den till något avanserat direkt så jag har inte så höga krav.
så länge inte precisionen är helkass är jag nöjd.

är den värd pengarna tror ni?

Stabil bänksvarv med hög precison för finmekanik, reparationsarbeten, mm. Dubbhöjd 100 mm. Dubbavstånd 500 mm, Spindelborrning 18 mm. Spindelkona MK 3. Pinolkona MK 2. Spindelvarvtal 6 steg 120-2000 v/min. Automatisk längdmatning. Toppsliden är ställbar 45 grader. Levereras med 100 mm 3 backshuck (inner och ytterbackar), roterande dubb MK 2 , 4-sidigt vridbart svarvstålsfäste, kuggsatser för gängskärning 0,4-3 mm och 56-8 TPI, samt nycklar. Motor 550 W 230 V. Mått LxBxH: 109x41x40 cm. Vikt 110 kg.

kostar 6595:-

Jag tvivlar. Ju fler inställningsmöjligheter i den prisklassen gör hela konstruktionen svagare i sig, totalt sett.
Visserligen kan du endast justera toppsliden i detta fallet, men en svarv som väger drygt 100 kg kan inte vara robust byggd.

Jag skulle nästan åka och känna och klämma på produkten hos Jula innan köp. Känns hela svarven instabil och "billigt" byggd så är det nog bättre att köpa något annat.

Hur är begagnatmarknaden på metallsvarvar?
Det kanske är dåligt i den storleken iof.

Har du plats för en större svarv?

Edit:

En äldre svarv i ungefär samma storlek. Skulle hellre lägga pengarna på en sådan rejäl svarv än Julas motsvarighet.

http://www.blocket.se/vi/10395194.htm?ca=10_s

Ännu smidigare samt modernare. http://www.blocket.se/vi/10145094.htm?ca=10_s

Last edited:
Har en liknande på jobbet, helt kass. Glappar, felmarginaler på flera mm i både X & Y.

Satsa på att köpa en äldre, begangnad. De är i regel helt outslitbara.
Finns svarvar från 60 talet som det fortfarande görs reservdelar till.

Köp en begagnad Storebro eller liknande, helst en gammal skolsvarv! Dom brukar vara välskötta. Du har ju lite större användningsområde med en större svarv.

Jonathan. skrev:
2690342 Jag tvivlar. Ju fler inställningsmöjligheter i den prisklassen gör hela konstruktionen svagare i sig, totalt sett.
Visserligen kan du endast justera toppsliden i detta fallet, men en svarv som väger drygt 100 kg kan inte vara robust byggd.

Jag skulle nästan åka och känna och klämma på produkten hos Jula innan köp. Känns hela svarven instabil och "billigt" byggd så är det nog bättre att köpa något annat.

Hur är begagnatmarknaden på metallsvarvar?
Det kanske är dåligt i den storleken iof.

Har du plats för en större svarv?

Edit:

En äldre svarv i ungefär samma storlek. Skulle hellre lägga pengarna på en sådan rejäl svarv än Julas motsvarighet.

http://www.blocket.se/vi/10395194.htm?ca=10_s

Ännu smidigare samt modernare. http://www.blocket.se/vi/10145094.htm?ca=10_s

jag har kollat på blocket och sett båda dom svarvarna du länkade till.
en shysst supportsvarv vore bäst men det är en liten kostnadsfråga.
i huvudsak hade jag tänkt använda svarven till att svarva distanshylsor, svarva av rör och andra mindre jobb.
sen tyckte jag formatet verkade smidigt.
ska nog åka och titta på den, kanske bara är skit!

jag har nog plats för en större svarv om jag vill men ju mindre plats den kräver desto bättre.

Peter80 skrev:
2690375 Har en liknande på jobbet, helt kass. Glappar, felmarginaler på flera mm i både X & Y.

Satsa på att köpa en äldre, begangnad. De är i regel helt outslitbara.
Finns svarvar från 60 talet som det fortfarande görs reservdelar till.

hmmmm.... var rädd för det. tack för informationen.
blir nog att köpa en begagnad i stället.

hittade denna på blocket. finns här i umeå.
kan denna vara något att ha?

http://www.blocket.se/vi/10451004.htm?ca=2_s

Last edited:
Om det är en mindre modell av en sån som polaren har i sitt garage så duger den väl att svarva med, men inte så himla nogrant. Kolla på delningen på strecken på skalorna! Hans svarv är helt sjuk, tror det är 4hundringar mellan delningen i markeringen, så det är skitjobbigt när man skall av verka några millimeter. Man får tänka och räkna hela tiden då man inte träffar ett stort delningssteck för varje millimeter. Men det går ju det med, bara lite rörigt i början innan man vänjer sig.

För det du ska göra blir nog den beggade perfekt...

Kolla motor och drev samt matningen, så du inte behöver skruva det första du gör!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti