Går bara på tre cylindrar HJÄLP

sensa

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
97 Honda CBR900rr fireblade
Hej blir snart galen.. Åkte till jobbet en dag förra veckan, hade nog lite för brottom och kanske körde lite för fort, i allafall efter den här urvarvningen började den gå på tre cylindrar, så jag fick köra hem på tre burkar, och trodde självklart att ett stift pajat, köpte ett nytt och började felsöka med att ta ut ett stift i taget och testa.. Men den går ändå bara på tre burkar kollade också gnistan och det är gnista på alla stften.. vad kan det vara för fel?? har jag kört slut på hojen?? och nu börjar det bli bra väder.. får panik..
Vad ska jag göra?? kan ju tillägga att det är en CBR900 fierblade 97a som jag köpte nu i februari har knappt kört 30mil med den :gråta

Och har du ingen kompprovare så kan du kolla om den går på alla fyra på startgas med soppan avstängd till att börja med.

Ok har ju ingen kompprovare så jag får prova med startgas,, ska jag spraja rakt in i förgasarna medans jag kör på starten, måste var svårt att spraja in i alla förgasarna samtidigt, får köpa fyra sprayburkar kanske eller har du någon bra ide på det eller är det bara att spraya hur som helst..:confused:

nu är mina mek kunskaper extremt låga, men jag hade samme problem med min gamla Gixxer, det kunde inträffa vid hårdare körning (varva över 10k på 13k skalan)
den gick då som en påse nötter även på låga varv efter att detta inträffat och gick så antingen en kortare eller en mycket lång sträcka. Detta problemet hade jag under ganska så lång tid men efter att jag gjorde en ventiljustering så har den gått som den ska. (verkstaden sa att dom aldrig hade sett en hoj som dom hade behövt justera så mycket som dom behövde göra på min)

så om du inte vet när detta är gjort så kan det kanske vara en idé att göra det, många som slarvar med det.

Tack för alla svar och tips.. Ska testa med startgas när jag kommer hem från jobbet.. Går den inte då, även fast det är gnista på alla stift är det väl jobbigt för plånboken antar jag..

Min gamla XJ gjorde så, jag tömde förgasarna så gick den fint igen.
Det sitter en skruv vid flottörhusets botten för detta ifall du inte råkar veta det redan.
På min kunde man trä på en bit slang och leda tömningen till en bättre plats än motorblocket.

Gick den klockrent innan då, och så blev det så helt plötsligt eller så blev det ju för mig, tycker det verkar konstigt att det helt plötsligt att det bli stopp i en förgasare, men allt kan ju hända jäkla skit i alla fall ska ta loss förgasarna i morrn å göra dem kliniskt rena,, är det inte det så är det väl bara att riva av toppen.. någon som vet om man kan plocka bort toppen utan att ta bort hela motorn :confused:

Tack för alla svar och tips.. Ska testa med startgas när jag kommer hem från jobbet.. Går den inte då, även fast det är gnista på alla stift är det väl jobbigt för plånboken antar jag..
Njae, beror ju på vad felet är. Justera ventiler gör du själv gratis, likaså rengöra förgasare, rengöra luftfilter etc.
Men gå igenom steg för steg tills du hittar felet.
Har du gnista? -Ja, det har du ju testat.
Får cylindern soppa? -Kolla om tändstiftet är torrt eller blött på den felande cyl efter att du låtit den gå nån minut eller så.

Då kommer du att ha fler symptom att felsöka vidare på.

Last edited:
Måste fråga, är det den som med tränat öra hör att hojen går på 3 av 4 cylindrar eller hur upptäcker man det annars? Avgasröret för död cylinder blir kall har jag för mig jag läst men jag antar folk inte håller på tafsar där varje körning. :va

Visst, en som är helt novis kanske inte hör det men du märker om det händer på din egna hoj.

Måste fråga, är det den som med tränat öra hör att hojen går på 3 av 4 cylindrar eller hur upptäcker man det annars? Avgasröret för död cylinder blir kall har jag för mig jag läst men jag antar folk inte håller på tafsar där varje körning. :va
Det är snarare tvärtom. Det börjar med att du reagerar att den svarar på gas som en trabant som går tokfett, dör på tomgång vid rödljusen, men går att starta igen, och du undrar vad fan som hänt. Därefter svänger du av, ställer dig vid vägrenen och känner på avgasrören, bränner dig på tre av dem, men på en av dem är det ljummet eller iskallt. Då går ljuset upp för dig. Efterhand lär du dig känna igen fenomenet på bara ljudet eller gasresponsen. Skulle du misstänka nåt sånt på din fj1200 är det bara att dra på gasen lite, drar den iväg som ett j-vla jehu så är allt lugnt.:)

Det lutar väl åt att det blir att riva av toppen. Någon som har lite tips? går det att få av den utan att ta ner hela motorn, eller lär man ta ner motorn, hur gör man med kamkedjan, måste man dela den eller går det på något annat sett :confused:
Skulle fan kunna börja gråta över det här :gråta

Innan du river toppen:
Var stiften torra och vackert gyllenbruna när du bytte dem? Var det något stift som såg annorlunda ut? Stiften talar om väldigt mycke om den går dåligt på någon cyl.
Har du tömt förgasarna? Brukar sitta en dräneringsplugg i flottörhuset. Vet inte hur det är på denna hoj.
Kolla sedan ventilspel innan du river toppen. Det kan va bra och göra oavsett om du hittar annat fel.
Lycka till.

Ps.
Min går bara på 2 cyl men funkar finfint ändå. ;-)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti